Posted By: CePal (ICQ # 60033556) on 'CZbikes' Title: brzdna draha (reakce na czflames - bubrak) Date: Tue May 30 17:29:23 2000 No takze bube asi takhle: faktory menici se s rychlosti a negativne ovlivnujici brzdeni budu psat s -, pozitivne s +: (dve vlnovky by mely byt pod sebou, jako takova vlnovkove rovnitko, znamena to primou umeru mezi levym a pravym vyrazem, pro ne-fyziky:-) - E(k) ~~ v^2 - prilnavost gumy k vozovce + vitr (F(vetru)~~ v^3, takhle jsme se to nejak ucili... ze do urcity rychlosti je to snad zhruba 3. mocnina rychlosti, po aerodynamickem tresku je to dokonce v^5) + rychleji tocici se brzdove kotouce rychleji absorbuji brzdnou energii (vykon = F*s/t=F*v) - brzdovy kotouce se zahrejvaj, s cimz se snizuje od urcite teploty brzdici ucinek, nehlede na variantu zahrati na uroven destrukce nejakyho prvku, nebo aon vyrazne zmeny ve fyzikalnich vlastnostech, jako je treba treni... - ten brzdny vykon, tedy i spotrebovane energii za jednotku casu odpovidajici velicina, je ~~v^1, zatimco E(k)~~v^2 - s tim vetrem to neni az tak slavny, protoze srovnejte brzdnou drahu a akceleraci - pri akceleraci je brzdny ucinek vetru spatny, pri brzdeni dobry, a presto je akcelerace motorek (a to maji :jen: jedno kolo hnane :-) vetsinou vyssi, nez brzdeni, nebo je to priblizne stejne... tedy vitr ma prakticky nulovy ucinek (samozrejme, mluvim o zrychleni 0-100 km/h, kdyz budu brat 0-200, tak to asi nevyjde, ale to bude tim, ze okolo 100-200 uz ten motor nema takovou silu, jako brzdy,ne?) --------------- A na zaver, doporucuji si precist statistiky - jake auto/motorka ma jak dlouhou brzdnou drahu zjake rychlosti a zjistite, ze d~~v^x, kde x>1 a x<2 (bude se to ale blizit k tem dvema) Co jsem se dival, tak hezky cislo v normach vychazelo u 100km/h - na mokrym asfaltu tusim cca 100m ale 50 km/h to nebylo 50, ale podstatne mene, nejakych asi 28. A naopak pri 160 tonebylo 160m, ale snad 300m... no a to je 160 jeste celkem pomala rychlost, ze... Ale na morku ma motorka jednu vyhodu / podstatne nizsi pravdepodobnost akvaplaningu... (protoze nema placaty gumy:-) nebo se pletu? (pozor riziko akvaplaningu a riziko smyku neslucovati, jsou to podobne, ale jinak nesouvisejici veci) CePal