Posted By: snake (:q!) on 'CZcars' Title: Re: srovnani cen automobilu Date: Thu Jan 4 08:59:22 2007 > K srovnani cen bych mel jeste jednu poznamku. Duvod, proc jsou nyni evropska > auta v USA tak levna je taky v tom, ze pred par lety byl smenny kurz euro/$ Pockat! Ta poznamka o kurzu je velmi zajimava, nicmene IMHO jde presne obracene, nez jak to pises. Konkretne mi jde o to, ze pises "proc jsou nyni", a on sel kurz Eura vuci dolaru dost nahoru (asi tak o 30-40% tusim; brano oproti nejhorsimu kurzu EUR/USD). Jenze z toho jde samozrejme vyvodit, ze drive meli evropsti vyrobci daleko lepsi podminky a tudiz musely byt ceny jeste lepsi ci prinejmensim stejne dobre (coz je docela dobre mozne, protoze americky trh aut je nesmirne kompetitivni). A o to zajimavejsi je samozrejme druha strana, tj. dovoz americkych aut do EU - kde by mel byt vyvoj odpovidajici kurzu (nedokazu posoudit, neni tu nekdo, kdo by aspon trochu ceny americkych aut v prubehu let sledoval?)... Nicmene jeste mne k tomu napada, ze vec mohou ovlivnovat takove veci, jako jsou dlouhodobe smlouvy (na dodavku hotovych vyrobku=aut) s fixni cenou v USD, ceny subdodavek (opet nektere z nich mohou byt v USD, takze se snizuje i cena vyroby), pripadne zajisteni vyrobcu proti kurzovym zmenam. Predpokladam ale, ze ani jedna z takovychhle zalezitosti neovlivnuje ceny dlouhodobe a nejspis ani strednedobe (= v horizontu roku ci delsim). A kurz dolaru vuci Euru ma svy nejlepsi roky za sebou uz opravdu hoodne dlouho, takze zminene moznosti nejspis neni radno precenovat. > uplne jiny a ted vyrobci resi, jestli si udrzet trzni podil za cenu > pripadnych ztrat ci snizeni zisku nebo jestli zmenu kurzu promitnout do cen. :-) no tohle samozrejme resi vsechny automobilky na vsech trzich > Co si vybiraji je asi zrejme. no mne to tak uplne zrejme nepripada a moc by mne napriklad zajimalo, kolik je marginalni naklad na vyrobu jednoho auta. Predpokladam, ze preci jen bude nizsi nez je prodejni cena, a to i po zapocteni vsech dalsich nakladu jako je doprava, prodejni naklady atd. Cenova valka s prodejni cenou pod dokonce marginalnimi (!=prumernymi) naklady se jiste da po nejakou velmi velmi kratkou dobu snaset, ale dlouhodobe znamena existencni problemy (presneji neodvratitelny bankrot). Nicmene dluzno podotknout, ze soucasna situace je takova, ze americke automobilky se potykaji s velkymi problemy opravdu vsechny (co jsem cetl, maji velke neprijemnosti, ani ne tak s vyrobou a vyrobnimi naklady, jako spis s naklady na zamestnanecke duchody, ktere jim poziraji obrovske mnozstvi vynosu [v Evrope se o duchod stara stat ci pripadne fondy, tenhle problem prakticky nezname] - jsou to vlastne "naklady z minulosti", tedy za zamestnance, kteri jiz ve firme nepracuji, ale stale ji stoji penize; a nemile je na tom hlavne to, ze mnozstvi lidske prace se v prubehu casu snizuje, tyhle naklady ale maji tendenci pouze rust, cili oproti nasim ci asijskym konkurentum na tom v budoucnu budou cim dal tim hure). snake