Posted By: CePal () on 'CZcars'
Title:     postrehy z UK
Date:      Wed Jul 13 11:14:59 2011

Hola hou,
vrele doporucuju do UK letet a zde si pujcit auto - a to v pujcovne 
"enterprise" - nejlepsi ceny, celkem dobry sluzby, auto privezou na nadrazi, 
nebo si vas vyzvednou doma (pokud to spada do jejich spadove oblasti - ja si 
pujcoval ve vzdalenejsi pobocce, kde to bylo asi o 15% levnejsi, takze jsem 
si tam musel dojet vlakem, kde si me uz vyzvedli).

Provoz auta, vyjma centra Londyna, je totiz vyrazne levnejsi nez cestovani 
vlakem, a to uz v jednom clovekovi. Ve vice o to vic. A to i auto z pujcovny 
- pokud jste dva a staci vam napr. Ford Ka, tak ten je uz za 14 liber na den, 
coz je diky padu kurzu libry v CZk celkem smesna cena (ve srovnani s cenami 
pujcoven v CR).

Jizda vlevo je zcela v pohode, je treba pouze dve veci: 

1) pri rozjezdu po usednuti do auta se soustredit na to, ze mam jet vlevo, a 
to pri kazdem rozjezdu, ne jen poprve

2) na kruhaci koukat VPRAVO a davat prednost ZPRAVA (jinak je prednost zleva) 
- ono je to sice kazdymu jasny, ale na kruhaci je to skutecne velkej nezvyk a 
nedat prednost docela ostre projizdejicimu autu na kruhaci nemusi dopadnout 
dobre, prestoze anglani jsou celkem dobri ridici a umeji bleskove reagovat na 
voly zpoza "za/kanalem" nedavajici jim prednost, ale testovat je nedoporucuji.

Dalsi drobnosti:
- troubit nedoporucuju; anglani jsou velice slusni, a troubeni je tady uz 
tak nejak trochu povazovano za agresi, probliknuti by melo stacit; navic mi 
bylo porazeno netroubit jeste proto, ze sem tam nejakej anglan za volantem 
muze mit dost horkou krev, a dostat pres drzku od nejakyho hoolicana neni nic 
prijemnyho (asi); muzu jen potvrdit, ze jeden zatroubenec zatim se mnou velmi 
zretelne komunikoval z auta do auta a fakt jsem se bal, jestli me nezablokuje 
a nebude si to chtit vyrikat, tak jsem delal, ze ho nevidim a dupnul na plyn 
(zablokoval me na kruhaci prejetim do meho - vnitrniho - pruhu a ja na nej 
kratounce tutnul)

- nikdo tu nesviti a kdyz budete svitit vy, budou na vas blikat, abyste si 
zhasli zapomenuta svetla; ve spojeni se zaparkovanymi auty predevsim v nedeli 
(kdy se muze stat i na dvojite zlute) uplne vsude je to pro evropana trochu 
neprehledne...

- na dalnici je limit 70 mil, kamery nastavene na 80-85, nicmene policajt s 
bradavici na Volvu, Opelu nebo BMW, kdyz se blbe vyspi, muze dat flastr i za 
74 mil, ale pokud je clovek slusnej, tak do 80ti mil se vzdy domluvi na 
dohodu. jakmile je omezena rychlost treba kvuli dopravni stavbe, rozhodne 
rychlost neprekracujte; pokud mate pocit, ze ostatni prekracuji, je to proto, 
ze maji navigaci, a rychlost udrzuji presne 30/50/... mil podle te GPS, 
zatimco vas tachometr muze slusne kecat 

- nikdo vam hlavu neutrhne, kdyz zastavite u kraje silnici, protoze nevite, 
jak dal na pristi krizovatce, nebo kdyz vjedete do krizovatky nejiste; je to 
lepsi, nez do nekoho bouchnout, nebo si zajet 20 km (na dalnici velice snadno 
pri blbem odboceni, klidne i 40km); jsou na to ostatne celkem zvykli

- kvalita silnic je tu dost mizerna; sice maji hruby asfalt (a dost hlucny), 
takze akvaplaning je celkem eliminovanej, ale ty dzuzny a houpavy vlny a 
skokanky na dalnici, to je docela maso (nemluve o nedalnicnich silnicich); 
nejvetsi nezvyk asi je sirka pruhu, a to i na dalnicich - vetsina misnich 
silnic je uzka z historickych duvodu, a to plati i o dalnicich, takze se tu 
jezdi velmi natesno, a to ne jen v Londyne

- autobus, zejmena Londynsky, ma nikoliv absolutni, nybrz TOTALNI prednost; 
pokud se mu nelze vyhnout jizdou vpred (objizdite prilis dlouhou kolonu 
zaparkovanych aut napr.), radsi couvejte, ten autobus nezastavi ani se vam 
nevyhne (jednou jsem bral jednim zrcatkem o zaparkovane auto a druhym o 
autobus, ne proto, ze bych to spatne odhadl, ale protoze me vybrzdilo auto 
prede mnou a ja uz proste nemel sanci stihnout se zaradit pred posledni 
zaparkovane auto); ostatni ridici jsou pravy opak, navzajem se ve slalomu 
kolem zparkovanych aut pousteji a davaji si bliknutim signal, protoze Indky v 
BMW nevyjedou, pokud jim nedate zcela JASNY signal (pokynuti rukou, ktere ona 
vidi, nestaci)

- skoro vsude jsou parkovaci hodiny, zejmena v okruzich nadrazi, a take u 
obchodaku; vetsinou se musi platit mezi 8:30-18:30, cim blize centru nebo cim 
zalidnenenejsi ctvrt, tim prisnejsi podminky (24/7 v centru Brightonu napr.). 
U Sainsbury's v Kingstonu musi clovek zaplatit, ale kdyz utrati nad asi 20 
liber, tak mu tu libru oproti listecku z automatu daji (primo minci, ne ze by 
mu to strhli z nakupu, zvlastni)...

- vyhrazene pruhy: jsou pro BUS/kolo/motorku/taxi (obcas neco z toho ne, ale 
to je vyjimecne); vetsinou je to vyhrazeni pouze v urcite dny a hodiny, 
nicmene bacha na to, pokud do toho pruhu vjedete, protoze momentalne neni 
vyhrazeny, na dalsi krizovatce se ty dny/hodiny mohou zmenit a muzete mit 
problem; proto tam vetsina lidi nejezdi ani v hodiny, kdy je to povolene, coz 
ja povazuji za hloupost a tyto pruhy vesele pouzivam (mluvim o aute - s 
motorkou tam muze clovek vzdy); je tu jeste jedna neprijemnost - v hodinach, 
kdy pruh neni vyhrazeny a neni tam zakaz zastaveni, parkujou auta, takze jeho 
pouziti muze byt velmi kontraproduktivni :-)

- chodci jsou otravny hmyz, oni to vedi, anglani to vedi, takze je zcela 
ignorujte, oni uskoci; vyjimkou jsou prechody, kterych tu je velmi pomalu...

- pozor na cyklisty!!! tesi se velikemu respektu a sem tam ho trochu 
zneuzivaji (nebo vyuzivaji), sem tam jedou na cervenou a sem tam si 
nevsimnou, ze primo nekomu pod kola... a sem tam jsou zcela neosvetleni, byt 
vetsinou maji aspon dve silna predni a 3-5 ruzne blikajicich zadnich svetel

- taktez pozor na motorky - sice vetsinou jezdi pomaleji nez auta (zejmena po 
dalnici), ale NESVITI, takze jsou dost neviditelne, a pokud to neni vytunenej 
supersport, tak i neslysitelne (jak si pobublavaji pomalou rychlosti). 
CePal

Search the boards