Posted By: rs (Roman S.) on 'CZchristian' Title: Re: Proc nemam rad krestanstvi II Date: Tue Jul 3 19:19:07 2001 Ahoj, pokracuji v reakci na prispevek pjz: > Soucasti krestanske etiky je taky par imho nesmyslnych myslenek > napriklad ohledne sexu. To je veci postoje. Mne pripada, ze krestanska etika je v sexualnich a gender otazkach nejlepsi, co je k dispozici. A to i ve srovnani s etikami importovanymi s Vychodu (konkretne Hare Krisna). Nevim, co konkretne je povazujes za problem. Ja bych videl neeticka mista krestanske _praxe_ ve vztahu k sexu takto: - v malomestskem a predevsim vesnickem prostredi se ani krestane neubrali vrtani se v zivotech druhych - konzervativni krestane se vyrovnavaji se svou homofobii pomaleji nez zbytek spolecnosti (napr. poslanec Tollner) Jinak uz teda fakt nevim. Spojovat sexualitu s manzelstvim a manzelstvi zase s vizi rodiny mi prijde naopak eticky zcela spravne. Mel jsi na mysli neco jineho? > Dulezite ovsem neni to, jestli ty myslenky jsou ci nejsou spatne, > ale to, ze o tom opet rozhoduje pan farar, kdezto na vychode si proste > sam musim prijit na to, co je dobre a spatne. Kazdemu jak co chce, jak jsem psal vcera. O spravnosti mych myslnek farar nerozhoduje. V leccem s nim otevrene nesouhlasim a neni to duvod abych se citil divne, anebo abych byl divne viden. (Jina vec je, ze malomeststi evangelici spatne nesou, ze chodim na pobo po zvoneni, misto abych zbozne sedel v lavici 10 minut predem). > Etika africka a indianska mi pripada lepsi v tom, ze clovek se odmalicka > uci zit v souladu s prirodou. Indiansky petilety kluk neutrhne broukovi > nozicku, aby se pobavil, dokonce ani kvetinu neutrhne, aniz by ji predtim > pozadal o dovoleni. Zapadni petilety kluk je presvedcen, ze zadat kvetinu > o povoleni k utrhnuti je blbost. Ja si to nemyslim, ale tezko to obhajim > proti argumentum vychazejicim ze zapadni logiky, ktera ma proste jine > predpoklady. Nemusis to obhajovat... Nakonec vzpomenme svateho Frantiska, kteru si tykal i se Sluncem: a bylo mu to pocitato za spravne. Nevidim problem v tom, kdyz si poeticka duse podekuje kytce, ze ji muze nekomu dat. Dotaz o povoleni mi uz prijde trosku problem - ptas se, ale necekas odpoved, to eticke asi moc neni. > Africka etika v jinem smeru neni prilis rozvinuta. No prave. > "Raj" vidim v kombinaci zminenych kultur, nebot kazda ma neco do sebe a > kazda se muze od jinych mnoho naucit. Vtip je v tom, ze krestanskym > pristupem > k teto kombinaci nikdy nemuze dojit, nebot krestane vidi spoustu veci jako > "spatnost" ci "hrich". Lisi se pouze v tom, ze nekteri vidi jako "hrich" > tohle a nekteri jini zase neco jineho. Vychodni mudrc imho nikdy o nicem > neprohlasi, ze je to jednoznacne spatne. Mam rad, kdyz je problem podan v jeho komplexnosti. Ale taky ocenim, kdyz clovek umi nekdy zaujmou jednoznacne stanovisko. Myslim, ze je potreba videt veci v souvislostech, ale obcas se fakt musime rozhodnout - necemu rict 'ano', a necemu 'ne'. ----- Ahoj! ----------- rs - Roman S. --------------------------------------- ===========================================================================