Posted By: Libb (Libor) on 'CZchristian' Title: Re: K/katolicka C/cirkev Date: Fri Jul 21 06:10:41 2006 > > osobne tento nazor nvimam jako zlehcovani situace. Proc se venovat poradne > > vyberu partnera, kdyz mam moznost to zmenit a jeste to hodit na toho > > druheho? > > Seda je teorie, zeleny strom zivota. Ano, ma se to tak delat, jak pises, ale > co kdyz se stane chyba? Ja to nechci zlehcovat (a myslim, ze i podle nasich > pravidel se musi farar a spol nejprve snazit pomoct tomu, aby se puvodni > manzelstvi nerozpadlo...). mne to prijde jako zbavovani se odpovednosti. Neco jako ta lacina milost. Kdyby se k vyberu partnera pristupovalo tak, ze neni misto na chyby, melo by to tri dopady: - vybiralo by se zodpovedneji - pokud by nastala krize, vynalozilo by se vetsi usili na jeji vyreseni - v pripadech, kdy by vsechno selhalo, by zustavaly nefunkcni rodiny pohromade a mohlo by to mit spatne nasledky pro deti atd. Na druhou stranu, v krestanske rodine by snad nemelo dochazet k nasili, nevere apod. Proste pokud je situace tak vyhrocena, ze dochazi k ohrozeni manzelky, deti, vychovy atd., uz se neda mluvit o krestanske rodine a odluka je to nejmensi zlo, ktere se muze stat. > 2. Spor mezi "spasenim z viry" a "virou bez skutku mrtvou" je stary jak Novy > zakon a myslim, ze to napeti je nutne a spravne. Pekne o tom premysel > Dietrich Bonhoeffer, kdyz mluvil o milosti drahe a milosti lacine. > Kdyz hresis s tim, ze ti to Pan Buh stejne musi odpustit, je to milost > lacina, a ta je k nicemu. jo, rozumim. Slysel jsem zajimave kazani, kde knez mluvil o tom, ze kdyz nekdo dela dobre skutky tak nejak prirozene, protoze to proste povazuje za spravne, nemusi to stacit. Ze dulezite je, aby clovek konal dobro proto, ze to chce Buh. Osobne s timto vykladem mam trochu problem, protoze osobne se snazim konat dobro atd., ale vicemene automaticky. > Tzn. nevadilo by ti, kdyby se cast cirkve ke svatym nemodlila, dokud by to > nerozmlouvala i ostatnim? Smeruji k tomu, jestli bys byl ochoten v tomto > kontextu vnimat ne-ctitele Marie a svatych jako soucast cirkve a ne jako > odloucene bratry? (Kdyby nebyly jine duvody) no kdyby se ta cast lidi zacala organizovat, asi by mi to vadilo, ale dokud se bavime o osobnim rozhodnuti kazdeho, tak asi ne. Jeste to upresnim: ja se treba modlim primo k Bohu, prijde mne divne, kdyz bych se mel modlit ke svatym. Proc ty prostredniky? Uctivat je (ve smyslu brat si z nich priklad atd.) ano, ale nenahrazovat jimi Boha. Nekdy mam pocit, jestli ty kulty svatych nevznily tak, ze prosty clovek se bal hovorit primo s Bohem, ale se svatym uz ne? (Slysel jsem o babicce, ktera se modlila k Jezisi, at se primluvi u svateho Antonicka, aby neco nasla nebo tak neco (Antonin je patronem ztracenym veci, modli se k nemu, kdyz neco ztratis - cele tohle mne prijde nejake divne, skoro jako pro deti)) Zpet k tematu: pokud nekdo nema potrebu modlit se k Marii nebo jinym svatym, nemam s tim problem, pokud ji ale porad uznava v ramci katolickeho uceni. Pokud by se k ni nemodlil proto, ze ji neuznava, s tim bych problem asi mel. > > Cetl jsem o tom Hostinu chudych od Pavla Filipi, a je to docela slozita > a v dejinach ruzne vnimana vec. V zasade ti ale odpovim, ze nase pojeti > je odlisne od vaseho, prinejmensi protoze na rozdil od vas neverime, ze > v chlebu a vine Jezis zustava i mimo ramec spolecneho prijimani. Kdyz chce > farar zajit za nemocnym, nevezme mu kousek chleba z bohosluzeb, ale > vysluhuje Veceri Pane primo s nim. jo, uz jsem si vzpomnel jak to je - takze vy verite, ze Jejis je pritomen v chlebe, ale jen po dobu obradu, pak je to zase obycejny chleba, jo? Hm, tak tohle je vec, kterou asi nezjistime, kdo ma pravdu... A oba pristupy maji sve pro a proti > Ahoj! ----------- > rs - Roman S. --------------------------------------- > =========================================================================== Libb