Posted By: Libb (Libor) on 'CZchristian'
Title: Re: K/katolicka C/cirkev
Date: Fri Jul 21 06:10:41 2006
> > osobne tento nazor nvimam jako zlehcovani situace. Proc se venovat poradne
> > vyberu partnera, kdyz mam moznost to zmenit a jeste to hodit na toho
> > druheho?
>
> Seda je teorie, zeleny strom zivota. Ano, ma se to tak delat, jak pises, ale
> co kdyz se stane chyba? Ja to nechci zlehcovat (a myslim, ze i podle nasich
> pravidel se musi farar a spol nejprve snazit pomoct tomu, aby se puvodni
> manzelstvi nerozpadlo...).
mne to prijde jako zbavovani se odpovednosti. Neco jako ta lacina milost.
Kdyby se k vyberu partnera pristupovalo tak, ze neni misto na chyby, melo by
to tri dopady:
- vybiralo by se zodpovedneji
- pokud by nastala krize, vynalozilo by se vetsi usili na jeji vyreseni
- v pripadech, kdy by vsechno selhalo, by zustavaly nefunkcni rodiny
pohromade a mohlo by to mit spatne nasledky pro deti atd.
Na druhou stranu, v krestanske rodine by snad nemelo dochazet k nasili,
nevere apod. Proste pokud je situace tak vyhrocena, ze dochazi k ohrozeni
manzelky, deti, vychovy atd., uz se neda mluvit o krestanske rodine a odluka
je to nejmensi zlo, ktere se muze stat.
> 2. Spor mezi "spasenim z viry" a "virou bez skutku mrtvou" je stary jak Novy
> zakon a myslim, ze to napeti je nutne a spravne. Pekne o tom premysel
> Dietrich Bonhoeffer, kdyz mluvil o milosti drahe a milosti lacine.
> Kdyz hresis s tim, ze ti to Pan Buh stejne musi odpustit, je to milost
> lacina, a ta je k nicemu.
jo, rozumim. Slysel jsem zajimave kazani, kde knez mluvil o tom, ze kdyz nekdo
dela dobre skutky tak nejak prirozene, protoze to proste povazuje za spravne,
nemusi to stacit. Ze dulezite je, aby clovek konal dobro proto, ze to chce
Buh.
Osobne s timto vykladem mam trochu problem, protoze osobne se snazim konat
dobro atd., ale vicemene automaticky.
> Tzn. nevadilo by ti, kdyby se cast cirkve ke svatym nemodlila, dokud by to
> nerozmlouvala i ostatnim? Smeruji k tomu, jestli bys byl ochoten v tomto
> kontextu vnimat ne-ctitele Marie a svatych jako soucast cirkve a ne jako
> odloucene bratry? (Kdyby nebyly jine duvody)
no kdyby se ta cast lidi zacala organizovat, asi by mi to vadilo, ale dokud se
bavime o osobnim rozhodnuti kazdeho, tak asi ne.
Jeste to upresnim: ja se treba modlim primo k Bohu, prijde mne divne, kdyz
bych se mel modlit ke svatym. Proc ty prostredniky? Uctivat je (ve smyslu
brat si z nich priklad atd.) ano, ale nenahrazovat jimi Boha. Nekdy mam
pocit, jestli ty kulty svatych nevznily tak, ze prosty clovek se bal hovorit
primo s Bohem, ale se svatym uz ne? (Slysel jsem o babicce, ktera se modlila
k Jezisi, at se primluvi u svateho Antonicka, aby neco nasla nebo tak neco
(Antonin je patronem ztracenym veci, modli se k nemu, kdyz neco ztratis -
cele tohle mne prijde nejake divne, skoro jako pro deti))
Zpet k tematu: pokud nekdo nema potrebu modlit se k Marii nebo jinym svatym,
nemam s tim problem, pokud ji ale porad uznava v ramci katolickeho uceni.
Pokud by se k ni nemodlil proto, ze ji neuznava, s tim bych problem asi mel.
>
> Cetl jsem o tom Hostinu chudych od Pavla Filipi, a je to docela slozita
> a v dejinach ruzne vnimana vec. V zasade ti ale odpovim, ze nase pojeti
> je odlisne od vaseho, prinejmensi protoze na rozdil od vas neverime, ze
> v chlebu a vine Jezis zustava i mimo ramec spolecneho prijimani. Kdyz chce
> farar zajit za nemocnym, nevezme mu kousek chleba z bohosluzeb, ale
> vysluhuje Veceri Pane primo s nim.
jo, uz jsem si vzpomnel jak to je - takze vy verite, ze Jejis je pritomen v
chlebe, ale jen po dobu obradu, pak je to zase obycejny chleba, jo? Hm, tak
tohle je vec, kterou asi nezjistime, kdo ma pravdu... A oba pristupy maji sve
pro a proti
> Ahoj! -----------
> rs - Roman S. ---------------------------------------
> ===========================================================================
Libb