Posted By: antonius (antonius) on 'CZchristian' Title: re: Spasa Date: Fri Jun 9 15:47:34 2000 Pekne patecni poledne. necitim se zrovna kompetentni k rozboru pojmu spasa, nevim presne, odkud zajem o tento pojem pochazi. asi z citatu: Prisel Syn clovek, aby hledal a spasil, co bylo zahynulo, ne? tak radeji napisu nejake postrehy, o cem se mi zda ze mluvil Jezis a mluvi krestanska nauka. ja ten termin nemam rad protoze mu neni rozumet, mam za to ze to cesky znamena zachrana. zachrana je ale mozna a potrebna jen tehdy, kdyz hrozi neco zleho. vyse zmineny citat naznacuje, ze clovek nejak "hynul", tedy bylo treba ho zachranit od zahynuti. tedy me primarne zajima zda je pravda, ze hynul, a jak hynul. zda se mi, ze pokud clovek nejak hynul/hyne, tak jde o nedobry zivot, nedobre zivotni navyky, zly charakter, nikoliv primarne o zachranu od nejakeho Boziho soudu jak se to zpravidla presentuje (kde by byl clovek odsouzen za spatne nazory). kamarat mi pujcil jakousi knihu snazici se shrnout krest. uceni, jmenuje se to "Holandsky katechismus", moc se mi nelibili vseobecne uvahy o vlastnostech cloveka, o tom, jak potrebuje strasne boha apod. v uvodu, ale libi se mi fakticka cast popisujici pusobeni a uceni Jezise Nazaretskeho (kap. 3.3. nn) Hlavni myslenka je ta, ze Jezis prisel hlasat prichod "Boziho kralovstvi". Pochopil jsem z toho, ze Bozi Kralovstvi je (a) stav/doba, kdy lide hledaji Boha/Hospodina; (b) stav/doba, ze Buh je Pan a Vladce. tedy Jezis prisel lidi nabadat k tomu, aby hledali Boha, a usili o zivot s Bohem a podle Boha se pak ma odrazet v jejich chovani i k druhym lidem. tedy spasu v tomto kontextu chapu jako (a) urcitou zachranu, obnovu sebe sama, kdy se soustredim na podstatne veci, pozitivni chovani, podporu druhych; (b) zachranu jeden od druheho kdy jako spolecnost budeme lepe fungovat a neskodit si navzajem. pak ovsem v krestanskem uceni nastava jakysi novy zacatek, zmena pribehu, uz to neni o Jezisove uceni, ale misto toho o Jezisove umrti, vzkriseni a nanebevzeti. a najednou se zda, ze dulezite je verit temto udalostem, aby clovek prisel do nebe. Ona kniha se to snazi zesouladit tim, ze navrhuje, ze nebylo treba nadale mluvit o Bozim kralovstvi jako objektu, protoze "po Jezisove oslaveni bylo zrejme, kdo Jezis byl: tento pokorny Jezis neni jenom hlasatelem kralovstvi, ale take kralem. Tento rabbi neni jenom herodem vlady, ale take vladce. Ano, on sam je kralovstvim. Kdo vidi jeho, vidi Otce. Hlasat Jezise znamena tedy hlasat Bozi kralovstvi". znovu tedy, i v te knize pisou ze hlasani Jezise znamena hlasani Boziho kralovstvi, a o tom tam vysvetlili ze spociva ve zmene chovani, ve vztahu k lidem, a v pokore/hledani pred Bohem. tak jen tolik, treba to nekoho zaujme a rad uslysim dalsi pochopeni veci o co vlastne krestansvi jde, antonius