Posted By: Trhan (Trhan) on 'CZchristian' Title: Neverici a spasa Date: Sat Mar 2 02:07:54 2002 Mozna, ze jeste nez se dostanu k otazce spaseni pro neverici, bych se vyjadril k otazce, jestli existuje neco jako vecne zatraceni nebo peklo. Technicky jeste zavedu pojmy nebe jakozto cil spasenych a peklo jakozto cil zatracenych, at uz se pojmy nebe a peklo vykladaji jako "byti s Bohem" a "vecnost bez Boha" nebo jakkoliv jinak. -jsou lide, kteri v peklo a vecne zatraceni neveri. Ovsem Bible na nekolika mistech o takovych vecech hovori: Lk 16:19-31 -> mezi nebem a peklem "je velika propast, takze nikdo - i kdyby chtel, nemuze prejit" tam ani zpet. Tuto informaci podava Jezis, takze je 'pomerne verohodna'. Mt 25:41 Potom rekne tem na levici: Jdete ode mne, prokleti, do vecneho ohne, pripraveneho dablu a jeho andelum! Mt 25:46 A pujdou do vecnych muk, ale spravedlivi do vecneho zivota. Z toho plyne, ze peklo je realne a ze vecne odsouzeni a zavrzeni od Bozi tvare bude. -nekteri lide veri v jakysi ocistec, kde si lide odpykaji (nejakym zpusobem ??) sve zle skutky a pak budou prijati do nebe. Neco takoveho uci i katolicka cirkev, i kdyz se priznam, ze jsem to konkretne nestudoval a tak to nemuzu uvadet konkretne. Nenapada me zadne misto v Bibli, ktere by o existenci takoveho mista hovorilo a navic jeho existence odporuje tomu, jak vidim posledni soud. Podle nekterych lidi ma clovek jeste po smrti moznost se nejak rozhodnout pro Jezise a tim si zachranit krk. Domnivam se, ze az bude stat kazdy clovek pred Jezisem na soudu a pozna nadheru a slavu Bozi pritomnosti (tak, jak to na zemi snad nikdo nezazije), ze se asi nenajde clovek, ktery by po Bohu nezatouzil a ze kdyby tam byla ta moznost se jeste rozhodnout, tak ze tam prijme Pana kazdy. Myslim si, ze je to ale nerealne, proc by jinak Jezis rikal, abychom se snazili vejit uzkymi dvermi a ze prijde cas, kdy se zavrou dvere a venku bude plac a skripeni zubu nebo ze jen pet z deseti druzicek bude moci na svatbu a ostatni maji smulu. -dostavam se k otazce spaseni nevericich. Nektere verse vyznivaji, ze neco takoveho mozne je, jine ale hovori jasne proti tomu. Dale je tu otazka dobrych a zlych skutku. Pro moznost spasy i pro neverici (tj. ty, kteri i jako neverici zemrou): Rim 2:14 Jestlize narody, ktere nemaji zakon, samy od sebe cini to, co zakon zada, pak jsou samy sobe zakonem, i kdyz zakon nemaji. 15 Tim ukazuji, ze to, co zakon pozaduje, maji napsano ve svem srdci, jak dosvedcuje jejich svedomi, ponevadz jejich myslenky je jednou obvinuji, jednou haji. 16 Nastane den, kdy Buh skrze Jezise Krista bude soudit podle meho evangelia, co je v lidech skryto. Zj 2:23 Tu poznaji vsechny cirkve, ze ja vidim do nitra i srdce cloveka, a kazdemu z vas odplatim podle vasich cinu. Jan 5:28 Nedivte se tomu, nebot prichazi hodina, kdy vsichni v hrobech uslysi jeho hlas 29 a vyjdou; ti, kdo cinili dobre, vstanou k zivotu, a ti, kdo cinili zle, vstanou k odsouzeni. Na druhou stranu ale: Jan 3:36 Kdo veri v Syna, ma zivot vecny. Kdo Syna odmita, neuzri zivot, ale hnev Bozi na nem zustava. Sk 2:21 ... kdo vzyva jmeno Pane bude zachranen Nektere vyroky ukazuji, ze spasa neni ze skutku, ale z Bozi milosti, tim ze clovek uveri a tuto milost prijme: Rim 6:23 Mzdou hrichu je smrt, ale _darem Bozi milosti je zivot vecny_ v Kristu Jezisi, nasem Panu. Rim 3:22 Bozi spravedlnost skrze viru v Jezise Krista pro vsecky, kdo veri. Neni totiz rozdilu: 23 vsichni zhresili a jsou daleko od Bozi slavy; 24 jsou _ospravedlnovani zadarmo jeho milosti vykoupenim v Kristu Jezisi._ 25 Jeho ustanovil Buh, aby svou vlastni smrti se stal smirnou obeti pro ty, kdo veri. 2Tim 1:8 Nestyd se tedy vydavat svedectvi o nasem Panu; ani za mne, jeho vezne, se nestyd, nybrz snasej spolu se mnou vsechno zle pro evangelium. K tomu ti da silu Buh, 9 ktery nas spasil a povolal svatym povolanim _ne pro nase skutky_, nybrz ze sveho rozhodnuti a z milosti, kterou nam daroval v Kristu Jezisi pred vecnymi casy 10 a nyni zjevil prichodem naseho Spasitele Jezise Krista. On zlomil moc smrti a zjevil nepomijejici zivot v evangeliu. Jezis bude soudit zive i mrtve (2Tim 4:1), ale Jan 5:24 Amen, amen, pravim vam, kdo slysi me slovo a veri tomu, ktery me poslal, ma zivot vecny a neopodleha soudu, ale presel jiz ze smrti do zivota. Jan 3:14 Jako Mojzis vyvysil hada na pousti, tak musi byt vyvysen Syn cloveka, 15 aby kazdy, kdo v neho veri, mel zivot vecny. 16 Nebot Buh tak miloval svet, ze dal sveho jedineho Syna, aby zadny, kdo v neho veri, nezahynul, ale mel zivot vecny. 17 Vzdyt Buh neposlal sveho Syna na svet, aby soudil, ale aby skrze nej byl svet spasen. 18 Kdo v neho veri, neni souzen. Kdo neveri, je jiz odsouzen, nebot neuveril ve jmeno jednorozeneho Syna Boziho. 19 Soud pak je v tom, ze svetlo prislo na svet, ale lide si zamilovali vice tmu nez svetlo, protoze jejich skutky byly zle. 20 Nebot kazdy, kdo dela neco spatneho, nenavidi svetlo a neprichazi k svetlu, aby jeho skutky nevysly najevo. 21 Kdo vsak cini pravdu, prichazi ke svetlu, aby se ukazalo, ze jeho skutky jsou vykonany v Bohu. A nakonec jak bude probihat soud: Mt 25:31 Az prijde Syn cloveka ve sve slave a vsichni andele s nim, posadi se na trunu sve slavy; 32 a budou pred neho shromazdeny vsechny narody. I oddeli jeden od druhych, jako pastyr oddeluje ovce od kozlu, 33 ovce postavi po pravici a kozly po levici. 34 Tehdy rekne kral tem po pravici: 'Pojdte, pozehnani meho Otce, ujmete se kralovstvi, ktere je vam pripraveno od zalozeni sveta. 35 Nebot jsem hladovel, a dali jste mi jist, ziznil jsem, a dali jste mi pit, byl jsem na cestach, a ujali jste se mne, 36 byl jsem nahy, a oblekli jste me, byl jsem nemocen, a navstivili jste me, byl jsem ve vezeni, a prisli jste za mnou.' 37 Tu mu ti spravedlivi odpovi: 'Pane, kdy jsme te videli hladoveho, a nasytili jsme te, nebo zizniveho, a dali jsme ti pit? 38 Kdy jsme te videli jako pocestneho, a ujali jsme se te, nebo naheho, a oblekli jsme te? 39 Kdy jsme te videli nemocneho nebo ve vezeni, a prisli jsme za tebou?' 40 Kral jim odpovi a rekne jim: 'Amen, pravim vam, cokoliv jste ucinili jednomu z techto mych nepatrnych bratri, mne jste ucinili.' 41 Potom rekne tem na levici: 'Jdete ode mne, prokleti, do vecneho ohne, pripraveneho dablu a jeho andelum! 42 Hladovel jsem, a nedali jste mi jist, ziznil jsem, a nedali jste mi pit, 43 byl jsem na cestach, a neujali jste se mne, byl jsem nahy, a neoblekli jste me, byl jsem nemocen a ve vezeni, a nenavstivili jste me.' 44 Tehdy odpovi i oni: 'Pane, kdy jsme te videli hladoveho, zizniveho, pocestneho, naheho, nemocneho nebo ve vezeni, a neposlouzili jsme ti?' 45 On jim odpovi: 'Amen, pravim vam, cokoliv jste neucinili jednomu z techto nepatrnych, ani mne jste neucinili.' 46 A pujdou do vecnych muk, ale spravedlivi do vecneho zivota." Mozne pohledy na vstup nevericich do nebe jsou ruzne, jak vidite z vypsanych versu. Ja osobne zastavam "netolerantni" nazor vyjadreny v Jan 3:18 a Jan 3:36. Lide maji moznost se rozhodnout pro Jezise Krista, nebo ho odmitnout - v tom spociva jejich svobodna vule. Jestlize mzdou hrichu je smrt (a jinde se pise, ze hrich je zbran smrti), pak kdo obstoji pred Bozim soudem? O tech, kteri veri v Jeho Jmeno je ale psano, ze soudu jiz nepodlehaji. A i kdyby podlehali: Buh o nich rika: na jejich hrichy a nepravosti uz nikdy nevzpomenu - byli ocisteni obeti Jezise Krista. Pisu to jako svuj nazor, nikoliv jako soud - ten nalezi Jezisi Kristu a jedine, co o nem muzeme na 100 procent tvrdit je, ze bude SPRAVEDLIVY. A jeste ohledne dobrych skutku: nemyslim, ze by bylo mozne lidskym snazenim, at je jakekoliv, dojit ke spase a k vecnemu zivotu - to by ucinilo Jezisovu obet zbytecnou. Take verici lide nemaji delat dobre skutky jen pro skutky samy. Jak pravi Oswald Chambers: dobre veci jsou nejvetsim nepritelem tech nejlepsich /// Dobry krestan nema usilovat o seberealizaci, ale o poznani Jezise Krista. Seberealizace vede k oslave dobrych skutku, zatimco svaty Bozi clovek oslavuje svymi dobrymi skutky Jezise Krista.