Posted By: Daniel_Mise (somethingicanneverhave) on 'CZculture' Title: Re: Kritika (was Salo) Date: Thu Apr 23 20:08:57 1998 > > > Pasolini timhle filmem chtel vyjadrit svuj odpor k soucasne prezentaci > > > sexu jako bezcitove zalezitosti. > > > > Nezapomen, prosim, ze se jedna o film z roku 1975, tedy 20 let stary... > > Tenkrat se ten sex prece jenom prezentoval ponekud jinak nez dnes. > > > To ale nemusi znamenat, ze si novelu trochu neupravime (coz se take stalo - > on to de Sade asi nepsal o WWII) a pridame si tam vlastni nazor, byt by byl > mozna na 70's trochu predcasny. Ale procpak by ho Pasolini nemohl mit. > btw. 70's byly zlatou erou filmove pornografie, kdy mnozi jeji tvurci verili, ze delaji opravdove umeni, po nich, s nastupem videa se preslo na laciny material, porno bylo odsouzeno do perifernich kinosalu a vetsina zucastnenych zjistila, ze vic ztratila nez ziskala... tolik Hrisne Boogie, udajne autenticky film KRITIKA: hned na zacatek napisu rovnou, ze to jak hovoris o kritice mi prijde desne nesystematicky, sahas kazdou chvili jinam a smesujes ruzny veci > A take si myslim, ze > by prave nazor "jinych lidi" mel byt stejne dulezity, jako nazor filmovych > kritiku. Me na tom proste vadi, ze kritici maji v rukou nastroje, kterymi > svuj nazor dodavaji do mozkoven tisicu ci milionu lidi, kdezto "jini lide" > si o tom mohou popovidat treba jen kdyz se nahodou potkaji na ulici, kdyz > spolu sedi v restauraci nebo kdyz o tom diskutuji na BBS. > Kdyz mluvis o milionech lidi, pravdepodobne take mluvis o hromadnych sdelovacich prostredcich, ve kterych je to ale trochu jinak. Sdelovaci prostredky zcela pochopitelne citi poptavku po informacich o jednom z nejrozsirenejsich druhu zabavy. Na mista filmovych publicistu (coz, je v tomto pripade daleko presnejsi pojem) prijimaji lidi, ktery pro to maji pozadovane predpoklady, povazuju za ne: rozhled, inteligenci, schopnost vyjadrovat se. Pokud se podivam na nase filmova periodika, jsou tam lide, kterym toto nechybi a rozhodne jim to dava vetsi pravo publikovat svoje nazory na filmy nez lidem, toto postradajici. Urcite si nemyslis, ze clovek, ktery videl v zivote jeden film, je negramotny a navic ma iq psa ma stejne pravo psat pro miliony jako ti, co tam uz pisou. Vsimni si, ze vubec neporovnavam hodnotu nazoru, ale vhodnost osob hovorit k masam. > Pokud se pamatuji, uvedl jsem tam, ze casto musim dat kritikum zapravdu, tak > jako treba dam zapravdu kamaradovi, kterej mi rekne, ze "tenhle film nestoji > za nic" atd. Ale nelibi se mi, ze kritici mohou nekterym lidem urcity film > "zablokovat" (presto, ze by je oslovil) proto, ze o nem negativne pisou do > novin a casopisu. To je proc mi vadi. > Jak psal Kotwak, libi/nelibi nema zadnou objektivni vypoved, zalezi vylozene na vkusu, proto je logicky, ze pokud v tomhle mas nekomu verit musi mit stejny vkus jako ty, s kritikou jako takovou to nema nic spolecnyho, protoze rozhodne neplati, ze cloveku se musi libit jenom kvalitni veci. Priklad: typicky je to u filmovych triku, i primitivni a odflaknuty mohou byt pusobivy. Kritici jsou od toho, aby libi/nelibi vystelili a podlozili, k tomu by meli mit patricny rozhled, protoze bez nej treba nikdo nevysvetli proc italsti neorealiste pobihali po mestech jen tak s rucnima kamerama (coz je samozrejme poznat, mnohem starsi studiovy kameramansky prace jsou daleko kvalitnejsi, ale presto je italska neorealisticka vlna jednou z nejvyznamejsi vubec). btw. od filmove publicistiky si konzumenti slibuji take zakulisni veci, genezi filmu a dalsi veci, ktere s dilem nakonec az tak nesouvisi, a ktere obycejny clovek bez lidi, kteri mu to zprostredkuji proste nezjisti > Nic me neopravnuje rikat, ze muj nazor je hodnotnejsi, ale stejne tak tebe > neopravnuje nic k analogickemu nazoru o kriticich. Kdo z nas ma pravo rict > "tohle je umeni" a "tohle je brak", "tohle je cenne" a "tohle je > menecenne". Vzdyt to je "kulturni odruda rasismu" (to ber prosim s > rezervou). Zkus si predstavit, ze by existovalo jen to, co tobe pripada jako > hodnotne (tim chci jen vyjadrit, ze kazdy clovek ma jine posuzovani) a > neexistovalo by to spatne, bezcenne. S cim bys pak porovnaval? Jak by sis > dokazal toho hodnotneho vazit? > zcela scestna predstava, jeden kritik nikdy nerozhodne, co je kvalitni umeni a co ne, to je vec casu a rekneme celkoveho kritickeho nazoru (vsichni kritici), ktery se ovsem neodvozuje od vetsiny > Zkratka: Kazdy muzeme mit svuj nazor a ja jsem ten svuj jen pridal do > diskuse na tomhle boardu. Neni lepsi, ale (pozor!) ani horsi. To samozrejme... > O tom to je. > ... ale o tom to vubec neni. > Chapu kdyz je nekdo profesionalni umelec v tom kterem oboru, chapu kdyz je > nekdo "vyvoleny" delat umeni, ktere oslovi miliony lidi. Ale nemuzu > pochopit, jak by mohla existovat skupina "vyvolenych" profesionalnich > kritiku, ktera se zivi tim, ze ma na umeni svuj nazor. > > M i K e e oni nejsou vyvoleni, ani jsou vzdelani no mozna jsem to mel napsat v jednou odstavci, takhle se z toho mozna neco co jsem chtel rict vytratilo, ale treba se na to nekdo zepta s pozdravem Nejsem Buh (teda sem, ale co vy o tom muzete vedet)... Daniel Mise