Posted By: Haribolo (Wothan pan z Haribola) on 'CZdungeon'
Title:     Re: Highlander.....uvaha
Date:      Fri Jun 27 07:57:36 1997

> se v Storytelling systemech nedeje, hrac si postavu vytvari a hraje sam, 
> kostky pomuzou a napovi, ale hrace nenahradi.

- neslo by to resit systemem, ktery by definoval presna pravidla a odstranil
  tak vetsinu pozdejsich vnejsich zasahu at uz ST, nebo kostek a jinych
  ptakovin , ktere IMHO do realu vubec nepatri? (IMHO mozna ano, ale kdyby
  si "buh" hodil kostkou kdyz se nemuze rozhodnout, je to neco jineho - proste
  by to hrac stejne nepostrehl, nevidel a nepoznal).

> Ovsem muze se stat ze hrac chce hrat treba pocitacoveho experta aniz by sam 
> pocitacovym expertem byl. V tom pripade se system docela hodi.

- no, asi jsem trosku mimo, ale zastavam nazor, ze i kdyz jde o hru, clovek by
  mel delat minimalne to, k cemu ma i v realu vlohy - takze pokud nevi o 
  pocitacich a cele tehle technologii VUBEC NIC, nemuze byt pocitacovy 
  expert ani kdyby se postavil na hlavu.......a zadnej system by mu v tom IMHO 
  nemel pomahat. 

> Je pravda ze treskot mecu vytvari lepsi atmosferu nez chresteni kostek. Ale 
> nekteri clenove moji skupiny nesermuji a ani strilet po sobe neni idealni 
> reseni.

- dobre, ale proto rikam - je lepsi i drevenej mec, ktery IMHO si muze opatrit
  opravdu kazdy hejhula a neni nijak zvlast nebezpecny, nez vubec zadny. To ze
  nesermuji, jeste neznamena, ze se to nemuzou naucit - IMHO do realu patri 
  real do karet karty.....michat to mi prijde hloupe. Muj posledni system
  drevenych mecu/zasahu a zasahovych ploch je sice jeste poradne neodzkouseny, 
  ale myslim ze uz je dostatecne dobry na to aby odstranil hadky o zasahy apod.
  ale co neodstrani jsou handicapy - nekdo je holt hbitejsi, nekdo pomalejsi...
  ale pri lennosti hracu, kteri chteji vsechno hned a pokud mozno zadarmo je
  cviceni se v sermu (drevo IMHO ponekud vyrovnava sance sermiru a amateru, bo
  drevo se chova uplne jinak nez ocel, takze ne uplne ale trosku to vyrovnava)
  asi moc, co by po nich clovek chtel - je lepsi si navolit hbitost a rychlost
  nebo obratnost kostkou ze? :-) a serm?...proc se namahat :-))

> kdyby ST dal prilis nizkou obtiznost hodu na utok, nemeli by amateri
> naprosto zadnou sanci (i tak ji vetsinou nemaji)

- tohle se da resit i v realu rozestavenim sil - podle toho jak silny bude
  protivnik - myslim ze je to IMHO mnohem realistictejsi, ale vse se pripravi
  predem - jakykoliv zasah pak uz je nemozny - pak to opravdu zavisi na 
  realnych schopnostech hracu - na tech co maji, ne na tech co by chteli mit
  nebo na tech co si vysnili.

> Problem realu je ten, ze neumoznuje rozvinout prilis slozitou zapletku, je
> to spise akcni.

- to je velky omyl, rozvinout se da velmi slozita zapletka, ale pro ST by to
  bylo nesmirne narocne, zvlaste pokud by jel Pivomilovou metodou improvizace.
  Nerikam ze to je lehke, ale jde to.....samozrejme je to vice akcni, ale rekl
  bych ze to taky dost zavisi na slozeni hracu a jejich fantasii a hlavne na
  schopnostech a fantasii toho kdo to dela.

> akce obranne (kryt a uhyb) a jednu utocnou - stejne silni protivnici (kdyz

- neni jedna utocna malo?  prave tohle mne stve - a ty bys to mel vedet velmi
  dobre - kolik mas ruznych krytu a uhybu a co se stane, kdyz udelas na vypad
  sice vcas kryt, ale uplne blbej? Nebo kolik je ruznych druhu vypadu, nebo
  kombinaci uhybu/vypadu krytu/vypadu apod. - ty si myslis ze se to da vsechno
  shrnout do 3 "reakci" ?......nevim nevim - ve hre, kde neni ani kousek realu
  je to jasny a nehadam se, tam neni co resit (aclkoliv i tam by se asi hodil
  ruznorodej system, ale prilis slozity by v tom delal jen bordel, to chapu)
  ale v realu se omezovat na tohle?.....nevim nevim......to se mi nelibi.

> trefi oba (sousek). Ovsem pokud maji rozdilne sermirske kvality, je jen

- tohle je oblibene zakonceni souboje amateru :-) myslim v realu - oni
  totiz utoci i za cenu ze budou zabiti - proste vidi sanci a jde do toho
  za kazdou cenu, ale nejak jim nedochazi, ze zabit v boji prvniho soupere
  a sam se jim nechat zamordovat je ponekud neprakticke....on vidi, ze si
  napr. odkreju bricho, takze jde do bodu dopredu a uz nejak nevnima ze jsem
  v rozjetym rozmachu na jeho hlavu, nebo krk, takze mne sice bodne (coz
  treba silnym mecem v dratence nemusi byt tak vazne) ale ja mu padnym mecem
  "rozpulim hlavu, nebo mu ji useknu".....jo jo, stava se :-)) clovek se nauci
  vazit si zivota na to aby delal podobne kraviny :-)) a to i "zivota".

> jsou opravdu tucne. 

- jeste aby nebyly :-))

> Jde hlavne o to stanovit, jakou roli hraje nahoda a podle toho se pak urci
> co a jak se ma hazet. 

- IMHO jsme proti jakemukoliv hazeni, do ktereho by hrac videl - hazet si muze
  ST pokud se rozhodne improvizovat, nebo pokud ma chut hrat si s nahodou a
  je to zapracovano nejak do systemu vcetne vychozich variant z toho 
  plynoucich.

DR: co letos uz bohuzel nevysel a snad vyjde pristi rok je system zalozeny na 
    schopnostech hracu - kdo chce byt rytir, necht umi sermovat, kdo chce byt
    zlodej, necht se podle toho umi chovat (tise chodit, plizit se schovavat 
    apod.), kdo chce byt magem, sice dostane "magii" v podobe elektroniky, 
    ale bude se po nem vyzadovat klasicke realne pojeti magie (nejaka znalost)
    a nejaka moudrost (myslim ze jsme schopni to posoudit), tudis tady v tom
    systemu kazdy dela co umi, ne vzdy co by chtel a zadna kostka ani nahoda
    v tom nemuze nic zmenit - zadna kostna nenauci nemotorneho drevaka chodit
    tise po lese a hrat zlodeje a zadna kostna ani ST nenauci cloveka co videl
    mec v muzeu sermovat.........
Ucelem hry je najit poklad, mezitim hraci chodi po lese, hledaji casti mapy, 
casti amuletu apod. a vlastne si svet do jiste miry vymejsleji sami - kazdy 
ma predstavu "odkud je" a "kdo je" a podle toho mluvi, chova se, jedna a 
vymysli si vlastni pribehy (kdyz se ho ta nekdo na minulost apod.). 
Organizatori jen vytvareji aktivni postavy, ktere zasahuji do hry z venku - 
kupce, zebraky, mnichy, poustevniky, potulne rytire apod. Organizatori ovsem 
taky museji byt pripraveni na to jak hru ukocirovat v pripade 
nepredvidatelnych okolnosti, protoze tady se nehazi nikdy nic a kostky se 
bere do ruky, jen pri hre - muze hrat buh s clovekem o zivot  vrchcaby, ale
to je myslim neco jineho (viz. treba Sedma pecet a Smrtakovy sachy ) nez
hazeni vase...........kazdy tady ale vi, ze se musi spolehat jen na svoje 
schopnosti, ktere IMHO dokonale zna (jejich neodhadnuti je samozrejme logicky 
automaticky potrestano) a na schopnosti svych pratel....pokud se spoleha na 
stesti, pak jen ve velmi omezene mire - kde neni kostka zalezi jen na hracich
a na predem pripravenem hernim systemu. Ale to je asi uplne jiny druh hry - 
nicmene, stejne by stalo za uvahu tam, kde je mozne vypustit kostku to udelat.
(IMHO jeji misto je jen tam, kde nelze simulovat verne realnou situaci - 
napr. magie apod. a i tam se to da obejit jinak - technika apod.) 

no asi jsem se zbytecne rozepsal.....koncim :-) 

No...jestli zejtra na bitevnim poli nepadnu pri oblehani tvrze barbaru uplne 
definitivne ve Valce Chymer, tak se jeste ozvu :-) 

> Richi

Nejde ti to?....vem si vetsi kladivo!   .             .  WWWW    .   /  |<<
     Vas posledni pohan z usvitu veku      .       .     [##] ..  .  II  | .
   .          .     Wothan z Haribola                   #-#-#-#-#-#-#-##-#-#
      .                                .      .         [##|#II/II#|#####|]
E-Mail:ladislav.tomic@vslib.cz                        . [##|#II  II#|#####|]
Hpege:http://mirage.kky.vslib.cz/~tomic/valhalla.htm    [##|#II  II#|#####|]

Search the boards