Posted By: Richi (Richi) on 'CZdungeon'
Title:     Ozivovani
Date:      Tue Oct 14 10:19:21 1997

Ahoj.
K tomu ozivovani mrtvych:
Jsou RPG, kde lze ozivit mrtveho pomerne velmi snadno, dokonce se na to da 
najmout "lecitel". Odstrasujicim prikladem je ADaD, kde i lehce nadprumerne 
zdatny knez je schopen ozivit kolik chce mrtvol.
Ja jsem proti temto praktikam ze dvou duvodu:
1/ jsem priznivcem "realisticke" magie ktera ma podklad v mytologii. Tam se 
(pokud si dobre vzpominam) odehralo oziveni mrtveho pouze jednou: kdyz 
Kristus ozivil Lazara. Orfeuv pokus o oziveni mrtve zeny byl neuspesny.
2/ jenou ze zakladnich poucek pro GM je "Je mrtvy, tak do nej prestan 
kopat", tedy pokud uz postava zemre, mel by hrac zacit hrat jinou postavu a k 
mrtve se nevracet.
To je samozrejme podmineno tim, ze GM musi i smrt postavy "vytvorit". Postava 
ktera zemre pri prvnim vylete za humna rodne vesnice napriklad na zapal plic 
neni spravne zabita postava - hrac si poradne nezahral a ani to nepomuze 
rozvoji herniho sveta.
Postava by mela dostat prilezitost ukazat svuj charakter a nejak se zaclenit 
do herniho prostredi. Zemrit muze ve chvili, kdy hrac dsotal postavu tam kam 
ji dostat chtel (to se pozna tak, ze "ztraci inspiraci" a hraje nezajimave) a 
to pokud mozno smrti, ktera postavu nejak charakterizuje. Klasickym prikladem 
je valecnik, ktery padne kdyz kryje ustup ostatnich postav.
Jednou z dulezitych, ale casto opomijenych funkci postavy je vytvareni herniho 
sveta, postava svet obohacuje o to, co vytvori nebo k cemu da podnet. Po 
mrtve postave zustanou pribehy, majetek, potomci, pratele, sluhove atd.
Z toho se pak daji odvozovat dalsi dobrodruzstvi a svet zacina byt pro postavy 
mnohem zajimavejsi nez kdyby ho vytvarel pouze GM. 

Richi 

Search the boards