Posted By: Ismael (Ismael Majesticus) on 'CZdungeon' Title: Re: Magove & Co. Date: Wed Dec 10 12:52:46 1997 > Proc by nemohl byt schopnym bojovnikem a zaroven spickovym carodejem? > Priklady mame (Tycho de Brahe, Lugh :) > Uvedomte si ze carodej je predevsim ucenec a ucenci ve stredoveku byli > nejmobilnejsi skupinou lidi. A v krajich kde nebylo bezpecno (a nebylo > bezpecno skoro nikde) se jim bojove dovednosti (sem tam treba podporene > nejakou tou magii) jiste znacne hodily. > Wothan si carodeje predstavuje jako "laboratorni krysu" ktera cely zivot > nevyleze z knihovny, ale ve stredoveku se moudrost merila spise > zcestovalosti > nez velikosti knihovny. Takze mag je IMHO jednim z nejlepsich dobrodruhu - > vydava se na cesty bez pobizeni proste proto aby videl neco noveho, zatimco > ostatni postavy potrebuji od GM nejruznejsi motivace. Zde s Richim naprosto a bezvyhradne souhlasim. Mag, jako nekdo kdo prahne (podobne filozof, protoze jak psal Wothan - Magie je filozofie) po vyssi pravde, absolutnim poznani, nebo jak by se to dalo vyjadrit, jde do sveta za zkusenosti. Cast je obraz celku, mikrokosmos = makrokosmos, atd., proto sleduje, co se deje, sam se toho deni musi zucastnit, ale prece jen s jakymsi odstupem, aby zustal nad veci, byl objektivni (temer). Jit s druzinkou je vlastne nejvyhodnejsi, protoye ve meste, vesnici, ci ve sve vezi toho moc nezazije. A aby neco zazil, a zaroven prezil a ponechal si svuj odstup nekoho, kdo vi nebo umi vic nez ostatni, musi zakonite ovladat i napr. boj s holi, mecem, nebo ovladat jine dovednosti. Proto jsou systemy RPG, kde je postave prirceno nejake povolani a z toho plynouci schopnosti a dovednosti velice nepruzne a nerealne. Podstatne lepsi jsou systemy dovednostni, ne profesni, kde je povolani vytvoreno az v dusledku toho, co postava umi. (Bohuzel, zadne takove RPG neznam, jinak bych ho uz davno hral.) > Richi Ismael M. ...a bohove s Vami.