Posted By: Richi (Richi) on 'CZdungeon'
Title:     Re: dialogy v RPG
Date:      Fri Jan 30 16:44:31 1998

> hi all (zejmena DMs/GMs/Storytellers/etc.),
> jak dalece v RPG trvate na tom, aby hraci presne formulovali, co jejich 
> postavy rikaji apod. - 
> (a) povazujete za prijatelnou formulaci typu 'muj zlodej se snazi vemluvit
> do 
> prizne veliteli strazi' nebo 
> (b) chcete, aby priblizne rekl, na zaklade ceho se vemlouva do prizne, nebo 
> (c) trvate na 'hrani' (roleplaying) celeho dialogu?
> a jak se vam to osvedcuje?

To je podle situace. Obecne plati, ze na zacatku kampane, kdyz se jeste hraci 
porade neorientuji v prostredi je konverzace mene, prevazuje varianta a).
Jakmile se postavy znaji a znaji i hafo cizich postav, zacina se vice 
uplatnovat varianta b) a c). Prime vedeni dialogu je dobre ve vypjatych 
situacich (rozhovor s velitelem strazi, ktery chce postavy zatknout), mezi 
postavami v druzine nebo kdyz s tim hrac sam zacne (obvykle tim nekam miri, 
vetsinou chce nekoho nejak ukecat nebo si z nej utahuje, pripadne z nej chce 
nenapadne tahat informace). Rozhodne bych trval na presne formulaci v akcnich 
mistech, kde neni cas nic vysvetlovat. 

V podstate se da rici, ze formulace rozhovoru je tim presnejsi, cim pomaleji 
heri cas plyne. Pokud plyne rychle, muze hrac rici "jd po trzisti a kazdem 
koho potkam vypravim ze kral ma osli usi.
Ovsem ve chvili kdy to uslysi mestska hlidka, musi uz hrac formulovat presneji 
: "Vykriknu na velitele hlidlky: Kral ma osli usi a ty jsi trouba", hodim po 
nem tykev a snazim se utect.
 
Pokd jde o roleplaying, je to problematicke, nebot hraci "roeplayou" neradi.
Spise poisou vlastnimi slovy jake xichty dela postava nez by to delali sami.
Ale to myslim neni jednoznacne na zavadu, me osobne to vubec nevadi.

> nedavno jsem vedl hru na zaklade pravidel Vampire, ale bez vampyru a jedna 
> postava (on) se snazila v baru sbalit jistou slecnu a hrac k memu zdeseni 
> nebyl schopen (nebo ochoten?) formulovat, co ji rika atd. 
> *pozn. Vampire the Masquerade ma v pravidlech pasaz popisujici, jak provadet
> hody, kdyz se vampyr snazi 'svest'(seduce) smrtelnika, aby pak mohl pit
> krev.  

Jee, to jsem si chtel vzdycky zahrat, nemate v parte jeste jedno volne 
mistecko?

> a tim se dostavam k dalsi otazce: jak z hlediska GM resite situaci, kdyz se 
> schyluje k nejakym intimnostem? 
> mym zvyklostem by sedelo vyresit hodem (nebo podle potreb zapletky), zda k 
> necemu skutecne dojde nebo ne a pak nechat na predstavivosti hracu, co se
> delo 
> v posteli a preskocit k udalostem pote (pokud partner v posteli nevypravi
> neco klicoveho pro zapletku, prirozene).

Jiste, pokud to neni pro dej dulezite, neni treba to hrat (Umberto Eco dokonce 
tvrdi, ze pokud je scena nepodstatna pro dej nepreskoci jde o pornografii).
Vampire dokonce umoznuje celou scenu vyhledani obeti, svedeni a 
nasyceni vyresit jedinym overovacim hodem.

>                                    Bivoj the Boarhunter

Richi

Search the boards