Posted By: Richi (Richi) on 'CZdungeon'
Title:     Re: PC vs. PJ
Date:      Tue Feb 24 12:41:39 1998

> > Ja mam opacny  nazor: podle me by gamemasterr mel vychazet z tradice 
> > vypravecske, dobrodruzstvi by melo (alespon do urcite miry) mit osvedcenou
> > formu pribehu: melo by tedy obsahovat uvod, zapletku a finale a nemelo by 
> > obsahovat zbytecne prvky, ktere se v pribezich "ze zivota" nutne
> vyskytuji.
> 
> - to je prave ta chyba....tisickrat obehrane pribehy ze kterych uz kazdy
>   predem vi ze "ted se nemuze nic stat...je zacatek knizky a o cem by byli 
>   dalsi listy?...pardon hry" nebo "o kejhak jde az na konci" apod.

To nemusi byt vzdy pravda - to zalezi na GM. Nejlepsi je uvest priklad.
Minuly tyden jsme hrali s novymi postavami ADaD. Pribeh mel standardni formu:

Uvod: Jeden z nejosvedcenejsich - bohaty kupec si najme skupinu dobrodruhu 
(zde jednotlive dobrodruhy ze kterych se pak skupina vytvori) aby dopravili 
nejaky predmet pres nejake nebezpecne uzemi. Postavy se sejdou, predstavi se, 
seznami se s kupcem a nekterymi NPC. kupec si da s postavami sraz druhy den v 
hospode, kde maji domluvit podrobnosti.

Zapletka: Postavy a jeden z NPC cekaji v hospode, ovsem nedockaji se. 
Zjistuji co se stalo a zjisti ze kupec byl zavrazden. Hraci zpozorni, nebot 
cekali ze se budou nekde vlese mlatit se skretama a zatim to vypada spis na 
detektivku.

Ovsem nakonec to zdaleka neni "konverzacka" - postavy najdou ten predmet kvuli 
kteremu byl kupec zavrazden a NPC ktery je dosud doprovazel ten predmet 
ukradne. Pri jeho pronasledovani moje postava skoro zemrela, nebot meho 
valecnika bodnul otravenou dykou - nastesti jed nebyl smrtici ale jen 
uspavaci. I ve stredni casti hry tedy mohou umirat postavy (muze se to stat i 
v uvodu, ale nevim k cemu by to bylo - pokud nekdo v uvodu prohraje boj, 
vetsinou ho zachrani jina postava) 

Rozuzleni: Postavy zlodeje dozenou, ziskaji truhlicku (ale zlodej nakonec 
unikne). Pro truhlicku si prijede kupcuv bratr, postavy mu ji daji. Kdyz vsak 
sluhove odnaseji mrtvolu kupce, jedna z postav si vsimne ze kupec ma na krku 
poveseny klic a zabavi ho. Pozdeji se ukaze ze to nebyl kupec ale kralovsky 
posel, jakysi slechtic najme postavy aby tu truhlicku ziskali a 
(pravdepodobne falesny) bratr se snazi od postav ziskat klic aby truhlicku 
mohl otevrit. Pokud (jako v tomhle pripade) jde o kampan, nemel by byt zaver 
skutecne uzavreny - v tomto pripade to naopak vypada ze se dej teprve 
rozbiha, hraci jsou zvedavi co bude dal, pribeh neni nudny, prestoze GM nijak 
nevybocil z osvedcenych vypravecskych metod.

>   neni vubec. Pokud se ovsem (i cela skupina) bud nejakou fatalni chybou
> toho kdo ji vede, nebo serii fatalnich chyb dostane do situace kdy stoji na
> skale a skala se rozpada do spinavych rozbourenych vln povodne 

Aby tato situace nastala, musi udelat chybu jak hraci, trak i GM. Hraci 
udelali chybu ze nerozpoznali naznaky ktere jim GM podstrkoval, chyba GM 
spociva v tom ze jeho rady nebyly dostatecne zrejme. Je treba si uvedomit, ze 
pomoci jednoho pismene hraci tajenku nevylusti - je treba nesustale je 
smerovat, davat jim dalsi a dalsi stopy.

> *           Wothan Magnus von Haribolo  *         #####-#-#-#-#-#-#-#-##

Richi

Search the boards