Posted By: Richi (Richi) on 'CZdungeon' Title: Re: PC vs. PJ Date: Tue Feb 24 12:41:39 1998 > > Ja mam opacny nazor: podle me by gamemasterr mel vychazet z tradice > > vypravecske, dobrodruzstvi by melo (alespon do urcite miry) mit osvedcenou > > formu pribehu: melo by tedy obsahovat uvod, zapletku a finale a nemelo by > > obsahovat zbytecne prvky, ktere se v pribezich "ze zivota" nutne > vyskytuji. > > - to je prave ta chyba....tisickrat obehrane pribehy ze kterych uz kazdy > predem vi ze "ted se nemuze nic stat...je zacatek knizky a o cem by byli > dalsi listy?...pardon hry" nebo "o kejhak jde az na konci" apod. To nemusi byt vzdy pravda - to zalezi na GM. Nejlepsi je uvest priklad. Minuly tyden jsme hrali s novymi postavami ADaD. Pribeh mel standardni formu: Uvod: Jeden z nejosvedcenejsich - bohaty kupec si najme skupinu dobrodruhu (zde jednotlive dobrodruhy ze kterych se pak skupina vytvori) aby dopravili nejaky predmet pres nejake nebezpecne uzemi. Postavy se sejdou, predstavi se, seznami se s kupcem a nekterymi NPC. kupec si da s postavami sraz druhy den v hospode, kde maji domluvit podrobnosti. Zapletka: Postavy a jeden z NPC cekaji v hospode, ovsem nedockaji se. Zjistuji co se stalo a zjisti ze kupec byl zavrazden. Hraci zpozorni, nebot cekali ze se budou nekde vlese mlatit se skretama a zatim to vypada spis na detektivku. Ovsem nakonec to zdaleka neni "konverzacka" - postavy najdou ten predmet kvuli kteremu byl kupec zavrazden a NPC ktery je dosud doprovazel ten predmet ukradne. Pri jeho pronasledovani moje postava skoro zemrela, nebot meho valecnika bodnul otravenou dykou - nastesti jed nebyl smrtici ale jen uspavaci. I ve stredni casti hry tedy mohou umirat postavy (muze se to stat i v uvodu, ale nevim k cemu by to bylo - pokud nekdo v uvodu prohraje boj, vetsinou ho zachrani jina postava) Rozuzleni: Postavy zlodeje dozenou, ziskaji truhlicku (ale zlodej nakonec unikne). Pro truhlicku si prijede kupcuv bratr, postavy mu ji daji. Kdyz vsak sluhove odnaseji mrtvolu kupce, jedna z postav si vsimne ze kupec ma na krku poveseny klic a zabavi ho. Pozdeji se ukaze ze to nebyl kupec ale kralovsky posel, jakysi slechtic najme postavy aby tu truhlicku ziskali a (pravdepodobne falesny) bratr se snazi od postav ziskat klic aby truhlicku mohl otevrit. Pokud (jako v tomhle pripade) jde o kampan, nemel by byt zaver skutecne uzavreny - v tomto pripade to naopak vypada ze se dej teprve rozbiha, hraci jsou zvedavi co bude dal, pribeh neni nudny, prestoze GM nijak nevybocil z osvedcenych vypravecskych metod. > neni vubec. Pokud se ovsem (i cela skupina) bud nejakou fatalni chybou > toho kdo ji vede, nebo serii fatalnich chyb dostane do situace kdy stoji na > skale a skala se rozpada do spinavych rozbourenych vln povodne Aby tato situace nastala, musi udelat chybu jak hraci, trak i GM. Hraci udelali chybu ze nerozpoznali naznaky ktere jim GM podstrkoval, chyba GM spociva v tom ze jeho rady nebyly dostatecne zrejme. Je treba si uvedomit, ze pomoci jednoho pismene hraci tajenku nevylusti - je treba nesustale je smerovat, davat jim dalsi a dalsi stopy. > * Wothan Magnus von Haribolo * #####-#-#-#-#-#-#-#-## Richi