Posted By: Arkady (Arkady) on 'CZflight'
Title:     F/A 18/E Hornet
Date:      Tue Feb 27 10:53:57 1996

Zdravim

  Byl tu dotaz na  Hornet F18 takze sem napisu jeho charakteristiku, udaje 
jsou cerpany z jiz zmineneho ALM (post  5 tusim); pokudby byl zajem o dalsi 
typy letadel, a nejen z NATO  , mam doma archiv vetsiny modernich letounu, 
takze neni problem to tu  otissknout.

F/A  - 18E/F  

 Vyvijeny  jednomistny a dvoumistny(cvicna verze)  dvoumotorovy viceucelovy 
letoun schopny cinnosti z palub letadlovych lodi i pozemnich zakladen.
Projekt byl na zaklade pozadavku US Navy zahajen v roce 1991, v  cervnu 1994 
byl program definitivne odsouhlasen.  Prvni prototyp mel vzletnout do konce 
minuleho roku(1995), presnejsi udaje bohuzel nemam.
Seriove stroje by meli byt zarazeny do vyzbroje  na prelomu  let 1998/99.
Operacni zpusobilosti dosahne letka v roce 2000.

Bojove urceni: F/A-18E/F HORNET je urcen jak pro plneni ukolu vzdusneho boje, 
tak i k niceni pozmenich cilu. Ma byt schopen vybojovat  vzdusnou nadvladu,  
provadet stihaci doprovod, umlcovat prostredky protivdusne obrany, zajistovat 
primou leteckou podporu pozemnich  vojsk, nicit nejruznejsi pozemni nebo 
namorni cile a  se specialnim vybavenim  provadet pruzkum.

Strucny  tech. popis: Tento letoun byl vyvinut jako nahradaza letouny  F4 
Phantom II a odvozen z verze F18C/D.
 Trup je dlouhy 17,94 m a rozpeti kridla  je 12,74 m.
Vnitrni zasoba paliva cini 1400 kg, coz umoznuje doet az 740 km.
Zvetsena  plocha kridla(46,45 m*m) zlepsila letove charakteristiky a 
umoznilainstalovat dasli dvojici zbranovych zavesniku s nosnosti  520 kg.
Letoun ma take v  porovnani s F18C/D rovnez o 25% vetsi prlochu prodlouzene  
nabezne hrany kridla .
Na kridle , SOP atrupu je pouzit radiolokacni paprsky castecne pohlcujici 
materia nove generace.Podobny material je aplikovan i na prekryt  pilotni 
kabiny. Take jsou  nove reseny vnitrni partie otvoru pro privod vzduchu.
Podvozek je zesilen(pro pristani na letadlove lodi).
Dalsi zmeny se tykaji pristrojoveho vybaveni a motoru.
Letoun bude mit radiookator AN/APG-73.
Stroj take dostane novy integrovany obranny system , ktery spolu s upravami  
omezujicimi zjistitelnost radiolokatoru maji vyrazne zvysit odolnost letounu 
v boji.
Pohonou jednotku bude tvorit dvojice motoru General Electric F414-GE-400 s 
max. tahem po 60 kN, resp.97,9 kN pri pridavnem spalovani(AFT).
Objem vnitrnich nadrzi je 8060 litru paliva. Krome toho lze nest tri pridavne 
nadrze s objemem po  1820 litrech.

Vyzbroj:  Pevnou vyzbroj tvori sestihlavnovy rotacni kanon M61A1 raze 20 mm 
se zasobou 565 kusu munice.
Pridavna vyzbroj se  zavesuje celkem na 11 zavesniku.
Zavesniky na obouch koncich  kridla jsou urceny pro  AIM-9 Sidewinder s infra 
samonavadenim,dvojice trupovych zavesniku na bocich vzduchovych kanalu se 
pouzivaji pro neseni AIM-120 AMRAAMstredniho doletu s aktivnim  
radiolokatorovym navadenim.Lze je take podvesit na kridlove zavesniky.
Pro dlouhe hlidkove lety se pocita celkem s sesti AIM-120, dvema  AIM-9  a 
tremi pridavnymi nadrzemi.
Vyzbroj pro niceni pozemnich ci namornich  cilu  tvori ruzne kombinace  
zbrani, napr. AGM-84 HARPOON,AGM-84E SLAM,AGM-65 MAVERICK, laserove PAVEWAY a 
podobne,take se pocita s pouzitim novych AGM-84H SLAM-ER ci pumami JDAM .
Celkova hmotnost vyzbroje  muze dosahnout 8050  kg.

Predbezna technicka data:
       Pohonna jednotka:     2xF414-GE-400
       Max. vykon:           2x97,9 kN
      Rozmery a  hmotnosti:
    
       Rozpeti kridla:        12,74 m   (13,62 s AIM-9 na kridlech)
       Delka:                 17,94 m
       Vyska:                 4,88 m

       Plocha kridla:         46,45 m*m
       Hmotnost pradneho letounu:  13 450 kg
       Max. unosnost vyzbroje:       8050kg
        Max. kapacita vnitrnich nadrzi: 6330 kg
       Max. vzletova hmotnost:          29 980 kg
      Vykony:
       Max. rychlost:              M=1,85
       Operacni dostup:      15 800 m
       Bojovy dolet:   740 km


   
 
  
* Si vis pacem, para bellum *
* Too many floppies in your drive *
                            Arkady  


Search the boards