Posted By: mah (amorfni hmota) on 'CZflying'
Title:     Re: F22...(tedy spis vseobecne o letadlech :)
Date:      Fri Dec 15 10:43:36 2000

> Moje reakce na predchazejici posty:

Muj komentar k tomuto postu :)

> * Hornet ve valce Jom-Kippur?? Blbost.

VELKA blbost ...vzhledem k tomu ze je mezi ono valkou (73) a prvnim letem 
hornetu (78) pet let rozdil a zrovna jeste nespravnym smerem.... :) 

> * Hornety pouziva napriklad Svycarsko. Letadlovek moc nemaj. Pouziva je ale 
> moc dalsich zemi, ktery lode nemaj (a ani more). Prave palubni letadla se 
> totiz vyznacuji zvysenou odolnosti. A k ty jednoduchosti obsluhy - nevim
> proc by jednoduchost nebyla nutna pro palubni letadla. Myslim, ze je to 
> prave naopak.

Zrvona ve Svycarsku se jim palubni letadla celkem hodi, protoze jejich horska 
letiste jsou casto prirovnavana k letadlovkam :) 
Jo a hornety pouzivaj i staty ktere letadlovku maji, ale hornety na ni nemaji 
(Spanelsko).
A udrzba? Nevim z pameti pocty potrebnych clovekohodin/letova_hodina pro 
jednotlive stroje...mozna by to bylo zajimave provnat... Pokud to nekdo mate 
po ruce, popr najdete na i-netu, tak to sem dejte. Upozornuji predem, ze je 
dulezite rozlisovat tenhle udaj na zacatku sluzby (kdy se odchytavaji detske 
nemoci a mouchy - cili vysoky udaj), behem normalni udaj (ten bych vzal jako 
smerodatny) a na konci sluzby (kdy opotrebovanim zacinaji mit stroje vice 
poruch) 

> * Ze by F-4 byla nejak extremne odolna a schopna doletet s pomerne velkym 
> poskozenim.... o tom sem fakt neslysel. Ale videl sem fotku dvou pekne 
> zprasenejch hornetu, ktery se za letu srazily. Jednomu chybel celej cumak a 
> mel poskozeny i kridlo (kousek mu chybel :))). Druhymu chybela znacna cast 
> pulky vyskovky a cela jedna smerovka. Pochopitelne oba celkem bez problemu 
> pristaly... Podle myho nazoru je Hornet celkem povedeny ero. (Treba narozdil

Jen k tomu prihodu co se stala jedne F-15 v Izraeli (pro ty co ji jeste 
neznaji):
Pri nejakem cviceni se srazila jedna F-15 s jinym letadlem (mam dojem ze to 
byl A-4, ten se rozpad totalne), a urazilo ji to kridlo (teda presneji cesky 
jednu polovinu kridla :). Pilot sice vedel ze ma poskozene kridlo, ale 
nevedel zo ho nema ... Za chvili zjistil ze letadlo se jakz takz jeste da 
ovladat, tak se rozhodl pristat (nedbaje na to ze ostatni mu rikali at 
vyskoci)... Az po pristani si vsiml co mu chybi... Pozdeji se na to prijeli 
podivat experti z MDD, kteri konstatovali ze je nemozne, aby takhle poskozena 
F-15 letela... natoz pristala :))) 

> * Izrael si kdysi take vyvijel vlastni letadlo 5. generace. (nekdo tvrdi ze 
> tahle generace je 4., myslim tu co do ni patri rafale, eurofighter etc. 
> Zalezi na tom, jestli jako prvni berete prvni tryskace s (vetsinou - ne Me 
> 262) primymi kridly a moc slabymi motory a k tomu MiG - 15 a Sabre, nebo 
> jestli je patnactka a Sabre uz druha generace. To navysvetlenou, aby me
> nekdo 

K tem generacim... myslim ze je spis problem v rozdilnem cislovani americanu a 
rusu ...je tam rozdil o tu jednu generaci...Ja osobne bych urcite F-86 a 
MiG-15 radil do jine generace nez Me-262. Osobne radsi generace znacim asi 
jako generace ke ketere patri MiG-15 ....apod :) 

> nechytal za slovo :)). Menovalo se to Lavi (Lvi`c~e). Vyvoj byl po case 
> zastaven (muzu zjistit kdy), protoze dosly penize. Mimochodem izraelska 
> letadla (vychazejici koncepcne z Miragu III a 5) Nesher a Kfir byly taky 
> celkem povedene stroje.

K Lavi:
Vyvoj byl zastaven take proto, ze zjistili ze americani prodavaji zbrane 
celkem ochotne i kdyz Izrael valci (na rozdil od Francie), takze se daji ty 
stroje nakoupit, coz je urcite jednodussi nez je vyvijet...
Jo a tedka kolujou famy, ze prototyp Lavi se objevil v Cine, a ti pokracuji 
na jeho vyvoji...clovek nekdy zasne :) 

> * Ke svedum. Gripen vzletl jako prvni letadlo z te 4. nebo 5. generace. Ale 
> predchazejici vlastni svedsky vyvoj byl taky supr. Draken - dvoumachovy 
> letadlo z roku 1955, kridlo typu dvojita delta - to je jasna ukazka jejich 
> schopnosti. Viggen - kachna (jedna z prvnich??) s obraceci tahu na motoru a 
> diky tomu operovat z kratkych VPD, robustni podvozek s vysokymi tlumici 
> schopny absorbovat hodne energie pri tvrdsich pristanich, diky tomu vsemu se
> jako letiste da s uspechem pouzit dalnice. Je dokonce castecne prirovnavan
> ke britskemu Harrieru, ktery si na letiste taky moc nepotrpi :)). Dokonce i
> Saab 29 Tunnan byl povazovan za pokrokove letadlo. (doplneni: Viggen ma 
> typove oznaceni 37).

No ... ti Svedi jsou diskutabilni ... u nich je problem (hlavne pokud mluvim o 
Viggenu a Gripenu) v tom, ze je vzdy vyvijeli v "mezicase" co ostatni.. 
(cilize napr. takovy Gripen se objevil tak asi v pulce mezi generaci F-15 a 
F-22). Proto je obtizne je radit k prislusne generaci... Predchozi prevysuji 
(proto ri srovnani s nemi se je da jen chvalit), ale nasledujici generaci 
ustupuji....  (doufam ze zacne flamewar :)))


 vzdy spolehlive informace ze zahrobi...   .---. 
                                          /       
                                          | mah | 
                                          |     |
                                          |     |
                             \\\\\\\\////////////////  

Search the boards