Posted By: Houmr (Houmr) on 'CZflying'
Title:     Re: Elipticky kridla
Date:      Wed Jan 31 20:11:27 2001

> Nejsem skolenej aerodynamik ... vychazim pouze z toho co bylo v prubehu casu

Ja taky ne, ale

> Vyhoda elyptickyho kridla spociva v jeho minimalnim aerodynamickym odporu
> ...
> letadla vybaveny takovymto kridlem muzou litat oproti svym konkurentum kteri
> by meli dejme tomu obdelnikove kridlo se stejnou plochou a stejnym vykonem
> motoru a tak podobne o neco rychleji ... celkove vzato ma elipticky kridlo

Myslim, ze ta rychlost sice zavisi na kridle, ale spis na tom jestli bude mit 
laminarni nebo turbulentni obtekani. Ne na pudorysu. Teorii o pudorysu presne 
vyvraci P 51D Mustang a Spitfire XVI. Nepamatuju si jejich prazdnou hmotnost, 
ale predpokladejme, ze rozmerove velmi podobna letadla stavena naprosto 
stejnou technologii budou mit i velmi podobnou hmotnost. Navic pouzivaly i 
stejne pohonne jednotky (Packard Merlin - v USA staveny Rolls Royce Merlin, v 
USA byl staven i cely Spitfire XVI). Presto byl Mustang (zalezi na pramenu) 
rychlejsi o 50 - 80 km/h. (Kdysi sem na tohle tema psal i semestralku ze 
statistiky - porovnani max. rychlosti v zavislosti na vykonu motoru a prazdne 
hmotnosti - a mustang vysel jako odlehle pozorovani - tak dobrej, ze stoji 
uvazovat za to, jestli nejde o chybu mereni. Ve vyberu byly stihacky z WWII a 
jedniny Mustang mel laminarni profil.) Spitfire mel tedy elipsu, ale byl 
pomalejsi (kvuli turbulentnimu profilu) nez Mustang s lichobeznikem. Skvele 
vykony Mustangu (ackoli ja ho nemam rad a muj oblibenec je Spitfire) jsou i v 
odborne literature pripisovany laminarnimu profilu. Navic jeho skvele letove 
vlastnosti a vyborna ovladatelnost i v porovnani se Spitfirem... 

> lepsi letovy vlastnosti ... bohuzel tyhle vlastnosti aspon podle toho co vim
> se mu stavaji osudne v momente kdys se priblizi k padove rychlosti ...
> protoze
> se odtrhnou veskery proudnice naraz .. a cely letadlo se proste propadne ...
> Tohle neberte jako uplnej kec ... protoze to bylo overeny v modelarsky praxi
> )

No jako RC pilot sem asi pred 8 rokama nalital asi 3 hodiny ...

> jak jiste uznate, tak kdys se vam tohle stane 2 metry nad zemi tak je po

Uznavam

> letadle ... pokud ma letadlo obdelnikovy kridlo, tak se napred odtrhavaj

Na prosedani hodne trpel Me 109. Kridlo se pudorysne moc (az na koncovej 
oblouk u vyssich verzi) nelisilo od Fw 190 (skoro pravuhla), ktery timto 
neduhem netrpel. Nevim, jestli neni pes zakopanej nekde jine.
Dost se prosedal (pri nizsich rychlostech) Typhoon (skoro pravouhla a silna 
kridla) narozdil od Tempestu (elipsa s useknutymi konci). (Viz. P. H. 
Clostermann - na obou lital) 

Mimochodem nezminoval ses, ze ta ctyrmotorova potvora bude elektrolet. Ty 
prameny muzes klidne naskenovat a povesit na web, celkem dost me to zajima. 
Veci zde uvedene sem nekdy nekde vycet (i mezi radky). 

Jinak netvrdim, ze to cos tu napsal neni pravda. Pouze uvadim argumenty proti.

      _&_             H o u m r       [xsazm1@pef.czu.cz]   
    /                I wonder why I wonder how
   |       |          That it seems the Houmr's getting stronger
   WW (o)(o)          Every day
   C   ,---_)         I feel a strength an inner fire
    | |,___|          But I'm scared I won't be able to control it anymore
    |  __/                                     (Houmr, Harris) 

Search the boards