Posted By: Hofy (Rebel zdviha vlajku) on 'CZmidi' Title: Pocitacova hudba 4.cast Date: Fri Mar 8 19:37:07 1996 ........Ale to jsem trochu odbocil. Jak bylo zmineno vyse hudba z poslednich dvou skupin je nahravana profesionalnimi hudebniky. Tak tomu bylo napr. u hry Full Throttle, kde ustredni pisne slozila zatim neprilis znama skupina "The Gone Jackals". Jeji clenove tak dostali jedinecnou moznost prorazit na poli popularni hudby, coz se jim take mozna podari. Full Throttle pouziva nahranych vzorku v kvalite 8 bitu, 22 kHz, mono, diky niz je zvuk trochu zasumeny a ztraci vysky. Tento zpusob je pouzit kvuli kampatibilite se starymi zvukovymi kartami a take proto, aby zbylo na CD-ROMu dost mista i pro hru. S prvnim problemem by se mohli programatori vyporadat, pokud by se skladby nahraly s vyssim vzorkovanim a dodatecne by se pri prehravani prevadely do nizsiho. S tim druhym je to tezsi. Totis peti minutova skladba ve formatu 8 bitu, 22 kHz, mono zabere asi 6 megabytu. Pokud by se tato pisen nahrala se vzorkovanim 8 bitu, 44 kHz a stereo, byla by 4x delsi. Pri pouziti vzrokovani na 16 bitech, 44 kHz, stereo dokonce 8x a to uz je neco kolem 48 megabytu! No, uvidime jak se tento zpusob bude vyvijet v budoucnu. Problem s velikosti nahranych vzorku lze obejit, pokud se hudba "vypali" primo na CD-cko. Potom je v dostatecne kvalite - 16 bitu, 44 kHz, stereo a k jejimu prehrani potrebujete jen CD-ROM (no zkuste to bez nej a uvidite). Ovsem tento zpusob doprovazi take jedno uskali. Pokud totis chcete, aby pri hre hrala hudba primo z CD-cka, musi byt data (grafika atd.) ulozena nekde jinde, tedy na harddisku. To je nutne jelikoz, pokud CD-ROM mechanika prehrava hudebni CD-cko, zamestna ji to natolik, ze jiz neni schopna precist cokoli jineho. Pokud by se tedy data neulozila jinam, vzdy kdyz by bylo potreba nahrat nejakou dalsi cast programu, hudba by se prerusila a to by asi neznelo moc dobre. Ale je snad takovy problem celou hru nainstalovat na harddisk? Nekdy ano. Pokud se jedna o rozsahly multimedialni project (a ze jich neni malo) s SVGA grafikou a s podobnymi vymozenostmi, data, ktere je nutne nainstalovat, nejsou zrovna nejkratsi. A ne kazdemu se chce, a ti vetsinou nemohou, vyhradit na svem harddisku pro takovou hru neco kolem 200 megabytu. Jistym resenim by bylo vydat nejmene dve CD-cka - jedno herni a druhe hudebni. Ale aby bylo mozno hudbu poslouchat, bylo by nutne vlastnit dve mechaniky CD-ROM. A to kazdy asi nema, dokonce je stale dost lidi, kteri nemaji ani jednu. Mimochodem ted me napadl originalni napad. Coz takhle si to hudebni CD-cko pustil kazdy ve svem CD prehravaci a bylo by po starostech. A predstavte si potom ty minimalni konfigurace. Napriklad 486/DX33,8 MB RAM, CD Double Speed, CD player.... Dost bylo legrace. Jak jste asi jiz vsimli s vyvojem vzhledu jednotlivych her, dochazi i ke zmenam v jejich ozvuceni. Nezbyva nez doufat, ze vse pujde tim spravnym smerem a hudba doprovazejici hry se bude stale lepsit. Pak mozna bude bezne prochazeni her po nekolikate take kvuli opetovnemu poslechu skladeb, ktere je doprovazeji. V soucastnosti se to stava malokdy. S potem ve tvari opsal a nabouchal do pocitace HOFY bye ende....