Posted By: Hofy (Rebel zdviha vlajku) on 'CZmidi'
Title:     Pocitacova hudba 4.cast
Date:      Fri Mar  8 19:37:07 1996





........Ale to jsem trochu odbocil. Jak bylo zmineno vyse hudba z poslednich 
dvou skupin je nahravana profesionalnimi hudebniky. Tak tomu bylo napr. u hry 
Full Throttle, kde ustredni pisne slozila zatim neprilis znama skupina "The 
Gone Jackals". Jeji clenove tak dostali jedinecnou moznost prorazit na poli 
popularni hudby, coz se jim take mozna podari. Full Throttle pouziva 
nahranych vzorku v kvalite 8 bitu, 22 kHz, mono, diky niz je zvuk trochu 
zasumeny a ztraci vysky. Tento zpusob je pouzit kvuli kampatibilite se 
starymi zvukovymi kartami a take proto, aby zbylo na CD-ROMu dost mista i pro 
hru. S prvnim problemem by se mohli programatori vyporadat, pokud by se 
skladby nahraly s vyssim vzorkovanim a dodatecne by se pri prehravani 
prevadely do nizsiho. S tim druhym je to tezsi. Totis peti minutova skladba 
ve formatu 8 bitu, 22 kHz, mono zabere asi 6 megabytu. Pokud by se tato pisen 
nahrala se vzorkovanim 8 bitu, 44 kHz a stereo, byla by 4x delsi.
Pri pouziti vzrokovani na 16 bitech, 44 kHz, stereo dokonce 8x a to uz je 
neco kolem 48 megabytu! No, uvidime jak se tento zpusob bude vyvijet v 
budoucnu.
Problem s velikosti nahranych vzorku lze obejit, pokud se hudba "vypali" 
primo na CD-cko. Potom je v dostatecne kvalite - 16 bitu, 44 kHz, stereo a k 
jejimu prehrani potrebujete jen CD-ROM (no zkuste to bez nej a uvidite).
Ovsem tento zpusob doprovazi take jedno uskali. Pokud totis chcete, aby pri 
hre hrala hudba primo z CD-cka, musi byt data (grafika atd.) ulozena nekde 
jinde, tedy na harddisku. To je nutne jelikoz, pokud CD-ROM mechanika 
prehrava hudebni CD-cko, zamestna ji to natolik, ze jiz neni schopna precist 
cokoli jineho. Pokud by se tedy data neulozila jinam, vzdy kdyz by bylo 
potreba nahrat nejakou dalsi cast programu, hudba by se prerusila a to by asi 
neznelo moc dobre. Ale je snad takovy problem celou hru nainstalovat na 
harddisk? Nekdy ano. Pokud se jedna o rozsahly multimedialni project (a ze 
jich neni malo) s SVGA grafikou a s podobnymi vymozenostmi, data, ktere je 
nutne nainstalovat, nejsou zrovna nejkratsi. A ne kazdemu se chce, a ti 
vetsinou nemohou, vyhradit na svem harddisku pro takovou hru neco kolem 200 
megabytu. Jistym resenim by bylo vydat nejmene dve CD-cka - jedno herni a 
druhe hudebni. Ale aby bylo mozno hudbu poslouchat, bylo by nutne vlastnit 
dve mechaniky CD-ROM. A to kazdy asi nema, dokonce je stale dost lidi, kteri 
nemaji ani jednu. Mimochodem ted me napadl originalni napad. Coz takhle si to 
hudebni CD-cko pustil kazdy ve svem CD prehravaci a bylo by po starostech. A 
predstavte si potom ty minimalni konfigurace. Napriklad 486/DX33,8 MB RAM, CD 
Double Speed, CD player....
Dost bylo legrace. Jak jste asi jiz vsimli s vyvojem vzhledu jednotlivych 
her, dochazi i ke zmenam v jejich ozvuceni. Nezbyva nez doufat, ze vse pujde 
tim spravnym  smerem a hudba doprovazejici hry se bude stale lepsit. Pak 
mozna bude bezne prochazeni her po nekolikate take kvuli opetovnemu poslechu 
skladeb, ktere je doprovazeji. V soucastnosti se to stava malokdy.



S potem ve tvari opsal a nabouchal do pocitace

HOFY


bye


ende....
 

Search the boards