Posted By: Quasimodo (Quasimodo) on 'CZmuds' Title: Re: Hledam pojmy... Date: Tue Mar 18 13:07:32 1997 > > > (Sorry, Re all MUDwomen!)... I kdyz sem uz dost dlouho tvrdl v ruznych > MUDech, dosud sem neprisel na to, co je Circle MUD, ROM nebo LP... BYl bych > velmi rad, kdyby me to nekdo (bez nadavek) vysvetlil... Dekuji... OK, myslim sice ze uz to tu nekde je,ale znova. Jsou v podstate dve hlavni vetve MUDu a to bojove a nebojove. Nebojove MUDy jsem nikdy nepochopil v cem spocivaji - lidi tam bud jenom stavi svet a pak se navzajem chlubi jak je to krasne nebo v jine verzi kterou jsem videl sedeli virtualni lide kolem virtualniho stolu a virtualne jedli virtualne otravene jidlo a piti... Takze k tem o nichz neco malo vim. Bojovych mudu je taky mnoho typu, ale zase jsou dva nejrozsirenejsi smery - LP a DIKU. Mezi nimi je ten rozdil, ze na LP jsou vsechny roomy,veci,monstra atd proste programy nebo spis rutiny, coz dava autorum trochu sirsi moznosti pri vytvareni specialnich aktivit. Na DIKU jsou tyhle vsechny veci proste data. V datovem souboru jsou statistiky objektu (potvor,mistnosti) jejich popis atd. Jejich vlastnosti jsou definovane pomoci kombinace nejakych flagu (napr u moba flagy SCAVENGER,WIMPY,AGGRESIVE, STAY_IN_ZONE atd.) ktere definuji jejich chovani. To umoznuje pomerne rychle a celkem pohodlene vytvaret spousty do urcite miry standardnich monster. Pokud ale chceme neco extra, tak v DIKU se musi dat veci (monstru,roomu) flag SPEC a v jistem souboru ten spec napsat stejne jako na LP. V praxi to znamena, ze skoro kazdy stavitel zony chce mit nejakou zvlastnost a pak (protoze kazdy ke zdrojakum nemuze) si rekne co to ma delat a spravci se mu to pri trose stesti pokusi napsat. Tady ma LP obbrovskou vyhodu,protoze primo zevnitr mudu se da psat program a kazdy "vidi" pouze do svych souboru a neni treba se dale strat o security. Na druhou stranu to vede k tomu, ze skoro v kazde mistnosti je nejaky prikaz ktery funguje prave tady a nikde jinde. Kdyz je na DIKU nejaky prikaz, tak funguje vsude alespon tak, ze ti rekne tady se to neda pouzit (no ja vim ze to neni nic moc) a taky se kdykoliv kdekoliv muzes podivat na kompletni seznam prikazu. No proc tady vlastne nemluvim o Circle a Mercury? Jednoduse proto, ze oboje se vyvinulo z DikuMUDu. Circle napsal (a stale jeste vyrabi nove verze) Jeremy Elson, Mercury uz nevim kdo,ale udajne k tomu pouzil neprilis chodivou verzi Circle 2.0. V soucasnost existuje dalsi klon zvany ROM, coz je Mercury upraveny do pouzitelnejsi podoby plus tuny skillu a spellu. No pak jsou tady jeste dalsi varianty - copper, dgd, magic, muck apod. ktere maji nejvyse tak 20 serveru na svete a i kdyz nektere vypadaji zajimave jsou tak pomale, ze o nich skoro nic nevim. No a na zaver - ktere mudy bych doporucoval: Rad si obcas zahraju JediMUD, ktery ja povazuju za to nejlepsi co se mezi MUDama najde jedi.america.net 4000 (je to samozrejme circle a alespon drive ho spravoval prave tvurce Circle Jeremy Elson) Pak mam docela rad tzv. starou verzi Holy Mission, adresa je tusim 140.78.40.62 2001 (je to LP). Dal bych i ja chtel pozadat jestli nekdo nevi kam zmizely dalsi velice dobre MUDy: HoloMUD (byvala adresa 198.6.198.6 7777 - circle) Ancient Anguish (zapomel jsem adresu,mozna je tam kde byval). - naprosto neuveritelny mud, kde si jako newbie clovek muze vydelavat penize roznasenim posty, uklidem verejnych prostor, v lese se lovi zver pro kuzi, ze dreva muzete vyrabet luky a sipy a hlavne jsou tam mapy asi v 5 ruznych rozlisenich.Spousta povolani,klanu bratrstvi a slozite vztahy mezi hraci. Je bohuzel hrozne pomaly,ale clovek to pri tehle kvalite rad vydrzi (Kez bych nekdy neco takoveho udelal ze skeeva) A[B je to LP MUD. No, nakonec bych rad jeste podotknul ze z pohledu hrace je celkem jedno co za engine ma ktery mud, pokud je dobre napsany. Samozrejme ze kdyz vis co hledas, tak prijdes na to, jestli je to LP nebo Circle, ale posledni dobou pozoruju, ze se oba smery (porad z pohledu hrace) dost priblizuji. Na LP uz maji take rent veci a na DIKU se objevuji "automaticke questy",drive domena LP. Pry uz existuje nejaky engine LP s trochu inteligentnim parserem. Tim myslim treba klasicky obrat z circle get all.gold form all.corpse (vyber vsechno zlaty ze vsech mrtvol co vidis). No zatim jsem o tom jen slysel. Musim priznat ze vetsina Circle vypada z pohledu novacka dost podobne, obvykle vsechny zacinaji ve meste zvanem Midgaard a skoro vsechny Circle ktere na svete znam obsahuji take zbylych asi 20 zon ktere patri k normalni distribuci CM. Tezko rict jestli je to nedostatek, nebo vyhoda. Ja si nejsem jisty, tusim ze na BBS antares.kolej.mff.cuni.cz se kolem toho kdysi vedly nejake spory. Quasimodo