Posted By: Strup (Lukas Ruzicka) on 'CZmusic' Title: Re: kytaristi Date: Tue Nov 29 15:05:33 2005 Samozrejme je nejlepsi podivat se k tomu Rimskemu, to je na tyhle veci machr, ale pokusim se napsat, jak jsem si to zapamatoval na jeho kursech. Takze vezmeme si zakladni tonovou radu C a tony, ktere obsahuje. C D E F G A H C Vime, ze mezi E F a H C je vzdalenost jenom pul tonu a to nam dela stupnici DUR. Jine rozlozeni pultonu nebudeme probirat. Zakladni akord DUR se odvozuje od 1, 3 a 5 stupne, takze dostaneme trojzvuk CEG. Tento se vetsinou znaci jako C (bez indexu). Pro dalsi postup musime vedet, ze mezi jednotlivymi tony jsou i pultony, ktere nekdy hraji urcitou roli. A ted k tem znackam. Podle harmonickych teorii (v podstate axiomy) se nektere veci pouzivaji min a jine vic. Napred zacneme akordama, do kterych se tony pridavaji. Tak treba: C7 != C E G H (sedmy ton), ale C E G B - vzdycky se jedna o tzv. malou septimu. Chceme-li v akordu mit septimu velkou (C E G H), musime pouzit zapis Cmaj (major = velky). Vyzkousejte a uvidite, ze mam pravdu. C6 -> C E G A - sexta je vzdycky velka a jine zapisy se vetsinou nepouzivaji. C9 -> C E G B D - Musi obsahovat nejen 9 ton, tedy D, ale take malou septimu, takze B. C11 -> C E G B D F - Musi obsahovat jednak malou septimu, velkou nonu a taky tu jedenactku. C13 -> C E G B D F A - Zase vsechno od zacatku. Vsimnete si, ze C11 a C13 uz jsou jakoby dva akordy vystavene nad sebou. C11 = C + B a C13 = C + Bmaj. Jsou to nadherne jazzove akordy, ale kdyz se dobre podivate tak, zjistite, ze C13 uz je na kytare nehratelny. Potom se nejake tony vynechavaji, ale tak, aby se neporusil ten zvuk tech akordu. Akordy, ktere se vymykaji tomuto pravidlu treba proto, ze chceme, aby tam znel jiny ton, nez ve standartnim zapisu, musime to explicitne uvest. Napriklad: C6- = C E G Gis - jenze v harmonii se moc nepouzivaji akordy s malou sekundou vedle sebe, protoze to zni desne. C9- = C E G B Cis Cmaj9-11+ = C E G H Cis Fis A tak analogicky dale. Akordy, ktere jsou nahrazovane - dotycny ton se nepridava, nybrz se nahradi stavajici tony akordu - jsou: C5 = C G C - chybi tercie, takze se vlastne nejedna o uplny akord. C5+ nebo Caug = C E Gis - zvysena kvinta C5- = C E Fis - snizena kvinta C2sus = C D G - misto tercie se pouzije sekunda (velka) - zajimavy akord C4sus = C F G - misto tercie kvarta - taktez velmi zajimave Cadd9 = C E G D - pridava se nona, nedochazi narozdil od C9 k vyskytu male septimy. Cdim = C Es Ges B - tzv. zmenseny (alterovany) akord - snizi se terice a kvinta a prida se mala septima (tyhle akordy jsou jenom tri a zbyte se enharmonicky zameni) A to by bylo asi tak vsechno, dalsi akordy se daji lehce odvodit - je treba ovsem znat tonove rady vsech durovych a molovych stupnic, abyste to mohli odvodit vsude, ale takhle to funguje. Co se tyce lomenych akordu, jako treba C/E, tak je nepresne rict, ze hraju C dur a v basech E. Tento akord totiz znamena pouhy obrat akordu C dur tak, aby zacinal pismenem uvedenym za lomitkem: C/G = G C E (popripade jeste G) C/E = E G C (popripade jeste E a G) Ovsem jsou to jenom kytaristicke berlicky. V klasickych notach by to totiz melo byt neco jako: C/G = G C E = G4sus6 C/F = F C E G = Fmaj9 a podobne. Toz naladte a at to hraje. Strup