Posted By: Disciple (Eternal Warrior) on 'CZphilosophy'
Title:     Buh a Rozum
Date:      Thu Mar 13 18:11:57 1997

  Zapadni filosofie se rozesla s teologii, kdyz opravnene zamitla jeji 
dogmaticke pristupy. Bohuzel se stredovekou dogmatikou zavrhla i viru v Boha 
i Boha sameho a za jedineho rozhodciho pravdy dosadila lidsky rozum. Ucinila 
tak vsak paradoxne za predpokladu viry v rozum, v jeho neomezenou a absolutni 
schopnost poznani, aniz by tuto schopnost nejprve prozkoumala a dokazala. 
Jinymi slovy: viru v Boha zamenila za viru v rozum a Boha teologu nahradila 
Bohem lidskeho rozumu. Jedno dogma nahradila druhym. Jiz jednoduche zamysleni 
nam ukaze, ze rozum je plne odkazan na informace, ktere ma k dispozici a je 
plne vazan na jejich rozsah i pravdivost. Vetsina myslitelu vsak tuto pravdu 
ignoruje a v jejich uvahach prevlada neoduvodneny soud typu: "O cem nejsou 
informace, to neexistuje" a navic se za jedine spravne, t.j. pravdive 
informace povazuji smyslove vjemy. Naprosto vedeckym rozborem mechanismu 
smysloveho vnimani lze vsak dokazat, ze smysly nereprodukuji objektivni obraz 
zevniho sveta, ale prave naopak: vytvareji nas ryze subjektivni a dusevni 
svet. To, ze takto udajne vnimaji i druzi, nedokazuje objektivitu sveta, ale 
ze vsichni subjekti operuji se stejnym mechanismem vnimani. Shoda ve vnimani 
neni proto dukazem ani pravdivosti, ani objektivity, ale stejne subjektivni 
podminenosti. Pochybnost prveho argumentu snadno potvrdi fakt, ze 
radioaktivita i vesmirne mlhoviny existovaly a existuji nezavisle na tom, zda 
je lidsky rozum objevil a uznal.
  Rozum neni nejvyssi Skutecnosti - chceme-li Bohem, ale jeho stvorenim, 
projevem. Proto Boha nelze rozumem dokazat. Kant svym zaverem o 
nedokazatelnosti metafyziky nevyvratil jeji existenci, ale pouze odkryl 
nedostatecnost rozumu. Rozum sam ma do oblasti metafyziky vstup zakazan tak 
dlouho, dokud nema jeji zkusenost, coz je v nejvyssim slova smyslu zkusenost 
Boha. Kant sam citil nepravdu ci nedostatecnost svych zaveru, a proto je 
alespon vyustil ve zjisteni existence mravniho radu v cloveku, cimz priznal 
pravo na existenci i vecem iracionalnim ve smyslu nikoliv nerozumovych, ale 
nad nebo mimo oblast rozumu se nachazejicich.
  Chce-li rozum posuzovat zevni svet, muze tak cinit vyhradne na podklade 
jeho smyslovych vjemu. Nemuze si pouze svet "vymyslet". Ucini-li tak ve sve 
fantazii, neni to pravda o svete, ale jen a jen dilo predstavivosti. Totez 
plati o svete metafyziky neboli sfere duchovni. I zde rozum muze operovat 
pouze na podklade vlastnich, metafyzickych, to jest duchovnich zkusenosti a 
nikdy jinak. V opacnem pripade se pohybuje pouze v oblasti svych vymyslu a 
nikde jinde.
  Je podivuhodne, jak malo si teto jasne pravdy i takovi genialni filozofove, 
jako E. Kant, jsou vedomi. Metafyziku nelze vymyslet ani rozumem dokazat, 
stejne jako neni mozno vymyslet ci dokazat svet, ale je nutno zakouset a 
teprve na podklade zkusenosti ji rozumem zkoumat a posuzovat. To, ze duchovni 
oblast obvykle nezakousime na rozdil od oblasti hmoty neni tim, ze 
neexistuje, ale tim, ze jeji zkusenost nehledame a proto ji ani nedosahujeme.
  Je znamkou zvlastni predpojatosti vedcu i filozofu, ze si ceni vice neviry 
nez viry. Trocha zamysleni totiz odhali, ze oboji ma stejnou hodnotu. Nevira 
neni nic jineho nez vira v neexistenci neceho. Nic vic ani nic min. Nema v 
sobe nic vedeckeho ani filosofickeho. Meli snad vedci, kteri neverili v 
antiseptickou chirurgii, kosmicke lety, radioaktivitu a v mnohe dalsi dnes 
zcela bezne uznavane jevy, pravdu? Byli vic "vedci" nez ti, kteri v ne verili?
  Rozum sice nemuze dokazat metafyziku ani Boha primo, proste proto, ze 
nejsou kategorii myslenkovou ani smyslovou, je-li vsak nepredpojaty, muze 
shromazdit mnoho neprimych dukazu o existenci vesmirne inteligence, ktera 
stvorila tento svet. Jeji planovite a vysoce inteligentni pusobeni muzeme 
videt vsude kolem sebe. Inteligentni clovek, ktery stoji pred inteligentnim 
dilem cloveka - treba pred elektronickym pocitacem, pravem usuzuje na 
existenci jeho tvurce i na jeho inteligenci. Ten, kdo by tvrdil, ze pocitac 
vytvoril sam sebe, by nebyl bran vazne. Kdyz vsak tvari v tvar nepopiratelne 
vesmirne a planovite inteligenci, jejiz projevy v prirode vsude vidime, 
nekteri vedci a filosofove tvrdi, ze je dilem jakehosi tajemneho samovyvoje 
netecne, neinteligentni hmoty, takova tvrzeni maji punc vedeckosti. Co je to 
vsak za vedu, ridi-li se virou v takove zazraky? Je vetsi virou ci 
nabozenstvim presvedceni, ze napr. clovek je vyplodem samovyvoje hmoty nebo 
vira, ze je dilem kosmicke inteligence, ktere rikame Buh?
  Vychodni filosofie a myslime tim zejmena filosofie vznikle v Indii, na 
rozdil od filosofii zapadnich vychazeji z prime duchovni zkusenosti, ziskane 
prislusnou duchovni praxi. Jejich filosofie neni svevolnym dilem rozumu, ale 
vykladem a popisem vlastnich zkusenosti. Pouzijeme-li hledisko vedy, pak 
jejich postup je mnohem vedectejsi nez filosofu zapadnich: buduji sve teorie 
na experimentu, vlastni zkusenosti a nikoliv na nicim nepodlozenych 
spekulacich rozumu. Namitka subjektivity jejich zkusenosti je zcela licha. 
Jak dokazal i ve vede A. Einstein: kazdy pozorovatel je podmineny, jeho 
pozorovani a tedy i poznani je vzdy relativni a tedy i subjektivni. Slovo 
objektivni ve vztahu ke svetu nevyjadruje pravdu, ze svet je takovy, jaky jej 
vnimame, ale ze stejne vybaveni subjekti jej vnimaji shodne. Nic vic. Stejna 
pravda plati i pro svet metafyziky a duchovni: Stejnou duchovni metodou a 
stejnym aparatem vybaveni duchovni lide dospivaji ke stejnym zaverum, ovsem s 
podstatnym rozdilem: v nejvyssim stupni jejich poznani se poznavani deje 
primo, bez ucasti smyslu ztotoznenim se s poznavanym. V tomto primem poznani 
jsou vyrazeny nejen smysly, ale i sam rozum, ktery v nejlepsim pripade 
dosazene poznani vyjadruje v pojmech, ktere ovsem nejsou sami o sobe pravdou, 
ale pouze vypovedi o ni. Je zrejme, ze pro uvedene vyrazeni smyslu a rozumu 
je takove poznani prosto prvku, ktere je jinak - jako napr. smysly - omezuji, 
zkresluji nebo dokonce vytvareji. Vysledne vyjadreni pravdy je nutne poplatno 
rozumu a jeho schopnostem toho, kdo tuto Pravdu - Boha zakousi. Jeho 
eventuelni neprimerenost nedokazuje nepravdivost zkusenosti, ale neschopnost 
primerene a bez ovlivneni kulturni, nabozenskou a jinou predpojatosti ji 
vyjadrit.


                                        (uryvek z knihy Jiriho Vacka
                                        Bhagavan Sri Ramana Maharisi
                                             mudrc z Arunacaly)


           |/             ____  ____  ____  ___  ____  ____  _    ___
          --O--           /   /   /   /___  /      /   /___/ /    /_
      /   /|           /___/ __/_  ___ / /__  __/_  /     /__  /__
     /  /
       /  /_                  e-mail: skvrnem@feld.cvut.cz
      /  / 

Search the boards