Posted By: Disciple (Eternal Warrior) on 'CZphilosophy' Title: Univerzalnost nabozenstvi Date: Tue Mar 18 10:37:38 1997 Universalist Church v New Yorku je kostel pro vsechna nabozenstvi sveta. Je to rostouci rodina s jednim Domem. Tento dum je stelesnenim Srdce. Srdce je ztelesnenim Pravdy. Splneni je tam, kde je Pravda. Proc potrebujeme nabozenstvi? Potrebujeme nabozenstvi, protoze chceme jit za konecne, abychom byli v kontaktu s Nekonecnem. Toto neni jenom mozne, ale take nevyhnutelne, protoze je v nas vedoma bytost, ktera tusi Bozskou Skutecnost v celistvosti. Nabozenstvi je spontanni prozitek a nikdy ne teoreticka znalost. Tento prozitek je naprosto realny a muzeme jej pouzit v kterykoliv okamzik nasi pozemske existence. Nabozenstvi nebylo nikdy hrozbou proti lidem. Vytrysklo z nejhlubsich potreb jeho vnitrni bytosti. Kdyz tato vnitrni bytost vystoupi do popredi a rozhledne se kolem, citi vseprostupujici Imanenci Boha; a kdyz se podiva vzhuru, citi vseprekonavajici Transcendenci Boha jako vlastni bozske dedictvi. Nabozenstvi ma dva zivoty: vnejsi a vnitrni. Vnejsi zivot nabizi hledajicim v pripravnem stavu vitalni a emocionalni aspiraci. Vnitrni zivot nabizi univerzalni meditaci a realizaci Boha. Nabozenstvi je ve fyzickem tele nevedomym volanim po Bohu; ve vitalu je skrytym bojem o ovladnuti Boha; v mysli stalym bojem o podrobeni Boha; v srdci vedomym volanim o usednuti v Kline Boha a v dusi lodi Vedomi, ktera se touzi horlive pohybovat mezi pobrezim Vecne prekracujici Nekonecnosti a Vecne kvetouci Nesmrtelnosti. Nemravnost chce znicit nabozenstvi. Buh rika nabozenstvi: "Neboj se, Me dite, davam ti nezdolnou silu mravnosti." Egoismus chce udusit nabozenstvi. Buh rika nabozenstvi: "Neboj se, Me dite, umistim te do stale se rozsirujici rozlehlosti univerzalnosti." Smrt chce pohltit nabozenstvi. Buh rika nabozenstvi: "Neboj se, Me dite, ucinil jsem te ztelesnenim nesmrtelnosti." Veda a nabozenstvi: Rika se, ze veda a nabozenstvi jsou vzdy na kordy. Toto nemusi byt pravda. Veda hraje dynamicky svou roli vysvetlovanim vseprostupujiciho Boha. Nabozenstvi hraje bozsky svou roli vysvetlovanim vseprekonavajiciho Boha. Veda jedna ve fyzickem svete, kdezto nabozenstvi jedna ve vnitrnim a duchovnim svete. Mysl je studentem a Priroda je profesorem vedy. Srdce je studentem a duse je profesorem nabozenstvi. Filosofie a nabozenstvi: Filosofie a nabozenstvi jsou dva duverni pratele. Filosofie dosahuje sveho vrcholu dokonalosti, kdyz je inspirovana virou, predstavou, zkusenosti a uvedomenim duseplneho nabozenstvi. A s pomoci ostrazite a zdrave filosofie nabozenstvi osvobozuje sebe od nastrah pover, preludu a fantazie. Mravnost a duchovnost v nabozenstvi: Mravnost v nabozenstvi je spolehliva cesta vpred k idealnimu zivotu. Nekdy se zda, ze tato cesta nekonci. Presto vsak ztelesnuje priblizeni k idealni predstave, k cili. Duchovnost v nabozenstvi si je plne vedoma nesporne Nekonecnosti. Posouva aspirujiciho jedince do zivouciho Sidla Boha. Nekonecnost, kterou duchovnost v nabozenstvi odhaluje, je obnovovana spontanni vnitrni usilovnosti. Pro nabozensky aspirujici osobu leti nadeje do jistoty, boj vstupuje na zapasiste a sila vule je privolavana absolutnim Splnenim. Idnividualita a univerzalnost: Univerzalnost neni a nemuze znamenat nejaky naprosty zanik vzrustajiciho individualniho plamene v lidskem srdci. Naopak, kdyz jednotlivec pretvori sam sebe do vedomeho univerzalnosti, bude nepochybne co nejvice prodlevat v nejhlubsim, nejrozsahlejsim a nejvyssim kralovstvi Svetla, Miru a Sily. Pouze potom muze vrust do sveho vlastniho, opravdoveho Ja, sveho vecneho Ja. Nepochybne bude na samem zacatku citit neprijemny konflikt mezi individualnim a univerzalnim. Ale tento jeho pocit nebude trvaly, protoze tentyz konflikt obsahuje uvnitr sebe moznost nejpresvedcivejsi shody, cisteho splynuti jedinecneho prekonavani. Nabozenska vira: Nabozenstvi bez viry je jako telo bez zivota. Nabozenska vira je transformujici se prozitek a ne pouze predstava. Vira ma magicky klic k sebeodhaleni. Sebeodhaleni je, v dobrem umyslu, odhalenim Skutecnosti. Vira se aktivne podili na bozske Lasce, Harmonii a Miru. Nakonec prenasi nabozenstvi do vseprostupujici Blazenosti onoho Sveta. Hrich v nabozenstvi: Je pravda, ze se pojem hrichu v nabozenstvi vyskytuje hojne. Co je to hrich? Neni to nic jineho, nez zazitek nedokonalosti. Tato nedokonalost existuje jednoduse proto, ze stvoreni je stale v procesu vyvoje. Dokonalost v tvoreni nemuze byt nikdy zcela dokonala. Je to zalezitost casu. Tvoreni je cinnost, staly pohyb kupredu, vzhuru a dovnitr. Evoluce je nesmrtelna pisen, kterou Tvoreni ustavicne zpiva. Dnesni hrich je zosobnena nedokonalost. Zitrejsi ctnost je ztelesnena dokonalost. Cele Bozi stvoreni obsahuje dve veci: konecnost a Nekonecnost. Kdyz ja, konecny, jdu vzhuru, je to ma seberealizace. Kdyz Buh, Nekonecny, prichazi dolu, je to Jeho Sebemanifestace. Kdyz ja vstupuji do Neho, do Nejvyssiho, On mne obdaruje Svou Jednotou. Kdyz on vstupuje do me, do meho nejnizsiho, davam mu svou mnohocetnost, kterou mi On sam sveril, kdyz ma duse sestoupila na zem, aby Ho projevila, aby Ho splnila. Vsechna nabozenstvi jsou v podstate stejna, neoddelitelna. Kazde nabozenstvi je bezchybnou cestou vedouci k vecne Pravde a je spravnou manifestaci teto Pravdy. Nabozenstvi se nemeni, ale nabozenstvi musi podstupovat urcite promeny, jak se meni vnejsi formy, zvyky, mravy, obrady, okolnosti a prostredi. "Spojeni odolame, rozdeleni padneme." Toto casto citovane rceni muze byt adekvatne pouzito. Spojena sila vsech nabozenstvi zna nejvyssi tajemstvi, ze se zadne jednotlive nabozenstvi nemuze nadrazovat. Jestli chce neco sjednocena sila, pak se zadne jednotlive nabozenstvi nemuze nadrazovat. Nabozenstvi je jedno. Ale vyjadruje se vsak samo mnoha ruznymi nabozenstvimi. - Sri Chinmoy |/ ____ ____ ____ ___ ____ ____ _ ___ --O-- / / / /___ / / /___/ / /_ / /| /___/ __/_ ___ / /__ __/_ / /__ /__ / / / /_ e-mail: skvrnem@feld.cvut.cz / /