Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZphilosophy' Title: Re: K pojmum Date: Wed Mar 19 22:22:38 1997 > A co je to podle tebe nabozenstvi? Podle me je to skupina myslenek, ktera > popisuje zpusob, jimz se ma clovek chovat (at uz ve vztahu k bohu, k sobe > nebo k jinym lidem). Ano, podle Tebe, mas je tak zadefinovane. ^^^^^^^^^^ > Ideologie ditete je sice jednoducha, ale stale je to ideologie. > Nabozenstvi bez jakychkoli myslenek? Proboha! :-), no vidis, co se na svete taky nevidi. V hinduismu byl (nebo je?) takovej smer, ti lide si rikali myslim baulove. Snad. Mozna to bude blbe. No a ti lide meli nabozenstvi, ale nemeli ideologii. Kdyz zili v muslimsky zemi, byli to muslimove, kdyz zili v Indii, byli to hinduisti, ... Jasne, tito lide nemohli byt bez zadne ideologie, jejich ideologie vsak byla velmi jednoducha, vyjadritelna jednim slovem: Buh. To bylo jedine, co mysleli. Ale k Tvemu argumentu, ze dite ma jednoduchou ideologii. Muze byt. Ale jaka je ideologie prave narozeneho ditete? Zda v jeho projevech neprevazuji city tak kardinalne, ze je snad nemozne o nejake myslenkove soustave mluvit? Zda je dite vubec schopno myslet v pojmech? Zda pouze jeho city nevyjadruji to, co pozdeji nazve a bude myslet jako "mamu"? Zda se dite teprve nebude ucit myslet v pojmech? Zda lze bez pojmu mit myslenkovou soustavu? Dite citi - duveru. Podle vsech nabozenstvi prave tento pocit patri k tem nejzakladnejsim: duvera. Ano, nabozenstvi jsou schopna tyto veci vyjadrit i myslenkovou soustavou, pojmy! Ale to neznamena, ze bez nich nejsou. Podle Janova Prologu svetlo osvecuje kazdeho cloveka prichazejiciho na svet. Zdali neni ten, koho osvecuje Svetlo - nabozenskym clovekem? Prave ze jedine ten je nabozenskym clovekem. Dite tedy, ktere je plne citu, ani nema zadne pojmy, nemysli "Buh", nemysli ani "mama", nemysli ani "jsem" - v pojmech, vyjadruje nabozenstvi bez pojmu, bez ideologie. Kiwi. ------------------------------------------------------------------------------ mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://sals.icpf.cas.cz/~zdanska ------------------------------------------------------------------------------