Posted By: snake (keeping on the sunny side) on 'CZphilosophy' Title: O pravde Date: Thu Aug 22 10:16:22 2002 Hi all! Dostal jsem se do zajimave situace, ktera mi nebyla uplne nejprijemnejsi: jsem ted zamestnany jako front desk v jednom hotelu, ktery je permanentne totalne vyprodany. V ramci toho je nutne dost citlive balancovat mezi mnozstvim "retain rooms" a mnozstvim reservaci hostu, kteri teprve prijdou (check-in). Ekonomicky je samozrejme neoduvodnitelne nevyprodat cely hotel, kdyz poptavka vysoce prevysuje nabidku. Cas od casu se stane, ze nekdo pokazi rezervaci, a pak je nutne pouzit nekterou z rezervnich (retain) mistnosti. Tyto mistnosti se pousti do obehu v prubehu vecera, pokud zadna takova situace nenastane. Cas od casu je ale prusvih v rezervacich tak velky, ze nestaci ani rezervni mistnosti - a v tu chvili se hotel dostane do situace, kdy nemuze dostat svym zavazkum, cili ubytovat hosty, kteri maji rezervaci. No a po dlouhem uvodu, otazka, ke ktere smeruji: V takovemhle pripade je samozrejme mozne rict, ze pro hosta nemame pokoj, protoze nekdo v rezervacich neco pokazil (treba otocil mesic a den nebo cokoli jineho); jenze takovahle veta pripadneho hosta jen vytoci, protoze on preci chybu neudelal; na vysledku pritom nic nemeni. Je take mozne zalhat, ze se stalo neco opravdu velice neprijemneho (vytopeny pokoj nekterym z hostu, pripadne jina situace zpusobujici neobyvatelnost) - a zajistit hostovi ubytovani u konkurence. Eticky je spravnejsi to prvni, proste NELHAT. Jenze to nepomuze ani firme, ani hostovi (firma ztraci povest, host nervy). A na situaci to nic nemeni. No a co rika etika v takovemhle pripade? Mam moznost usetrit hostovy nervy (zkousne to daleko lepe, takove situace se proste stavaji) i povest firmy, cili obe strany jsou v plusu. Co je tedy spravne z hlediska etiky? snake P.S. Dalsi priklady na podobne tema je velice jednoduche vygenerovat, a rozhodovani, kdy rict pravdu a kdy zalhat, bude opet obtizne (napr. "opravdu vypadam tak blbe?", "opravdu jsem ti tim darkem neudelal vubec zadnou radost?", etc...), u popisovaneho prikladu jsem ale opravdu nebyl schopen rict, co je spravnejsi.