Posted By: rs (Roman S.) on 'CZpolitics'
Title:     Skolne
Date:      Sun Jan 13 16:17:15 2008

Co je smyslem zavadeni plosneho skolneho na verejnych vysokych skolach? 
Tj. skolneho, ktere by se vztahovalo nejen na vecne studenty (podle nyni 
platneho zakona 111/1998 Sb.)? 

1. Skolne bude male, nebude zasadni zdrojem penez pro skoly, a bude fungovat 
podobne jako regulacni poplatky ve zdravotnictvi. Smysl bude obdobny: omezit 
zbytecne cerpani teto sluzby. Bezne nachlazeni lze resit paralenem z lekarny, 
pro bezneho radoveho programatora je i bakalarske vzdelani z regionalni 
instituce az az. 

NEBO

2. Skolne bude vysoke, smyslem jeho zavedeni bude posileni zpetne vazby: 
aby deti ekonomicky uspesnych rodicu mohly byt ekonomicky uspesnejsi nez 
deti penezne slabsich. Tim se posili motivace tech slabsich, aby vic 
pracovali a ekonomika z toho bude profitovat. Navic se tim snad podari 
vyresit i pokriveny trh s nemovitosmi, kdy i vetsina nizkoprijmovych dosahne 
na vlastni bydleni - budou-li setrit na skolne pro potomky, pripadne splacet 
vzdelani vlastni, nezbudou jim prostredky na kriveni trhu s bydlenim.

Alternativne mne jeste napadaji tyto interpretace:
 
3. Situace, kdy na kvalitni skoly je potreba projit sitem prijimacich 
zkousek, zato 'diploma mills' jsou bezprahove, ale placene, je neudrzitelna, 
protoze zvyhodnuje verejnopravni skoly. Zavedenim skolneho spolu s modelem 
odlozeneho splaceni odstrani tuto nekalou konkurenci, ktera brani rozvoji 
soukromych VS. 

4. Je potreba prinest vice penez do skolstvi. Je jeste mnoho pracovist 
ceskych vysokych skol, ktere nemaji nove budovy (a mnoho budov v centrech 
mest, ktere by se daly pouzit jinak) a nedostatek penez na tyto investice 
brani rozvoji stavebnich firem, ktere jsou zakladni soucasti narodniho 
hospodarstvi, a proto zasluhuji zvlastni ochranu. 

5. Je potreba snizit prime investice statu do vzdelanosti. Usetrene penize 
lze pouzit na strategicke programy, napriklad na vystavbu infrastruktury pro 
olympiadu. 

6. Je potreba rekonstruovat skladbu dane. Zatimco klasicky model superrovne 
dane, kdy kazdy plati fixni castku je politicky neprosaditelny, skrze skolne 
toho bude alespon castecne dosazeno. Zvlast pokud bude i nadale pokracovat 
trend vzdelanostni spolecnosti, kdy casem i na misto pokladni v supermarketu 
bude VS titul minimalne zadouci, ne-li primo povinny.

7. V CR zustava po absolvovani studia prilis mnoho vysokoskolaku. 
Model odlozeneho splaceni na zaklade prijmu bude absolventy motivovat 
k dlouhodobemu vysidleni do zahranici. Tim se pomuze resit problem 
s prevzdelanosti naroda, jako i obecny demograficky problem mladnuti 
populace. 

8. Statni investice do vzdelani obyvatelstva je neekonomicka. Nejenze 
vysokoskolaci neovadeji zas o tolik vic penez na danich, ale ani diky 
nim k nam neprichazeji velci investori a ani oni sami nezakladaji firmy 
v oborech s velkou pridanou hodnotou. Naopak rostouci cena prace v Indii 
a Cine, stejne jako i rostouci vzdelanost v techto zemich davaji tusit, 
ze se jako zeme musime dlouhodobe zamerit na tezbu surovin, zemedelstvi a 
predevsim montovny vseho druhu. 

9. Je potreba nastolit urcitou spravedlnost: Zatimco dnesni padesatnici 
nesli na svych bedrech tizi ekonomicke transformace, dnesni tricatnici 
ponesou duchodovou reformu (financovanim prubezneho systemu a zaroven 
sporenim na vlastni duchody), dnesni tynejdzri by se meli prilis dobre, 
a tak je potreba jim taky neco nalozit. 

Ktery z vyse uvedenych duvodu jste meli na mysli, kdyz jste volili stranu, 
kterou jste volili? 

Provokuji, tedy jsem.

                                                                      -----
Ahoj!                                                           -----------
rs - Roman S.                       ---------------------------------------
===========================================================================

Search the boards