Posted By: Kelar (A hotovo!) on 'CZpolitics' Title: Re: Tibet Date: Mon Mar 31 23:02:24 2008 > Hned ten prvni odstavecek je takovej usmevnej - pise se v nem ze tibet > jsou predevsim kocovni nomadi a pak hned ze slo o feudalni stat. Ja jsem > mel za to, ze feudalismus je celej o vlastnictvi pudy. Trochu mi pripomnel > komunisticke ucebnice dejepisu a nejsem si jisty, zda marxisticka > periodizace dejin spravne vystihuje realitu Tibetu. Marxismus bych do toho nepletl, feudalismus existoval uz davno pred nim ;-) Jednak ten termin feudalismus je primarne evropsky, takze nemusi zcela presne popisoval pomery treba v Asii. A dale bych rekl, ze tou zakladni podstatou feudalismu je pyramida osobnich vztahu lenni pan-vazalove. Vazal se zavazuje ke sluzbe a pripadne k hmotnym platbam, pan slibuje ochranu a poskytuje prostredky k obzive. No a tim prostredkem obzivy nemusi byt jenom puda. Muze to byt i zamestnani u pana nebo treba propujceni vysady provozovat nejakou ekonomickou cinnost, kterou ma pan vyhrazenou. No a i na te pude se nemusi jen sedet, muze se i kocovat ... > > V narodnosti to neni. > > Rekneme, ze by Tibet nemel zadne objektivni pravo se osamostatnit, > pak by se dalo mluvit o tom, ze si delaji poradek na svym uzemi, ne? Ja si myslim, ze primarnim pro 'pravo na samostatnost' neni narodnost odlisna od vetsinove narodnosti, ale predchozi samostatna existence dane entity. Konkretne Tibet AFAIK nebyl nikdy integralni soucasti Ciny, maximalne byl k Cine ve vazalskem pomeru. To, ze Cina _okupuje_ Tibet se nezaklada na odlisne narodnosti, ale na nasili, kterym je soucasny stav udrzovan. A i kdyby Tibet nikdy predtim samostatny nebyl, myslim ze pro nej plati nasledujici citat: ... Pokladame za samozrejme pravdy, ze vsichni lide jsou stvoreni sobe rovni a jsou nadani jistymi nezcizitelnymi pravy, mezi nez patri pravo na zivot, svobodu a budovani osobniho stesti. Ze k zajisteni techto prav se ustavuji mezi lidmi vlady, odvozujici svou opravnenou moc ze souhlasu tech, jimz vladnou. Ze kdykoli pocne byt nektera vlada temto cilum na prekazku, ma lid pravo ji zmenit nebo zrusit a ustavit vladu novou, ktera by byla zalozena na takovych zasadach a mela svou pravomoc upravenu takovym zpusobem, jak uzna lid za vhodne pro zajisteni sve bezpecnosti a sveho stesti. Je pravda, ze proziravost veli, aby se vlady jiz ustanovene nemenily z pricin nepatrnych ani prechodnych, a i vsechna zkusenost ukazala, ze lide, je-li zlo snesitelne, jsou spise nakloneni je snaset, nez aby se domohli svych prav tim, ze zrusi zivotni formy, na nez si zvykli. Avsak, kdyz dlouha rada pripadu zneuziti moci a skutku bezpravi, sledujicich neustale tentyz cil, svedci o umyslu podrobit je naprostou krutovladou, pak je jejich pravem, a primo povinnosti, takovou vladu svrhnout a postarat se o nove strazce sve pristi bezpecnosti. ... Cao kelar +--- Nastal cas poridit si signaturu: http://portal.justice.cz/soud/soud.aspx?j=19&o=9&k=249&d=212370