Posted By: lap (fakt Lap) on 'CZrailway'
Title: Novy jizdni rad!
Date: Mon Mar 29 09:34:21 1999
Novy jizdni rad vyjde ve zmenene podobe, ktera byla priblizne predstavena jiz
v dalkovych spojich v minulem jizdnim radu.
Co si myslite, jakym prinosem bude nova podoba?
Myslite si, ze system jen jeden vlak v jednom sloupci nebude u dlouhych trati
zbytecnym mrhanim mistem a navic na ukor prehlednosti (napr. pokud na sebe
vlaky primo navazuji...)?
Myslite si, ze se lide nauci radne vyuzivat dalkovou cast J.r.?
ZDE UVADIM CLANEK ze zeleznicare c. 9.
-----------------------------------------------------------------------------
Zmeny v novem kniznim jizdnim radu
----------------------------------
IVO STECHA
K datu 30. kvetna nas uz zase ceka zeleznicarsky novy rok: zacne platit novy
grafikon vlakove dopravy 1999/2000 a
vyjde novy uredni jizdni rad podle zakona c. 266/94 Sb., 22. S cim novym se
tam uzivatel setka, v cem se zmeni?
JEN JEDNA KNIHA
Podle informaci pracovniku odboru 11 DOP to bude zmen hned nekolik. Predevsim
jizdni rad uz nebude dvoudilny a vsechno
bude opet v jednom svazku, tak jako predloni a radu let predtim.
Pro maly zajem cestujicich nevyjde samostatny jizdni rad mezistatnich spoju.
Ty budou, tak jako pred tremi lety, v rozsahu 60
stran, opet soucasti velkeho JR. Dalkova cast jizdniho radu bude rozsirena o
nekolik trati, napr. Brno - Olomouc - Jesenik.
Usporadani ostatnich casti (mapa, vysvetlivky, seznam stanic a textova cast)
zustava beze zmeny.
K nejvetsim zmenam dochazi v oblasti tratovych tabulek. Nova uprava byla
vyzkousena jiz v soucasne platnem jizdnim radu u
dalkovych spoju (cervenofialovy tisk). Letos bude u vsech trati a graficka
podoba tabulek je podobna usporadani jinych zeleznic.
System usporadani tabulek nevymyslely Ceske drahy, ten se jiz dlouho
osvedcuje u jinych evropskych zeleznic, napr. v
Rakousku, SRN, Italii. Koneckoncu, kdo obcas listuje zahranicnimi jizdnimi
rady, nebude prekvapen.
NAZVY VLAKU
Do sloupce vlaku se po letech opet vraceji nazvy vlaku. To urychli orientaci
cestujiciho a odpadnou tak odkazy na vysvetlivky.
Jedine vyjimecne, pokud se nazev do sloupce nevejde, bude vysvetlen pod
tabulkou. Nove se zavadi v tratovych tabulkach radky
Ze stanice a Do stanice. U vlaku, ktere prijizdeji nebo odjizdeji ze/do
stanic mimo tratovou tabulku, bude v techto radcich
uvedena vychozi nebo cilova stanice vlaku. Tak napriklad na ukazce z navrhu
jizdniho radu trate 230 (Praha) - Kolin -
Havlickuv Brod najdeme u vlaku EC 171 HUNGARIA v radku Ze stanice vychozi
stanici Berlin a v radku Do stanice
cilovou stanici Budapest. Osobni vlak 5937, ktery jede jen z Kolina do
Havlickova Brodu, bude mit tyto radky prazdne.
VE SLOUPCI VSECHNO
Vetsinu udaju o vlaku najde uzivatel primo ve sloupci vlaku: druh a cislo
vlaku, sluzby (jidelni vuz, preprava kol, zavazadel apod.),
nazev vlaku, odkud a kam vlak jede, omezeni jizdy. Tak jako doposud se pod
tabulkou vysvetluji omezeni jizdy (z toho jsou
omezeni v intervalu 10 az 39 pouzivana jednotne v celem jizdnim radu), prime
vozy u osobnich vlaku a pripadne dalsi sdeleni.
Ubyva poznamek, coz je dobre.
Nektere okolnosti, souvisejici s novym pojetim "kurzbuchu" cili "cedoku",
ovlivnily i jiste zmeny v cislovani trati. Nektere trate se
rozdelily na kratsi useky, jine byly precislovany pro prehlednost a podle
jejich geografickeho umisteni v siti CD do jineho
intervalu. Jako priklad muze poslouzit trat Praha - Rudna u Prahy - Beroun,
ktera mela doposud cislo 167, ackoliv logicky
patri do ciselneho intervalu 170 - 179. V novem jizdnim radu ponese cislo
173.
ZMENY CISEL TRATI
Zmena cislovani se tyka jen nekolika skupin trati. Uvedeme jen nejzajimavejsi
zmeny:
V tratove skupine 01x dostava trat Kolin - Ledecko nove cislo 014 (drive
234), ke skupine 07x pribude nova trat 071 Mlada
Boleslav - Nymburk (drive 080).
Ve skupine 08x dochazi i k dalsim zmenam - stavajici trate 081 a 082 se
spojuji v novou trat 081 Decin - Benesov n. Pl.-
Rumburk s vlozenou trati do Ceske Lipy. V jiz zminene skupine 17x se nove
objevi trat 174 Beroun - Rakovnik (drive 166),
ve skupine 20x se ocitla trat Tabor - Bechyne 202 (224).
Trate z intervalu 200 - 208, ktere vsak logicky patri do intervalu 22x, budou
mit tato cisla: 224 Tabor - Horni Cerekev (drive
202), 225 Veseli n. L. - Jihlava (drive 204) a 228, 229 Obratan - Jindrichuv
Hradec - Nova Bystrice (drive 205/206).
Cislovani nekterych trati se posouva i ve skupine 29x a 30x, napr. Sumperk -
Kouty nad Desnou a Sobotin 293 (294). Hlavni
trat 331 Brno - Prerov - (Bohumin) ma nove cislo 300, tj. s nulou na konci,
stejne jako ostatni dulezite trate. Puvodni trat 300
Kojetin - Valasske Mezirici - Ostrava je rozdelena na trate 303 a 323. Zmeny
najdeme i ve skupinach 33x a 34x.
PRIPOJOVE RADKY
Podle vzoru sousednich zeleznic bude v pripojovych radcich nyni nove rozlisen
pripoj s prestupem (casovy udaj je vytisten
kurzivou) nebo pripoj je bez prestupu a jedna se o pokracovani vlaku. Pak je
casovy udaj vytisten stejne jako ve sloupci vlaku.
Pripoje osobnim vlakem jsou vytisteny slabe, pripoje ostatnimi vlaky jsou
tisteny tucne.
PRISTE BEZE ZMEN
Zmeny nejsou nikdy prilis prijemne, ale tady byly jednak zpusobeny novou
technologii vyroby jizdniho radu, jednak k nim doslo z
racionalnich pohnutek. Lze ocekavat, ze krome prevedeni dalkove dopravy na
koridor a pripojeni useku Brno - Breclav k trati z
Ceske Trebove nedojde v dohledne dobe k dalsimu precislovani. Puvodni
predpoklady, ze bude nutne v jizdnim radu rozdelit
nektere "zabehnute" trati (170, 270, 250 a dalsi), byly vyreseny a tyto
"paterove" trati zustavaji ve stejne podobe, jak jsme na ne
byli zvykli, jen snad s tim rozdilem, ze na kazdem listu bude zahlavi.
**************************************************************************
O o
/|/| Lap
/ /| e-mail: matous@student.upce.cz
Zbytecne casti replikovanych postu mazte! Ctrl-K pro smazani cele radky.