Posted By: uz_zas (blazen? pocitac?) on 'CZrailway'
Title: Re: ICE3 - technika
Date: Tue Apr 27 21:13:46 1999
Hola,
poznamka k tomu, cemu jsem pri prvnim cteni nevenoval pozornost:
> > Mozna nevite, ze nemecke rychlostni naklapeci spupravy ICE3 jiz nemaji
> > klasickou lokomotivu a vozy, ale maji v kazdem (mimo transformatoroveho)
> > voze polovinu naprav hnanych.
> > Vysledek: Vysoka cena, ale vyssi vyuziti adheznich moznosti a maximalni
> > rychlost dle elektrickeho systemu stridavy 330 Km/h stejnosmerny 230 km/h.
> >
> Urcite. Ale myslim ze vysledkem neni vysoka cena, uridit X mensich motoru
> na polovine naprav jde urcite lepe (a usporneji) nez 8 motoru jako krava
> (nebo kolik ma takova masina hnanych naprav) v lokomotivach. Koneckoncu
Tak to neni. Uridit elektricky motor v lokomotive o libovolnem vykonu je
podstatne jednodussi, nez uridit (pocitacove, jak jinak) dieselovy motor s
rizenym katalyzatorem.
Ad vysoka cena: Pravdepodobne budou pozivat asynchronni elektromotory, ktere
jsou prakticky bezudrzbove (zadne prevody, zadne komutatory). Vyhoda mensi
velikosti je predevsim snadnejsi chlazeni i pri vysokych vykonech. A pak
samozrejme lepsi trakcni charakteristika - tady v Nemecku se uz stalo, ze pri
ledovce uvizl na kolejich ICE - proste zastavil na stuj a uz se nerozjel, jak
to klouzalo, tak ho museli odtahnout normalni lokomotivou. Nevyhoda nizsi
velikosti je vyssi pracnost na jednotku vykonu pri vyrobe => vyssi vyr.
naklady na jednotku vykonu.
> koncepce
> tazna lokomotiva + vagony (tusim puvodne britska, ne?) je obecne u
Univerzalnost teto koncepce spociva v tom, ze lokomotiva muze vest "tam"
rychlik a "zpet" treba nakladni vlak. Ovsem v soucasne dobe uz zeleznice
dopravuje jen velke naklady, ktere prepravovat po silnici by bylo obtizne
realizovatelne (vozte 300 tun uhli denne do elektrarny nakladakama). A osobni
doprava, ktera ma byt konkurenceschopna individualni automobilove doprave,
musi nabizet taky neco vic - rychlost, komfort. Pochopitelne se dva takto
odlisne pozadavky na nakladni lokomotivu (tezka a silna, max. 120 km/hod) a
osobni jednotky (lehke a rychle, aby mohly casto zastavovat a rozjizdet se
a pritom byl provoz levny; v principu pro dosazeni vysokych rychlosti s
rozumnou spotrebou energie MUSEJI byt lehke, at uz jezdi na kratke, ci dlouhe
trate) nedaji splnit koncepci lokomotiva + vagony. (I kdyz ve Francii maji i
lokomotivy s prevodovkou v kazdem podvozku -radit jen za klidu- , ktera je pri
nizsim stupni silna a vytahne 120 km/h, zatimco pri vyssim "udela" 200 (?)
km/h).
Sorry, mam rozkecano,
Honza