Posted By: uz_zas (blazen? pocitac?) on 'CZrailway'
Title:     Re: ICE3 - technika 
Date:      Tue Apr 27 21:13:46 1999

Hola,
poznamka k tomu, cemu jsem pri prvnim cteni nevenoval pozornost:
> > Mozna nevite, ze nemecke rychlostni naklapeci spupravy ICE3 jiz nemaji 
> > klasickou lokomotivu a vozy, ale maji v kazdem (mimo transformatoroveho)
> > voze polovinu naprav hnanych.
> > Vysledek: Vysoka cena, ale vyssi vyuziti adheznich moznosti a maximalni 
> > rychlost dle elektrickeho systemu stridavy 330 Km/h stejnosmerny 230 km/h.
> > 
> Urcite. Ale myslim ze vysledkem neni vysoka cena, uridit X mensich motoru
> na polovine naprav jde urcite lepe (a usporneji) nez 8 motoru jako krava
> (nebo  kolik ma takova masina hnanych naprav) v lokomotivach. Koneckoncu 
Tak to neni. Uridit elektricky motor v lokomotive o libovolnem vykonu je 
podstatne jednodussi, nez uridit (pocitacove, jak jinak) dieselovy motor s 
rizenym katalyzatorem. 
Ad vysoka cena: Pravdepodobne budou pozivat asynchronni elektromotory, ktere 
jsou prakticky bezudrzbove (zadne prevody, zadne komutatory). Vyhoda mensi 
velikosti je predevsim snadnejsi chlazeni i pri vysokych vykonech. A pak 
samozrejme lepsi trakcni charakteristika - tady v Nemecku se uz stalo, ze pri 
ledovce uvizl na kolejich ICE - proste zastavil na stuj a uz se nerozjel, jak 
to klouzalo, tak ho museli odtahnout normalni lokomotivou. Nevyhoda nizsi 
velikosti je vyssi pracnost na jednotku vykonu pri vyrobe => vyssi vyr. 
naklady na jednotku vykonu.

> koncepce 
> tazna lokomotiva + vagony (tusim puvodne britska, ne?) je obecne u 
Univerzalnost teto koncepce spociva v tom, ze lokomotiva muze vest "tam" 
rychlik a "zpet" treba nakladni vlak. Ovsem v soucasne dobe uz zeleznice 
dopravuje jen velke naklady, ktere prepravovat po silnici by bylo obtizne 
realizovatelne (vozte 300 tun uhli denne do elektrarny nakladakama). A osobni 
doprava, ktera ma byt konkurenceschopna individualni automobilove doprave, 
musi nabizet taky neco vic - rychlost, komfort. Pochopitelne se dva takto 
odlisne pozadavky na nakladni lokomotivu (tezka a silna, max. 120 km/hod) a 
osobni jednotky (lehke a rychle, aby mohly casto zastavovat a rozjizdet se 
a pritom byl provoz levny; v principu pro dosazeni vysokych rychlosti s 
rozumnou spotrebou energie MUSEJI byt lehke, at uz jezdi na kratke, ci dlouhe 
trate) nedaji splnit koncepci lokomotiva + vagony. (I kdyz ve Francii maji i 
lokomotivy s prevodovkou v kazdem podvozku -radit jen za klidu- , ktera je pri 
nizsim stupni silna a vytahne 120 km/h, zatimco pri vyssim "udela" 200 (?) 
km/h). 

Sorry, mam rozkecano,
                      Honza

Search the boards