Posted By: lap (fakt Lap) on 'CZrailway'
Title:     hlavne o MHD - srovnani se SRN (was: CD se ...)
Date:      Thu Jun 21 19:43:15 2001

> > Proc se nadava na CD a ne treba na podniky MHD?
> 
> Taky to bude tim, ze MHD neni tak vyznamna. 

Toto je pravda. V chapani lidi je to jiste tak.
Na druhou stranu vyznam MHD docenime az v populaci pribyde aut (a to se stane 
a uz nejspis i deje).


*********************************************************
Maly priklad - Karlsruhe SRN - necelych 300 000 obyvatel.
Doporucuji stranku www.kvv.cz (nemecky)

Na svem zahranicnim studiu mam moznost srovnanvat Karlsruhe se skvele 
vyresenou dopravou (koleje do jedenacti smeru a taktem vetsinou 10-20 minut a 
lehke vlaky, ktere zajizdi na tramvajove koleje a projizdi celym 
centrem nejezdi prazdne) a treba Freiburgem nebo jinymi daleko zacpanejsimi 
mesty. 

Koeficient vyuziti souprav (cestujici ku mistum) v Karlsruhe je ve spicce v 
centru tak 1,1. K okrajum pllynule vyuziti pocopitelne klesa. MHD jezdi pres 
tyden zhruba do jedne a v patek a sobotu jede vetsina linek do trech. Nasledny 
nocni provoz je zajistovan jednou za hodinu autobusy jen v malem rozsahu. 
Soupravy jsou o neco vetsi nez nase dve tramvaje T3. 

Ceny:
Jedna jizda pro dve zony (Karlsruhe a okoli neceelych peti kilometru) stoji 
pomerne vysokou cenu 3,5 DM.
Dalsi zony (az sedm) pridaji kolem peti kilometru a asi jendu marku.
Vedle jizdenek na 4 jizdy (sleva 30%) je ale spousta moznosti.
Tou nejlakavejsi je:
Celodenni jizdenka (24 H) pro tri zony stoji az dva dospele a dve deti celkem 
jen 9 DM. Pro jednotlivce verze neexistuje, ale skupinova verze se vetsinou 
bohate vyplati i jednotlivci.
Mesicni jizdenka (s kolem, psem a o vikendu pro dva stoji asi 68 marek).
Studenti dostanou za 127 DM semestralni jizdenku pro celou reginalni siti 
dopravy Karlsruhe tedy pro mesto s okruhem asi 25-40 Km. 
Sfery pusobnosti jednotlivych mest se proilinaji a jizdenka plati na vsechny 
regionalni vlaky, busy, S-bahn, tramvaje, privozy a nektere lanovky.
Vse jezdi pocohpitelne v taktu.

Jako nevyhodu vidim konec provozu vlaku DB (ne S-bahnu9 na malych tratich jiz 
kolem deviti vecer). CD jezdi prece jen vetsinou dyl. Nicmene DB do te doby 
drzi temer vsude pulhodinovy nebo hodinovy takt (dvouhodina je vyjimecna). 
Ale muze se to lisit podle spolkovych zemi. Me zkusenosti jsou z Baden 
Wurtenbergu.

(a to zde pisu ceny cerstve po nedavnem 6% zdrazeni)


Proc tato politika?
Konkuruje se autum! to totiz stoji take jenoho az ctyri lidi stejne (nemci po 
peti nejezdi).

Na verejne doprave jsem brali doporucenou cenotvorbu v regionalni doprave. 
Neco z toho jsem hodim:

Stoji li celodenni jizdenka index 1.
(vsimnete si celodenka je brana jako zaklad) 
 Ma stat:
jednotliva jizda zhruba 0,4-0,5
detska 0,2-0,4 
jizdenka na vice jizd (za jizdu) 0,3-0,4
mesicni jizdenka 12-15
mesicni abo jizdenka 10-12 (ztrhava se primo penezmi z konta majitele)

To zanmena mesicni jizdenka se dospelemu vrati zhruba po triceti jizdach. to 
je u nas vetsinou take. Na druhou stranu vsimete si jake je toto srovnani u 
celodenek. 

**************************************************************************

       O  o                                           
      /|/|                                           Lap
      / /|                             e-mail: matous@student.upce.cz
 Zbytecne casti replikovanych postu mazte! Ctrl-K pro smazani cele radky.

Search the boards