Posted By: lap (fakt Lap) on 'CZrailway'
Title:     Vlak je kompromis (was: duvody ...)
Date:      Thu Sep 13 21:48:53 2001

> Praha - Brno
> Autobus 2:30 a mene za 140,-
> Vlak 3:15 za 170,- pripadne IC/EC 2:50 za 234,-
> V sobotu jsem planoval jet tuto trasu vlakem, chtel jsem se proste projet 
> vlakem. Kdyz jsem zjistil, ze jede nekdy v 18:00 a pak az 22:30, tak jsem 
> malem omdlel a jel busem (19:15, 19:30, 19:35, 21:00)
> 

Bavime se tady o zeleznici a o doprave vubec (jiny dopravni board tu vicemene 
neni).

Ted se napriklad ma splavnovat labe v useku Chvaletice - Pardubice a v "mem" 
meste Prelouci se ma stavet nove koryto a plavebni komora.
Ekologove jsou proti a ja nejsem schopen posoudit, jestli jsou v pravu. Co 
jsem ale schopen posoudit je to, ze vodou proste nebude co vozit.

Silnicni doprava je flexibilni, s kompletni siti, i kdyz i pri vetsich obemech 
pomerne draha. 
Zeleznice vyzauje vetsi objemy (kratkodobe min. vagon na delsi relace vlak!), 
je o neco malo pomalejsi, mene flexibilni a s mensi siti. Na druhou stranu, 
dojde-li k naplneni kapacit, je zeleznice ekologictejsi, bezpecnejsi a daleko 
mene energeticky narocna.
Vodni doprava potrebuje naplnit celou lod. Pokud se tak stane je energeticka 
narocnost jeste orientacne 2x mensi nez u vody, ale to jsou hrozne objemy 
mnoha kontejneru nebo mnoha tun hromadnych substratu.
A lide se vykaslou se svym zbozim cekat spoustu dni nez se naplni lod, ktera 
to pak mozna poveze o par haleru na tunu levneji. O nedostatecne siti, 
nutnosti DRAHE prekladky nebo kontejnerizace neni treba a u vody mluvit.

Navic konkurovat budou dotovane lode pravdepodobne konkurovat hlavne 
zeleznicni doprave, ktera pujde i v nakladni sekci do straty a tudiz bude asi 
take treba ji dotovat. Podil silnice se snizi minimalne.

Pokud se ti az dosud zdalo, ze mluvim o necem jinem, tak to neni tak uplne 
pravda.
Proste vlak potrebuje k naplneni (nebo alespon rentabilite) treba 5x tolik 
lidi nez autobus a i kdyz to trosku kompenzuje tim, ze nevozi jen lidi 
Praha-Brno, ale i do Pardubic, Trebove nebo Svitav, presto to nestaci.

Proste vlak ma sve prirozene vyhody. Ekologicnost, hromadnost, bezpecnost, 
rychlost, energ. narocnost. ...
Ale i nevyhody, kam patri opet hromadnost, vysoky podil fixnich nakladu a 
narocnejsi rizeni ...

Proto proste vlaky tak casto jezdit nemohou ... mohlo by to byt casteji, ale 
po pul hodine asi ne ... ..dokazes si predstavit, kolik lidi jezdi hromadnou 
dopravou z Prahy do Brna ... ?

PS: pokud budete reagovat na vodni cast, tak klidne! Zmente ale prosim subject.
 


**************************************************************************

       O  o                                           
      /|/|                                           Lap
      / /|                             e-mail: matous@student.upce.cz
 Zbytecne casti replikovanych postu mazte! Ctrl-K pro smazani cele radky.

Search the boards