Posted By: demagog (saman) on 'CZrailway' Title: Re: Konkurenceschopnost drah - jiny pohled. Date: Wed Sep 19 08:35:09 2001 > > Vlak je ekologictejsi (fuj, to je slovo), to ano! Ale pouze, je-li alespon > Pokud bych u zkousky z environmentalistiky (nebo kolokvia nebo cim jsem to > vlastne koncil) rekl ze vlak je ekologictejsi, tak bych mel asi vazne > problemy. Pokud budeme brat v potaz elektricke vlaky, pak ty jsou _lokalne_ > ekologictejsi (mysleno lokalne v miste provozu). A navic jsou i elektricke > lokomotivy podstatne vykonnejsi a tak dale. > THvi Byly by to ovsem jen tve problemy, za ktere by sis mohl sam. Nejvetsi spotrebu energie a (tim padem) take nejvetsi skody na zivotnim prostredi zpusobuje rozjezd. Zatimco auto nebo autobus, nez vyjede z mesta, popojizdi v zacpach mezi krizovatkami a semafory, vlak se rozjede a jede. Diky prednosti provozu drahy pred silnici nemusi zastavovat, kde nechce. Ale dobra, uznavam, ze na stoupajicich tratich je spotreba energie velice vyznamna. Nicmene i na techto usecich je ucinnost premeny energie nejmene tak dobra, jako u silnicnich dopravnich prostredku, opet diky tratovym profilum je jizda plynulejsi, ocekavam tedy nizsi energetickou narocnost. Dokonce i stare motorove vozy, ktere sice vyprodukuji asi vice zplodin, nez by vyprodukoval stejne obsazeny autobus na stejne trati, mohou byt setrnejsi k zivotnimu prostredi, prave diky tomu, ze autobus nejede po stejne trati. dema.