Posted By: pjz (void) on 'CZrailway'
Title:     Re: auta
Date:      Tue Sep 15 00:37:35 2015

> >   ok. nesu si z minulosti tu myslenku, ze hromadna doprava je mnohem 
> > ekologictejsi, nez individualni, nebot na jeden clovekokilometr vyjde v 
> > prumeru daleko min skodlivin do vzduchu a taky se (v prumeru) spotrebuje
> (na
> > jeden clkm) min (neobnovitelne) ropy. Mas chut tomu oponovat? 
> 
> Ano, mam chut oponovat.
> Samozrejme souhlasim s tim, ze kdyz jede plne nalozeny Citi Elefant, ze na 
> stejne trase mu v "ekologicnosti" nedokaze auto nebo autobus konkurovat.
> Ale zrovnatak plati, ze kdyz jede z Horni Dolni motoracek s 5 lidma, z cehoz
> je jeden strojvudce a jeden pruvodci, tak se spotrebou nejakych 30 litru na 
> 100 km nedokaze konkurovat ani situaci, kdy kazdy z tech 3 lidi jede
> vlastnim 
> autem, natoz, kdyz jedou spolecne.

  tohle jsem si samozrejme uvedomil predem a v dusledku toho je v mem postu 
"hromadna doprava" namisto "zeleznice" a taky "v prumeru" (2x) namisto 
"zpravidla" 

> A pak jsou tu jeste jine aspekty, proc uz ta zeleznice nevychazi moc 
> ekologicky v porovnani s dobou pred nejakymi 5O lety.
> 1) Vlaky se moc nemodernizuji, zatimco automobilova doprava udelala obrovsky
> 
> skok, at uz ve spotrebe nebo v emisich.

  ano

> 2) Silnicni doprava se vyrazne zrychlila a je plynulejsi, zatimco zeleznice
> ne 
> - viz letity rekord Slovenske strely na trase Praha-Bratislava, ktery byl 
> prekonan po nejakych 70-80 letech a to jen o par minut.

  casova narocnost cesty je z ekologickeho uhlu pohledu irelevantni

> 3) Do ekologicke zateze zeleznice by mely byt pocitany i emise automobilu 
> stojich za zavorami a cekajici na to, az vlak projede.

  imho nepodstatne. Jeden cummak, co necha pusteny auto, zatimco jde do 
obchodu (a neni to zrovna rare view) nadela vic skody, nez petice aut, 
cekajicich za zavorou. 

> 4) Individualni doprava je vyrazne primocarejsi, tedy hromadnou dopravou 
> clovek najede vyrazne vice km, takze srovnavat jen ekologicnost 
> cloveko-kilometru je chybne.

  jo, tohle jsem si zapomnel uvedomit, ale imho to nema statisticky 
zaznamenatelnou sanci zvratit ten "prumer".

> Nechci se hadat, ale prijde mi, ze zeleznice je proste prekonana. Hodi se
> tak 
> na urovni metra, ktere na kratke vzdalenosti prepravi hodne lidi v tezko 
> sjizdnem terenu - centra mest a nebo na nejake rychlovlaky v koridorech, 
> ktere opet nejkratsi moznou trasou prepravi kvanta lidi. Zbytek zeleznice je

  hodi se i na prepravu brno-praha nebo ostrava-olomouc a podobne. jinak ze 
bych se nejak systemove zastaval zeleznice, to fakt ne. uz par let jezdim 
busem, neni-li to vylozene neco jako dvakrat narocnejsi reseni. 

> ekonomicky i ekologicky nesmysl.
> Hanet automobilovou dopravu je samozrejme mozne, ale chce to zasadit do 
> soucasnych realii. Rocne projedeme s manzelkou dvema auty cca 1000 litru 
> benzinu, coz je asi 750 kg uhlovodiku, ktere se spali s minimem skodlivych 
> emisi. Naproti tomu soused protopi 4000 kg uhli, ktere v emisich skodlivin 
> predci tu nasi individualni dopravu minimalne 100x, spise jeste o rad vic.
> Nevim jak to vypada dnes s podilem emisi automobilove dopravy, ale vzhledem
> k 

  ... ale proti autobusum zadny argument nemas, vid? ;)

> tomu, ze se ekologove poslednich par let vozi jen na emisich CO2 a snazi se 
> donutit vyrobce, aby byly co nejmensi, myslim, ze ostatni jsou celkem 
> zanedbatelne. A urcite se shodneme, ze CO2 se moc za emisi povazovat neda, 
> ekologum navzdory.

  dokud jeste furt mame relativne dost stromu...

>                                                                  Radecek
;

Search the boards