Posted By: Seekover (Martin Vajsar) on 'CZreligion'
Title:     Re: Konverze a milovani rodicu
Date:      Tue Sep 19 11:53:17 1995

Ahoj Lumo, 

  i ja dekuji za tve podnetne pripominky a nazory...

> Nicmene realisticky se asi musime smirit s tim, ze prikazani, ktere normalne
> ma hrat ryze kladnou ulohu, byva vyuzito i ke spatnostem a ze podporou
> tohoto prikazani implicitne podporujeme i zneuziti takoveho prikazani.
> 
> Kazdy clovek ma klic k brane nebeske. Tyz klic otevira brany pekel. 
> (Buddhisticke prislovi.)

  Tady bych si dovolil nesouhlasit. Ja nepodporuju nejakou formalni formulaci 
prikazani, ale jeho konkretni vyznam, a s jeho zneuzivanim nesouhlasim stejne 
jako ty.
  Jinak to prislovi je moc hezke. Ale asi to neznamena, ze by clovek mel ten 
klic zahodit, aby si neublizil. Spis by ho mel spravne pouzivat. 

> > > [preference rodicu pred jinymi lidmi je z analogickych duvodu, jako...]
> > >   ... preference vlastniho naroda.
> > 
> >   A to uz dnes neplati?
> > 
> Nevim. Ja konkretne z nacionalismu uz moc nemam, i kdyz Cesko propaguji, jak
> mohu. Proto take u me neni NAROD argumentem. Ale kdyz dnes hajite prikazani
> o milovani rodicu, doufam, ze k nemu mate i hlubsi nabozenske duvody, nez
> jen pragmaticke pomysleni na dobu vlastniho zraleho veku a stari.

  Promin, trochu spatne jsem to precetl. Nacionalismus taky nemam moc rad, a 
Cesko nepropaguji vubec (kdyz uz, tak Cechy, za ktere ovsem povazuji tve 
"Cesko" ;), vsem dotcenym se omlouvam). Ovsem analogie s nacionalismem se mi 
moc nelibi. Ale deti maji ve stari k rodicum nejbliz, kdo jiny by se o ne mel 
postarat? Chces nejake "Nabozenske duvody", pro me je to spis zalezitost 
moralky.   

   To, jak se ke me budou chovat moje deti (budu-li nejake mit), zalezi spis 
na obecne vychove, ne na jednom konkretnim prikladu. Ale je fakt, ze se 
domnivam, ze deti, ktere si zvyknou, ze je normalni se starat o sve rodice, se 
budou o sve rodice starat. Jediny duvod to ale neni a ani nebude - pece o 
rodice je docela narocna zalezitost, z tohodle duvodu by to proste nikdo 
nedelal. 

> Myslim, ze je spravne, aby se potomci neobratili zady k rodicum, ale a
> priori to lze ocekavat o vice lidech... a primo bych to potomkum 
> nepredepisoval.

  Ostatni lide prirozene taky, ale deti na prvnim miste, teprve kdyz opravdu 
nemohou.... prikazani nemaji absolutiristikou platnost, kdyz neco nejde, tak 
to proste nejde.

  Mimochodem v Bibli se pise neco jako: "Jak mohou rici, ze miluji Boha, 
ktereho nevidi, kdyz nemiluji blizniho, ktereho vidi?" Ja bych to trochu 
rozvedl: "Jak mohou milovat blizniho, ktereho neznaji, kdyz nejsou schopni 
milovat rodice, kteri jsou jim tak blizko?" 
 
> > > Vzdyt vime, jak casto se deti rodi nechtene [no a?]
> > > - a nakonec, jak je jednoduche a rekl bych i prijemne deti privadet na 
> > > svet. (Mily rozhovor s capem a vranou.)     [no a 2?]
> >
> Rekl jsem nejasne, ze tim jsem chtel jen rici, ze je asi trochu slaby
> argument 'Rodice musis milovat proto, ze ti dali zivot.', ktery v sobe 
> skryva cosi jako 'Rodice udelali nejvetsi obet jakou mohli, a vykonali 
> spolu takovy styk, ktereho jsi byl zhmotnenym dusledkem.'

  Diky za ujasneni, ted uz tomu rozumim :). Argument, ktery jsi oznacil za 
slaby, dle meho nazoru neni vubec zadny argument ==> souhlas. Ten duvod je 
jiny. 

> Jen jsem chtel rici, ze MIT DETI se mne nejevi jako velka obet, spise
> radost. 

  Presto si myslim, ze dobrym rodicum clovek za hodne vdeci. Je dukazem urcite 
vyspelosti cloveka, pokud se dokaze postarat i o rodice, kteri mu treba vice 
nebo mene v zivote ublizili, proste proto, ze o kazdeho cloveka by se mel 
nekdo postarat a deti jsou jednou rodicum nejbliz.

> Ale jestli spolu vychazeji, je to asi zalezitost obou stran (a rodice
> jsou ti, kteri ji nechavaji bydlit ve svem dome, vidis - nekdy clovek stoji 
> za nejakymi rodicemi, nekdy spise proti nim). 

  Nazorove mohu stat proti svym rodicum, a presto se k nim muzu chovat hezky.
O to mi slo, ten nazorovy rozdil v tomhle pripade je hodne velky.

> Jinak, lanarit se snazi 
> navzajem. Mozna ta divka libivejsim zpusobem, plnym usmevu, rodice se mozna 
> snazi ji z toho dostat primeji - ale to je jen odlisny postup. A myslis, ze 
> ten libivejsi je vzdycky ten spravnejsi? 

  Ano, libivym zpusobem plnym usmevu, ale uprime. Ona se pred svymi rodici 
nedela lepsi, nepretvaruje se, neni to "postup, jak obratit rodice", nejaky 
cil, ktereho az dosahne, tak se zacne chovat jinak. Nevim, jestli je spravny, 
nebo ne, ale je uprimny. 

> Myslim, ze 'nevyhozeni' je jistym stupnem tolerance. Zajiste, nekdy touzime
> po vyssim stupni. 

  Ja nemam slovo 'tolerance' moc rad, protoze se dneska zneuziva k tomu, ze se 
'toleruji' neci chyby, ale to je nevsimavost. Jiste, nemam pravo nekoho 
soudit, ale pokud nekdo treba kouri, tak si toho muzu bud (i) nevsimat, nebo 
(ii) snazit se mu vysvetlit, ze koureni je spatne, a pomoci mu prestat kourit, 
ovsem to predpoklada, ze do doby, nez se mu to podari (a mozna se mu to 
nepodari) budu to jeho koureni tolerovat, v puvodnim smyslu tohoto slova.

> Ale predstavme si, ze by takhle tolerantni byvala byla 
> katolicka cirkev k Giordanovi Brunovi. Nejen, ze by ho neupalila, ale jeste 
> by ho nechala treba ucit ve svych kostelech. :)

  Opravdu me mrzi vsechny omyly, kterych se moje cirkev v dejinach dopustila, 
a ze jich nebylo malo. Je pro me ale dulezitejsi, jake idealy se cirkev (vice 
nebo mene) snazi prosazovat.
  Tolerance neznamena, ze nechas toho druheho delat, co ho napadne (analogie z 
tim kostelem - pokud byl prohlasen za heretika, tak proste nemohl kazat v 
kostele). I kdyz te treba rodice toleruji ve sve domacnosti v tom nejvyssim 
moznem stupni, nemusi to znamenat, ze muzes treba o vsem rozhodovat bez nich. 

> Jestli jsem te zas rozrusil, prosim te, zavzpominej na neco krasneho.

  Dekuji, Lumo, vzpomel jsem si na jeden zazitek z prazdin a pocitac zustal 
uchovan ve sve celistvosti. :) 
  
> A myslim, ze v tom 'lanareni' bude vzdy asi cosi cilevedomeho. Prec jen, 
> clovek si asi polepsi u Boha, kdyz mu prinese dalsi dusi, ne?  [Mluvim podle
> mne znameho podobneho prikladu a vubec neminim 'lanarenim' neco spatneho, 
> proste jenom 'lanareni'.] 

  'Lanarit' nekoho ciste jen proto, abych mel carku u Boha nema smysl, 
protoze je motivovana sobecky. Spatny umysl znesvecuje dobry skutek.
  Na druhe strane to lanareni muze byt cilevedome i z jineho duvodu - treba 
proto, ze jsem zjistil, co vsechno mi vira nabizi a jake mi dava moznosti, a 
ze se proste mam fajn - a treba chci, aby lide, kteri jsou me blizci, se taky 
meli takhle fajn. 

> > > A navic si opet myslim, ze tuto toleranci k jine vire blizniho bychom 
> > > meli mit se vsemi lidmi, kolegy, sousedy apod. a nikoli pouze s rodici. 
> > 
> >   Ted's na to ka'p, Lumo. :)
> >   Jenze je to opravdu mooooooc tezky... :( 
> > 
> Jo, je to tezky, mozna je to ideal, za nimz bychom meli jit. Mozna je to ale
> take cesta do nudy, sveta bez tvari. 

  Myslim, ze neni, Lumo. Ale o tom treba nekdy jindy.

>  Delete useless parts of replied posts. Use CTRL/K to erase whole line!

Hope I haven't deleted some useful parts using that powerful keystroke....
And also hope I haven't left the useless parts....

                                                Martin (allias Seekover).

Search the boards