Posted By: Lumo (** Lumidek **) on 'CZreligion' Title: Re: Zena v krestanstvi Date: Thu Jan 30 00:23:25 1997 Ahoj lidi! ;-) Libi se mne post Kiwi, ale musim si ho precist jeste jednou poradne se vsemi citacemi svatych knih apod. Asi bych mel vyjasnit par veci, ktere jsem zamlzil: > > cteme i v Novem Zakone. Knezimi se mohli stavat jen lide, a nikoliv zeny. > /veta naprosto pravdiva z hlediska logiky, ale blabol v obecnem chapani. > Spravneji knezimi se mohli stavat jen lide a to muzskeho pohlavi, a > nikoliv zenskeho pohlavi. Myslim, ze bezny ctenar zna tuhle recesistickou narazku na zeny :-) (minim to, ze nejsou lide), a tak take vzali muj text. Ja osobne jsem odkojen moderni dobou natolik, ze v tom vidim zajiste jenom zert, nemohu se vsak zbavit pocitu, ze takto to Stary zakon casto chapal. Nechci to svalovat na Hospodina :-), pouze na patriarchalni spolecnost v te dobe beznou v celem svete. Zena tehdy hrala ulohu nekde mezi clovekem a domem, pripadne domacim hospodarskym zviretem. ;-) To neni vina viry, ale tehdejsi kultury. At rikame, ze Bible je psana rukou Bozi nebo cokoliv jineho, tezko popreme, ze se v ni zrcadli mnoho rysu tehdejsi spolecnosti. Verime-li v Boha, je asi jiste rozumne tyto veci odfiltrovat - a neprebirat z Bible automaticky v ni zakotvenou patriarchalitu, pripadne krutost, ktera asi byla typicka pro vetsinu narodu te doby. Ale nechci krestanum radit, na to maji jine. ;-) > Krestanstvi jiste melo na emancipaci zen velky vliv, i kdyz to Lumo nikdy > neprijme. jak znamo Kristus je povazovan za bohocloveka, tj. za nekoho, > kdo ma jak lidskou, tak opravdovou (nemetaforickou) podstatu Boha. Tedy > ten, kdo z obycejnych lidi stoji na spici je P. Maria. To naopak prijmu. :-) Krestanstvi melo na emancipaci zen dost velky vliv, ale zaporny. :-) Argumentovat tim, ze krestanstvi si zeny vazi proto, ze z obycejnych lidi je Panna Maria nejvyse, je komicke. Panna Maria zustala na pozici "nejvyssiho obycejneho cloveka" proto, ze jednoduse nebyla povazovana za tak dulezitou, aby se sama stala Bohem. K tomu mel predpoklady jen jeji syn a jeho otec, tudiz sami chlapi (pripadne samy chlap, chcete-li). ;-) Role nejen Panny Marie, ale takrka kazde zeny byla videna hlavne v rodeni deti a souvisejicich cinnostech. ;-) > Dale i Kiwi by vam napsala, ze zena je v nz pred Bohem rovnocenna muzi, i > kdyz mu neni rovnocenna socialne /to je mimochodem jedinny argument, > ktery ma lumo/. k tomu viz tez citat z Pavla. Kdyz jsme u toho Pavla, v jedne z epistol je moc zabavne popsana tehdejsi konvence, ze knez (muz) se musi modlit zasadne s pokryvkou hlavy, jinak je to stejne, jako by se modlil plesaty ;-), zatimco zena se musi modlit bez pokryvky hlavy. Podobnych rozdilu je vice - a lecktere z nich se daji povazovat za elegantni ritual. > Budeme-li se ptat, proc se tedy objevuje vyrazna emancipace az v > novoveku, je odpovedi psychologicky ci sociologicky mechanismus... Jestli emancipace souvisi s nabozenstvim (a nikoliv s pokrokem, jak si myslim, s potrebou zapojit zeny do tovaren na saty apod.) ;-), tak je spise inhibitorem, protoze diky sve prirozene konzervativni povaze udrzuje patriarchalni manyry z doby vzniku nabozenstvi. Da se ukazat, ze dodnes je v krestanskych rodinach takrka pozadavkem, aby muz byl hlavou a knezem rodiny... > ALE MA HO. To je patrne i z toho, ze zenske emancipacni > hnuti je vzlucne omezeno na krestanske zeme. Neco na tom je... ackoliv jsem nezazil, jake neemancipovane zvyky panuji v nekrestanskem Japonsku. ;-) Treba jsme to u nas s emancipaci presvihli... ///// Superstring/M-theory is the language in which God wrote the world. /// O __ Your Lumidek. mailto:lmot2220@menza.mff.cuni.cz /// --------------------------------------------------- ///_______/ http://www.kolej.mff.cuni.cz/~lumo/ The most incomprehensible thing about the world is that it's comprehensible. AE -------------------------------------------------------------------------------