Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZreligion' Title: Re: Prirozene touhy ][ Date: Thu Nov 6 11:59:05 1997 Ahoj Honzo! > vratim se jeste k prirozenym touham. > Nejdriv se zeptam (a musim nejdriv sam sebe), co znamena TOUHA. > Znamena to snad, ze je tu neco, ceho (jeste) nebylo dosazeno a ja > jsem ten, kdo ocekavava naplneni ? Ne, takhle ja citim zadost a slovo > zadost je pro mne (nevim proc) spojena s lpenim. Mozna mame jiny terminy pro stejny veci a stejny slova pro ruzny veci; ale mozna jde nas rozdilny pohled jeste hloubeji. Touha muze byt to, ze neco neni naplneno a ocekavam naplneni. To bych brala. Ale ted nasleduje otazka, co je to naplneni. Ja myslim, ze v otazce prirozeny touhy, v tom kontextu, jak jsem to psala, existuje permanentni touha a permanentni naplnovani zaroven. Takovej stav stesti. To uz neni zadost. To je proste spis stav stesti. Co je to zadost? Musim rict, ze tady uz proste navazuju na posledni prikazani, a na upanisady; Myslim, ze je to jasny. Zadost souvisi s tim, ze neco vyzaduju, ze si na neco cinim narok. Vyzaduju jidlo, protoze 'mam prece pravo se najist'. Vyzaduju dum, protoze 'mam prece pravo, slusne bydlet'. Zadost je podle me _cineni si naroku_ na naplneni prirozeny touhy. V posledku cineni si naroku na svy ja. Kdezto touha sama je podle me impulzem k zivotu, mym ja. Podivejme se na to, co je to vlastne zivot, kdo jsem vlastne ja. Kdo mi dava zivot, kym ziju, co je to, ze ziju. Tady se mi libi shoda upanisad a logosovych uvah z bible, na ne ted navazuji. Na pocatku byl vyrok, ten vyrok vyl k bohu, ten vyrok byl buh. - Srze nej bylo stvoreno vsechno, co je - - On je prvorozeny vseho stvoreni - Ja a otec jsme jedno. otec miluje syna a syn miluje otce. - Moudrost si pred nim hrala, jeste nez byly ustaveny prazaklady hor - Moudrost miluje prebyvat s lidskymi syny = Brahma je om. cely tento svet je om. kdyz nekdo vyslovuje om, odkazuje to na poslusnost - Jenz je ten sluch, co za sluchem se skryva, mysleni, co za myslenim dli, rec, co je za reci, zrak za zrakem. I dech, co za dechem se skryva. - Uzri to ten, kdo to nevidi, ale kdo to vidi, nezna to. A ti, kdo to chapou, to nevnimaji, avsak vnimaji to ti, kdo to nechapou. - Zakladem techto bytosti je zeme; zakladem zeme jsou vody; zakladem vod jsou rostliny; zakladem rostlin je clovek; zakladem cloveka je rec; zakladem reci je vers Rg; zakladem verse Rg je Samanovy chvalozpev; zakladem Samanoveho chvalozpevu je Vzdeseny Chvalozpev. Tento Vzneseny Chvalozpev je prazaklad vsech zakladu; to je ten nejvyssi, ten posledni (nejzazsi, konecny), ten osmy. - Zcela jasne ma tato slabika vyznam souhlasu, protoze clovek rika 'om', pokud s necim souhlasi. A souhlas neni nic jineho, nezli vyplneni. tak, kdyz to nekdo vi,, a uctiva vzneseny chvalozpev jako tuto slabiku, urcite se stane clovekem, ktery vyplnuje touhy. - Rg neni nic jineho, nezli rec; Saman je dech; a Vzneseny Chvalozpev je slabika OM. Rec a dech, Rg a Saman - obe dvojice jsou bezpochyby sjednocenym parem. Tento par se sjednocuje ve slabice OM, a pokud se dvojice sjednocuje, uspokojuji touhy jeden druheho. Tak, pokud to clovek vi, a uctiva Vzneseny Chvalozpev jako tuto slabiku, urcite se stane clovekem, ktery uspokojuje touhy. ------------------------------------------------------------------------- Vidim srovnani mezi upanisadovym OM a biblickym AMEN. To je neco, co znamena rad sveta, pravdu, poslusnost, vernost, souhlas, ... Na tom vsechno na svete stoji, to bylo "prede vsim". To je za vsim. Tento svet je jeho odrazem. Podivejme se na ten rozmer touhy a naplneni, ktery tam je v obojim textu: tisickrat se opakuji obrazy otec-syn, matka-dite, muz-zena. Jeste pripomenu text z jednoho zalmu: 'jsem jako odstavene dite u sve matky, chovam se tise, nebazim po velkych vecech.' No, existuje tu obraz i skutecnost neceho, co je neustala touha a naplneni zaroven. Kojenec netouzi po matce zistne, nedela si narok, ale prece touzi, a dostava se mu naplneni. Kdyz by se nedostalo, bude trpet a zemre, nicmene, v pokore. Neni tam v tom obrazu rozmer naroku, ale obraz potreby tam zustava. Neni tam rozmer nenasytne zadosti, ale je tam uspokojena touha. To, co jsme, se v upanisadach nazyva atman, a to, co je za timto svetem, se nazyva brahma. Jako vyvrcholeni pokory je ztotozneni atman s brahma. V krestanstvi se identita nachazi v Kristu, jenz je Amen. 'Neziju uz ja, ale zije ve mne on.' Smysl naseho zivota i princip sveta je jedno a totez: a to je Om. A tato slabika je slabika touhy a naplneni zaroven. -- To, proc tu stoji tento svet neni narok, neni to ani nenasytna zadost, ale je to laska; je to soulad potreby a naplneni. Ta potreba je naplnenim a to naplneni je potrebou. Zadost je uplne o necem jinem. Je to narok a je to nenasytnost. A tak muze byt na svete 1000 tuzeb, prirozenych tuzeb, ktery jsou Om, a nejsou zadosti. Ale jsou odrazem Om ve hmote, ve svete. Neni snad rozdil mezi zadosti a touhou v podstate veci pristupu, nezli objektivnim rozdelenim podle cilu touhy?? Kiwi. ------------------------------------------------------------------------------- mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://www.jh-inst.cas.cz/hp/zdanska -------------------------------------------------------------------------------