Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZreligion' Title: kdo je JA Date: Tue Nov 11 20:10:01 1997 Ahojda! Tak jsme si popovidali o nazorech svych, novodobych i starobylych, a je z toho pekna smesice. Tihneme ke sdileni svych zkusenosti. Je to asi i tim, ze jsme v religionistice laici, a tak nejradeji povidame o "tom svem"; Na druhou stranu musim uznat, ze je to debata poucna i z religionistickeho hlediska a take priprava, mame-li o se spolu o religionistice rozhovorit obecneji. Ale udelejme si ted odstup od sveho poznani, presvedceni; Pojdme se podivat na to, jaky je rozdil mezi tim, jak rozumi hinduismus a krestanstvi identite cloveka. Udelejme ted krok vzad, prestanme uvazovat nad tim, co je opravdova pravda; uvazujme ted nad tim, co je pravda o tech dvou nabozenstvich. Myslim, ze je tu spolecny i rozdilny rys. Bible mluvi o Kristu jako o "prvorozenem vsemu stvoreni", jako o "Bozi reci". Mluvi o tom, ze jedine tehdy, formuje-li se clovek v Krista, stava se clovekem. Identita je tedy v Kristu. Pokud clovek zavira oci pred Kristem, pak nemuze nalezt ani sam sebe. Bible rika dokonce, ze je mrtvy ve vinach a hrisich. Hinduisticke mysleni je clenite, ale zretelne smeruje k formulacim: Atman = Brahma, az tak: "ty tady dole jsi tentyz, jako ten nahore." Toto si krestanstvi nedovoli rict. Clovek je neskonale mensi, nezli Buh. Ne, ze by hinduismus neznal pokoru pred Brahma: pokud si clovek mysli, ze Brahma zna, pak to znamena jedine to, ze nepochopil, co mu ma viditelna podoba Brahma rict o jeho nezname casti. Je-li opravnene oba vyroky hinduismu o Brahma polozit do souladu, pak to znamena, ze clovek o sobe_nevi_, kym je. Nema takrikajic sam sebe zmaknuteho. Toto priblizuje hinduismus krestanstvi: clovek na sebe nema pravo. Buh ma pravo na cloveka. Zivot, identita, vse je darem od Boha a je lidskou povinnosti i radosti zivot (pozemsky i vecny) zit. Krestanstvi a hinduismus mluvi mozna ruznymi slovy o tomtez, i kdyz bych si prala casem se ujistit, nakolik je to opravdu pravda. Nasla jsem dve formulace, ktere muze rict vyznavac jednoho nabozenstvi v klidu, ale druhy to povazuje za silnou herezi. 1)=> Vyznavac krestanstvi muze rict, ze clovek je Bozi stvoreni, od Boha oddelene. Vzhledem k tomu, ze jsem o tom kdysi debatovala s chrudakem, ktery ma blizko k vaisnavskymu smeru, vim, ze toto je pro vaisnavsky smer - prinejmensim na prvni poslech - neprijatelna formulace. Dusi povazuji za neco, co nema pocatek - nezni tedy smysluplne, ze by to bylo stvoreno v case. Presto povazuji dusi za neco mnohem mensiho, nezli je Buh (kapka v oceanu). Kvalitou stejne, mnozstvim jine. V krestanstvi je to slozite. Clovek byl stvoren v case, byl vykoupen v case; a presto je Bohem milovan drive, nezli byl stvoren svet. Dale, v hinduismu obecne je tak silny cit pro to, ze Clovek a Brahma je tentyz, ze je slovo "clovek je oddeleny od Boha" prilis silne. I v krestanstvi je clovek clovekem jedine tehdy, kdyz vyznava s apostolem Pavlem: "neziju uz ja, ale zije ve mne Kristus". Toto oddeleni od Boha je skrze vztah s Kristem, kde zustava (nebo spis narusta) smysl pro rozhovor me a Boha. 2)=> Vyznavac hinduismu muze rict, "Ja jsem tentyz, jako ten nahore." V krestanstvi je naopak tak silny cit pro pokoru pred Bohem, ze to neni mozna formulace. Pro krestana toto implikuje: ja jsem Buh, aniz bych sam sobe umrel. Ja jsem Buh takovy jaky jsem. Jinymi slovy, krestan v tom slysi: moje sobestrednost je Buh. Krestan v tom slysi vrchol bezbozne pychy. V krestanstvi predchazi umirani sve pyse, nahrada stareho ja novym ja. To stare ja je me sobectvi a to nove ja je Kristus. Nicmene krestan v tom uz slysi neco jineho nezli ztotozneni meho ja s Kristem - krestan slysi o nahrade meho ja Kristem. Zaroven plati, ze ta nahrada je ztotoznenim se s Kristem ve vuli cinit a milovat jako on cini a miluje. Zaroven plati, ze to neni nahrada v takovem smyslu, ze by byl pokrteny clovek nekym jinym - anebo se mel stavat nekym jinym. Nejde ani o napodobovani. Kristus je ten pravy Clovek - a nahradit sve stare ja svym novym ja znamena skutecne odhalit svou zvlastni a jedinecnou identitu: to jest drzet svuj zivot v dlanich jako dar; zatimco ten stary clovek si cini na sebe narok, cimz ztraci z dohledu skutecnou svou identitu, ktera muze byt vnimana a nalezana jedine jako dar ( v tom je jeji podstata ). Tak to byly nektere postrehy. K. ------------------------------------------------------------------------------- mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://www.jh-inst.cas.cz/hp/zdanska -------------------------------------------------------------------------------