Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZreligion'
Title:     kdo je JA 
Date:      Tue Nov 11 20:10:01 1997


  Ahojda!

  Tak jsme si popovidali o nazorech svych, novodobych i starobylych, a je z 
toho pekna smesice. Tihneme ke sdileni svych zkusenosti. Je to asi i tim, ze 
jsme v religionistice laici, a tak nejradeji povidame o "tom svem"; Na druhou 
stranu musim uznat, ze je to debata poucna i z religionistickeho hlediska a 
take priprava, mame-li o se spolu o religionistice rozhovorit obecneji. Ale 
udelejme si ted odstup od sveho poznani, presvedceni;
  Pojdme se podivat na to, jaky je rozdil mezi tim, jak rozumi hinduismus a 
krestanstvi identite cloveka. Udelejme ted krok vzad, prestanme uvazovat nad 
tim, co je opravdova pravda; uvazujme ted nad tim, co je pravda o tech dvou 
nabozenstvich. 

  Myslim, ze je tu spolecny i rozdilny rys. Bible mluvi o Kristu jako o 
"prvorozenem vsemu stvoreni", jako o "Bozi reci". Mluvi o tom, ze jedine 
tehdy, formuje-li se clovek v Krista, stava se clovekem. Identita je tedy v 
Kristu. Pokud clovek zavira oci pred Kristem, pak nemuze nalezt ani sam sebe.
Bible rika dokonce, ze je mrtvy ve vinach a hrisich.
  Hinduisticke mysleni je clenite, ale zretelne smeruje k formulacim: Atman = 
Brahma, az tak: "ty tady dole jsi tentyz, jako ten nahore."
  Toto si krestanstvi nedovoli rict. Clovek je neskonale mensi, nezli Buh.
  Ne, ze by hinduismus neznal pokoru pred Brahma: pokud si clovek mysli, ze 
Brahma zna, pak to znamena jedine to, ze nepochopil, co mu ma viditelna 
podoba Brahma rict o jeho nezname casti. Je-li opravnene oba vyroky hinduismu 
o Brahma polozit do souladu, pak to znamena, ze clovek o sobe_nevi_, kym je. 
Nema takrikajic sam sebe zmaknuteho.
  Toto priblizuje hinduismus krestanstvi: clovek na sebe nema pravo. Buh ma 
pravo na cloveka. Zivot, identita, vse je darem od Boha a je lidskou 
povinnosti i radosti zivot (pozemsky i vecny) zit.

  Krestanstvi a hinduismus mluvi mozna ruznymi slovy o tomtez, i kdyz bych si 
prala casem se ujistit, nakolik je to opravdu pravda.

  Nasla jsem dve formulace, ktere muze rict vyznavac jednoho nabozenstvi v 
klidu, ale druhy to povazuje za silnou herezi.
1)=>  Vyznavac krestanstvi muze rict, ze clovek je Bozi stvoreni, od Boha 
oddelene. 
  Vzhledem k tomu, ze jsem o tom kdysi debatovala s chrudakem, ktery ma blizko 
k vaisnavskymu smeru, vim, ze toto je pro vaisnavsky smer - prinejmensim na 
prvni poslech - neprijatelna formulace. Dusi povazuji za neco, co nema pocatek 
- nezni tedy smysluplne, ze by to bylo stvoreno v case. Presto povazuji dusi 
za neco mnohem mensiho, nezli je Buh (kapka v oceanu). Kvalitou stejne, 
mnozstvim jine. V krestanstvi je to slozite. Clovek byl stvoren v case, byl 
vykoupen v case; a presto je Bohem milovan drive, nezli byl stvoren svet. 
  Dale, v hinduismu obecne je tak silny cit pro to, ze Clovek a Brahma je 
tentyz, ze je slovo "clovek je oddeleny od Boha" prilis silne. I v krestanstvi 
je clovek clovekem jedine tehdy, kdyz vyznava s apostolem Pavlem: "neziju uz 
ja, ale zije ve mne Kristus". Toto oddeleni od Boha je skrze vztah s Kristem, 
kde zustava (nebo spis narusta) smysl pro rozhovor me a Boha.
2)=>  Vyznavac hinduismu muze rict, "Ja jsem tentyz, jako ten nahore."
  V krestanstvi je naopak tak silny cit pro pokoru pred Bohem, ze to neni 
mozna formulace. Pro krestana toto implikuje: ja jsem Buh, aniz bych sam sobe 
umrel. Ja jsem Buh takovy jaky jsem. Jinymi slovy, krestan v tom slysi: moje 
sobestrednost je Buh. Krestan v tom slysi vrchol bezbozne pychy.
  V krestanstvi predchazi umirani sve pyse, nahrada stareho ja novym ja. To 
stare ja je me sobectvi a to nove ja je Kristus. Nicmene krestan v tom uz 
slysi neco jineho nezli ztotozneni meho ja s Kristem - krestan slysi o 
nahrade meho ja Kristem.
  Zaroven plati, ze ta nahrada je ztotoznenim se s Kristem ve vuli cinit a
milovat jako on cini a miluje. Zaroven plati, ze to neni nahrada v takovem 
smyslu, ze by byl pokrteny clovek nekym jinym - anebo se mel stavat nekym 
jinym. Nejde ani o napodobovani. Kristus je ten pravy Clovek - a nahradit sve 
stare ja svym novym ja znamena skutecne odhalit svou zvlastni a jedinecnou 
identitu: to jest drzet svuj zivot v dlanich jako dar; zatimco ten stary 
clovek si cini na sebe narok, cimz ztraci z dohledu skutecnou svou identitu, 
ktera muze byt vnimana a nalezana jedine jako dar ( v tom je jeji podstata ).


  Tak to byly nektere postrehy.

  K.
-------------------------------------------------------------------------------
mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://www.jh-inst.cas.cz/hp/zdanska 
-------------------------------------------------------------------------------

Search the boards