Posted By: sinuhet (Re: * room aide post *) on 'CZreligion' Title: Re: vedska obet Date: Mon Jan 5 10:42:27 1998 Zdravim, snad mohu poskytnout to malo informaci, ktere jsem pochytil o staroindicke spolecnosti. Ale spise se zajimam o kulturu egyptskou :) Prvni vec je, ze se toho vi dost malo (a ja jeste min :-)). Vzhledem k tomu, ze se zacalo zkoumat nekdy v minulem stoleti neni divu. Dalsi potiz je v tom, ze vedske hymny, brahmany i upanisady se vetsinou prenasely ustni tradici, takze se krome puvodniho sdeleni muze objevit i interpretace autora. Vedska obet: Staroindicka spolecnost mela polyteistickou mytologii, kterou prinesli Arjove (ti si vetsinou podrobili mistni obyvatelstvo). Asi lze nalezt stycne body s mytologii staroevropskych narodu (Kelti, Germani, Slovane, atd ...) - asi diky tomu, ze do Indie prisli odnekud z vychodni Evropy. S sebou prinesli i ritualismus. Ritualni fci mely Vedy, recitovali se pri prinaseni obeti bohum. Ritualy se provadely verejne - byly pristupne veskerym clenum kmenu (puvodni civilizace je kmenova, teprve pozdeji vznika civilizace mestska). Znalost ved se rovnala pro Arje druhym narozenim. Nearjske obyvatelstvo pristup k obradum nemelo. Obrad provadeli jen zasveceni - z nich pravdepodobne vznikla brahmanska kasta - navic knezi mely rozdelene ukoly, napr. jeden recitoval hymny, dalsi vykonaval obet, potom tam nekdo dohlizel nad celym obradem dohlizel. Puvodni smysl prinaseni obeti byl nakloneni si bohu, jejich vyklad (spekulace ?) se objevuje teprve pozdeji. Jednotlive slozky obeti meli odpovidat treba fyziologickym procesum - prijimani potravy, zazivani, bdeni, spanek, sexualni akt, atd... Pozdeji uz se objevuji myslenky, zda ritual nelze nahradit samotnym procesem, pripadne jen myslenim - k tomu asi prispelo i to, ze obrady se diky brahmanske kaste dosti zeslozitily a vetsina uz ani nechapala smysl obeti. Kazdy obrad mel pevny rad a symboliku. Nakonec probehla jakasi "redakce" a byl ustanoven Rgved. Jakesi shrnuti vsech magickych praktik je v Atharvavedu. Takze pro konkretni priklady je treba hledat tam. Co jsem z toho pochopil, ze vetsina z vyznamu je stejne pro nas dost nejasna - konkretne cely retez ci casti retezu skutecnosti, ktere maji spolu nejak korespondovat. Proc zrovna nejak a rostlina ci cast obeti souvisi s nejakym organem ci skutecnosti to je jeste dosti mlhave. Ja jsem nemel v ruce ani jeden v nich, takze sam nevim. Co se tyce bohu a demonu, toho vim dost malo. Asi nejake bytosti na vyssi existencni urovni nez clovek, tj. s nejakym vyssim vedomim, sami vsak take podlehaji karmickemu zakonu. I kdyz teorie o karme se objevuje pozdeji nez bozi a demoni. Ono se to vubec menilo, puvodne se objevovali ruzna bozstva, potom za ne byly povazovany ruzne zivly jako vitr, slunce, zeme, atd.. potom se zase objevuji pochybnosti o tom, zda vubec nejaka bozstva jsou. Nakonec se vyrojily koncepce o brahma a atmanu, az k Jadznavalkjovi, ktery hlasa jednotu brahma a atmanu. tak nevim, jestli to bylo nejak prinosne :) Honza