Posted By: Oslik (Oslik) on 'CZreligion' Title: Re: Odpadlici Date: Fri Jan 3 04:57:24 1997 Ahoj Kiwi! Tvuj post je moc pekny. Snad se na mne nebudes zlobit, kdyz si k nemu dovolim pripsat par poznamek. Budu se snazit byt strucny. Pises: > NZ skutecne pise o oddeleni se od odpadliku a to ne jednou. > > Smysl tohoto oddelovani se je zrejme ten, aby nevznikl zvnejsku i zevnitr > dojem, ze krestanstvi je slucitelne s tim, ci onim. Bubrak rika jenom tolik, ze objektivni potreba, aby toto nekdo hlasite rikal - a hranice stanovoval - trva i dnes. Vsichni krestane veri, ze sv. Pavel mel od Pana danou autoritu a formuloval uceni za'vazne^ - aspon obcas. SJ citi, ze takova autorita je potreba stale. V celem tom jejich nestastnem boji s transfuzi se skryva vyznamny postreh: V biblicke dobe zadna trasfuze neexistovala - nemohla byt tedy v Bibli vyslovne zakazana - dnes transfuze existuje - a je treba k ni zaujmout stanovisko. Neni to hloupe, kdyz mame lekare? Neni, protoze odbornici se bezne myli, nejsou nezaujati. Transfuze je jiste dobra vec, ale co pokusy na embryich, umele oplodnovani, geneticke inzenyrstvi? Neco je treba dobre, neco mozna mene. Vedci, kteri na tom pracuji, jsou angazovani - kdo rozhodne? Soudy? V USA uznavaji, ze spousta precedentu je eticky chybnych - jenom nemaji lepsi system. Referendum? Jsme stale informovanejsi (nikoliv vzdelanejsi) - a stale manipulovatelnejsi. Zbyva zastupitelska demokracie - ale jeji pady a sebevrazdy taky dobre zname. V Bibli to neni - tehdy nemeli tyto problemy. > Tak napr. ve 2. stoleti je v Alexandrii krestanska filosoficka skola, > ktera vyucuje recke filosofy, aj. Jeji znama postava, Klemens > Alexandrijsky, je vzdelany v tajnych naukach i v magii (ktere ovsem > neuci...), nevylucuje reinkarnaci, snazi se hledat Krista > i v mimozidovskych filosofiich. Mnohym dnesnim krestanum by jeho formulace pripadaly zcela hereticke. Presto byl svatorecen a je povazovan (katoliky) za jednoho z nejvyznamnejsich cirkevnich otcu. Jenom poznamka: Reinkarnaci patrne nevylucoval z toho jednoducheho duvodu, ze mu takova otazka nikdy nebyla polozena. (Pokud se mylim, upozorni me na to.) Soudim, ze by ji urcite vyloucil, kdyby takovy problem existoval. Podobne Origenes a jini. > V evangeliu je jasne napsano, ze "jako s celnikem a nevestkou" > mame jednat s temi, kdo se nenechali napravit a napomenout. Ja to ctu takto: S jasnou, ale laskavou a velkorysou distanci. Jako byl Jezis otevreny hrisnikum, tak musime byt my otevreni odpadlikum - neuzavirat jim cestu zpet. > Priznam se, ze i ve 20. stoleti mi rozhovor s lidmi tohoto druhu pripada > k nicemu. Ne, ze bych je nemela rada, ale "jsme kazdy uplne jinde". Mne ne, naopak. > Vetsinou... A to je prave to - ze jsou okamziky, kdy se neco rozsviti > a mam si prakticky s kymkoliv moznost povidat. Prave - takto se mi casteji rozsviti, kdyz mluvim s nejakou "poulicni divkou" (nedavno si ke mne jedna prisedla v restauraci a nabizela se a nakonec jsme si pekne popovidali), nez kdyz mluvim treba s Lumem (bez urazky, proste se vzdelanym a slusnym clovekem). Ty pak pises moc pekne, Kiwi, o postoji Jezise k hrisnikum: > S nikym nesel do hrichu, ale kazdyho z hrichu tahal - svou osobnosti, > pristupem, laskou. A to je taky smysl tech versu o odpadlicich. > ... KAZDY, i odpadlik, v sobe nosi Bozi obraz Presne. > Posledni vytka se tyka organizovanosti: je mi to takove nasilne; > v Bibli se vubec nemohlo vylucovat, protoze zadna organizace nebyla. Ne tak docela. Ocituji tady jedno z nejtvrdsich mist Bible. Pavel pise do Korinta: 1. Kor 5, 3-5: -------------- Nebot ja, ac telem vzdalen, duchem vsak pritomen, vyslovil jsem jiz soud nad tim, kdo se toho dopustil, jako bych byl s vami - a to ve jmenu Pana Jezise Krista (!). Az se shromazdite - ja budu duchem s vami a bude s nami i moc naseho Pana Jezise - vydejte toho cloveka satanu ke zkaze tela, aby duch mohl byt zachranen v den Pane. -------------- Slo o krvesmilnika. Pavel ho vyobcoval (mluvi zcela autoritativne, nenasledovalo zadne hlasovani) a zduvodnuje to jeho spasou! (Tedy nikoliv cistotou cirkve.) V druhem listu Korintskym pise o jistem cloveku, ze byl jiz dost potrestan a ze ho mohou prijmout zpet do cirkve. Podle tradice jde o tehoz (v textu to neni). (Hrozne je, ze se timto textem zduvodnovalo upalovani. Snad je aspon malicko omlouva to, ze verili, ze tak davaji odsouzenci posledni sanci ke spase skrze utrpeni.) Nedavno jsem vypisoval novozakonni texty, ktere svedci o lidske (vykonavane skrze lidi) autorite v cirkvi, a nasel jsem jich necekane mnoho. Na vyslovnou zadost je mohu poslat mailem. Dekuji Ti Kiwi za pekny post, tyto me vyhrady se tykaji jeho velmi male casti. Pokoj a radost! Oslik (David Petrla) ----------------------------------- http://www.clavis.tel.cz/Getsemany/ mailto:davidp@videotex.cz