Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZreligion'
Title:     Re: Proc nemame milovat, co neni peklem :-)
Date:      Tue Jan  7 13:23:20 1997


 Cau :-)
 
 Nemam moc casu (resp. zadny, uz na te BBS travim zas nejak moc casu). Tak jen 
kratce. Ja to treba nekdy priste napisu poradne.

 Ten svuj minuly post jsem taky nenapsala moc poradne, no. Ale ta myslenka 
mela byt v tom, ze:

 Buh je stvoritel vseho kolem nas i nas samotnych a stvoreni je dobre. Podle 
krestanstvi nejde o projev vnejsi energie Boha, narozdil od vnitrni Bozi 
energie, jak jsem treba cetla ve Srimad Bhagavatamu. Ale o projev Bozi lasky 
uvnitr Boha, o projev Bozi dokonalosti, radosti. Svet byl stvoren Slovem k 
Bohu, jak mluvi Janovo evangelium a epistoly. A byl stvoren pro toto Slovo k 
Bohu, pro Logos, presneji (ma to cca 50 vyznamu). Nejen, ze byl stvoren 
Logem, ale jim je i udrzovan a trva.

 Presto tento svet, coz je recky Kosmos, a znamena to i poradek, rad a 
ozdoba, okrasa - ano, tento Kosmos my nemame milovat. Pritom je zaroven 
slovem teze Bible, ze Kosmos je obrazem Bozim, a ze Buh je Bohem poradku, 
radu.

 No, nejde jen o jeden vers z Janovy epistoly. Myslim, ze jde o cely koncept 
krestanstvi. Vyborne o tom pise Bonhoeffer ve sve Etice (omlouvam se, ze ji tu 
cituji uz alespon podesate). Jde o velice zakladni rozdil: znat pouze Boha, 
anebo znat veci krome Boha, vedle Boha, mimo Boha. Slozitost je v tom, ze 
znat veci v Bohu neznamena vzdycky umet o Bohu mluvit. Je to neco uvnitr. 
Ale podstata hrichu je v tom, znat veci mimo Boha. Postavit sama sebe nad.
Nejen sama sebe, ale i cely kosmos. - Ano, clovek sam je obrazem Bozim, je 
udrzovan Bozim Duchem pri zivote, ale ten rozdil je v tom, zda to clovek chce 
priznat, anebo nechce. 

 Ach jo, nemohu najit prava slova. Asi si pomuzu zas necim z toho Srimad 
Bhagavatamu. :). Tam se treba pise kolikrat o tom, ze clovek, ktery vyhledava 
jen sve bohatstvi, prospech, zdravi, je clovekem v zajeti iluze. Podobne rika 
Bible skrze Jezise: Hledejte nejprve Bozi kralovstvi, to ostatni vam bude 
pridano. Je tu snad rozdil v tom, ze clovek pokud neni v Bohu, musi hledat 
svuj original, svou cenu, svuj smer, svuj puvod, nekde jinde, totiz sam v 
sobe a ve svete. To je naprosty protiklad k tomu, pokud clovek hleda vsechny 
tyto veci v Puvodu, ne v sobe (v sobe sebou nese i to ve svete). Clovek se 
pak raduje, :-), sam ze sebe, z blizkeho cloveka, z hudby, z prirody, ...
protoze miluje Boha a v nem zna vsechny veci. Vsechny veci mu vypravi pribehy 
o Bohu, ktery jej miluje.

 Snad uz to bylo trosicku srozumitelnejsi. Clovek milujici Boha miluje jeho 
stvoreni, protoze ve stvoreni vidi Boha, ale nepotrebuje v prve rade sebe 
sama, stvoreni, potrebuje v prve rade Boha, a proto jsem psala, ze projevem 
takove oddanosti je jiste i to, ze clovek mozna dostane sam sebe a stvoreni 
do opatrovani, ale protoze uz to odevzdal Bohu, neni dulezite, zda to ma, 
dostane, ci nema, nedostane.

 Jde urcite o poznani, jak jsi psal, ale o zakladni poznani. A prakticke 
poznani, poznani, ktere zmeni vnimani cloveka od zakladu. Anebo spis 
soustavne meni.

 Kiwi.
 


 
 ------------------------------------------------------------------------------
  mail: zdanska@losos.jh-inst.cas.cz, page: http://sals.icpf.cas.cz/~zdanska
 ------------------------------------------------------------------------------

Search the boards