Posted By: uz_zas (po cem nic, je hned) on 'CZscience'
Title:     Re: auto na vzduch
Date:      Sun Oct 20 18:42:59 2002

"The Air Car Revisited"

> No dival jsem se na ty stranky www.autonavzduch.cz a chyby, ktery tam maji,
> me pouze utvrzuji v tom, ze jde o hezkou kachnu... 

To ja jsem prohlizel ty anglicke, www.theaircar.com a zda se, ze firma se 
angazuje predevsim ve Spanelsku a zrejme to mysli vazne. (I kdyz - "to je 
zajimave, ze vsechny jejich prototypy vazi 720 kg, kombik i nakladacek 
stejne") Jejich koncept malych vyrobnich firem a lokalnich monopolu na dodavky 
je samozrejme blbost. Pokud se koncepce pohonu vzduchem uchyti a prejdou na ni 
velke automobilky, muzou to tihle hosi vzdat. (A vytezi pripadne jen z prodeje 
patentu - pokud ovsem v te dobe jeste k necemu budou.) 
Jejich napad mazat ty auta rostlinnym olejem je pitomost - pri dlouhodobem 
provozu bude oxidovat (jako fermez), navic neni dostatecne vodoodpudivy, 
takze vsechno by muselo byt z nekorozivnich materialu. Navic se nebude 
vysokou teplotou dezinfikovat, takze bude nejspis zluknout. ("To by me 
zajimalo, kolik kilometru zatim najezdili s prototypem.") Ale to se da 
vyresit, proste se vezme synteticky, s nizkou viskozitou, protoze tam bude 
nizka teplota. 

Opravdove problemy jsou dva:
1) V zime je v takovem aute zima. Musi mit nezavisle topeni. Ovsem da se topit 
ekologicky nejakym rostlinnym olejem.
2) Vezmeme opet muj rezavejici Peugeot 205 a projedme se po dalnici. Za 1 
hodinu pri vykonu 40 kW s plne nalozenym autem ujedu 120 km a spalim 120/100*7 
= 8.4 l nafty, ktere stoji 8.4*23 = 193.20 Kc. A ted na vzduch: chci-li opet 1 
hodinu jet pri vykonu 40 kW, musim take energii 40 kWh nekde vzit. Kdyz ji 
vezmu od CEZ, bude me to stat 40*3.46=138.40 Kc. (Tim chci rict, kdyz necham 
auto napumpovat ve sve garazi a uvazuji premenu energie pri kompresi i expanzi 
s ucinnosti 1.) Uspora je tedy 28 %. Kdyz ovsem do sveho dieselu natankuji 
bionaftu, ktera stoji 16.40 Kc/l, zaplatim pouze 137.80 . 

Vezmeme-li ceny v Nemecku, kde nafta stoji 0.88 Eur/l a elektrina 0.15 
Eur/KWh, vychazi pomer 7.39 / 6 Eur, cili uspora necelych 19 %.

K celkove ekonomicke uvaze (z meho pohledu uzivatele) samozrejme prispiva i 
otazka povinneho ruceni - pokud tyhle auta zacnou jezdit, neco platit budou. 
Kolik? 

> CePal

Honza

P.S.: Poznamka k vypoctum komprese - pri 30 MPa se vzduch uz nechova jako 
idealni plyn. 
uz_zas...http://home.graffiti.net/mortal/Brazil/index.html

Brazilie, zeme zaslibena :-)
Zkuste i http://home.graffiti.net/mortal/China/index.html

Search the boards