Posted By: Trifid () on 'CZscience' Title: Re: princip hlavni vrtule helikoptery Date: Tue Jul 17 13:08:51 2007 Vzhledem ke kabine ne, ale vzhledem ke kolmici (na zem :-) ) ano. Listy pri otaceni kolem osy rotoru meni svoje natoceni v uchytu - tak ze napr. pri potrebe naklonit vrtulnik vic "vzad" ma list na predni ctvrtine drahy vyrazne vyssi uhel nabehu (=generuje vetsi vztlak) nez v ostatnich castech sve drahy, ekvivalentne pro ostatni smery. Ovladani tohoto se provadi pakou cyklickeho rizeni = knipl. Vztlak ktery tak rotor generuje asymetricky "preklopi" vrtulnik spravnym smerem, pote pilot cykliku vyrovna (necha jen tolik aby vrtulnik visel spravnym uhlem) a samotny pohyb vpred/vzdad/do boku realizuje "vodorovna slozka" vztlaku generovaneho celou plochou rotoru (na nem se podileji vsechny listy v cele casti drahy - miru tohoto vztlaku ovlivnuji jednak otacky rotoru, jednak zakladni natocen vsech listu v uchytu ktere se provadi kolektivnim rizenim, coz je u vrtulniku neco jako plyn (nebrat doslova, plyn maji taky :) > no, ten rotor se normalne naklani, ne? > celej, resp. jeho osa, vzhledem ke kabine [teda aspon jsem si to doted > myslel] > > -Dzon > > ## Windows se aktivnim pouzivanim postupne stava nepouzitelnym, ## > ## naopak linux se aktivnim pouzivanim postupne stava pouzitelnym. ## Trifid@Redigy.Cz Asi bych si uz ani nevsimnul, ze za pet minut zaniknul svet.