Posted By: snake () on 'CZscience' Title: Re: Zfazovani velkych siti Date: Mon Feb 4 17:11:43 2008 > Zkusil bych predstavit misto dratu retez jako na kole, a sem tam nejake > pedaly. Tohle je myslim spatna predstava, protoze retez nema zadne zpozdeni, kdezto napeti jej ma. A to je prave ten podstatny rozdil. Kdyz budu mit sesynchronizovanou sit tak, aby mi proud tekl jednim smerem, budu na zdroji muset byt v predstihu. Jenze kdyz se mi spotreba obrati a ja potrebuji prenaset vykon po vedeni na druhou stranu, jsem posunuty mimo fazi. Mel bych byt opozdeny, jenze ja jsem v predstihu! Jestli jsou vsechna vedeni jen jednosmerna, pak mi prijde jako nejadekvatnejsi predstava tok v jednosmernych sitich, cili orientovany graf ohodnoceny na kazde hrane svym prutokem. Jenze to nestaci, ohodnoceni musim mit dvoji: to druhe mi pocita vzdalenost od jednoho uzlu (grafoveho vrcholu) k druhemu, cili pocita mi zpozdeni. A nemusim byt zadny genius, abych opet videl potiz, pokud mi z jednoho zdroje tece do spotrebice energie pres ruzna vedeni, pres ruzne grafove cesty ohodnocene v souctu znacne rozdilnou hodnotou. Jiste nebude zas tak velky problem najit takove cesty, kde rozdil pujde do tisicu km. A to stale predpokladam, ze vedeni je pouze jednosmerne, coz nevim, jestli jde technicky zajistit, a samozrejme, naprosto netusim, jestli to aspon vzdalene odpovida realite (tj. dejme tomu, ze v prumeru tece proud pres kazdy kabel VVN jednim konkretnim smerem po 99,9% casu v roce apod.). > Kdyz pripojis elektrarnu, cele se to zacne hybat. Kdyz pripojist dalsi, tak > ta > ma samozrejme moznost slapat v souladu s pedalem, ktery ma pred > nosem a pak celkova silu teto 'prenosove soustavy' se zvysi. Nebo to pripoji > blbe a bude to slapat nahoru, kdyz pedal jde dolu a naopak a pak bude > prenosovou soustavu brzdit. Proste jako bys jel na dvoukole. Nebo spis > vicekole. Tomuhle prirovnani nerozumim. Mas snad na mysli to, ze na dvoukole mi druha slapka bude slapat v souladu s tou prvni? Takze kdyz neslapu dostatecne rychle, brzdim toho, kdo se namaha? Jestli ano, pak mi to srovnani prijde trochu nesrozumitelne, bo na dvoukole budu brzdit toho druheho pouze tehdy, kdyz budu aktivne zpomalovat slapani, cili v podstate slapat na druhou stranu (pusobit proti tem slapkam, ktere se mi otaceji pod nohama diky praci partnera). Pak je tu jeste jedna vec, ktere nerozumim: kdyz slapou na dvoukole jeden rychleji a druhy line, cili brzdi toho prvniho (udelal by lepe, kdyby dal nohy mimo slapky), pak kolo se samozrejme pohybuje pomaleji, predavany vykon obou cyklistu je maly, klesa ucinnost. Fyzikalne vzato myslim, ze pusobi oba silou, ale nekonaji praci. To ale v energetice nejde, ne? Tam se vykon jednoduse musi spotrebovat. Co to znamena? Znamena to zkrat? (cili premenu na teplo?) Nebo kam se mi ty ohromne vykony v radu mnoha mnoha MW podeji? Jinak prijde mi, ze tahle predstava predpoklada, ze od elektrarny vede kabel do uzlu, ktery je nutne spotrebni. Pak samozrejme prictu predstih, ktery musim mit na delku kabelu k tomuhle uzlu, a jsem nafazovany. Ja bych ale navrhl trochu jinou predstavu: mam dva uzly, z jednoho do druheho mi tece proud. Nekde v polovine toho vedeni mam pridanou svoji elektrarnu. Zjistim fazi, prifazuju se, a jedu. Co cert nechtel, v uzlu A, ktery byl do te doby zdrojovy, vypadne jeden vetsi zdroj, uzel se stane spotrebni. Celkova bilance se mi zmeni, najednou tece proud opacne z uzlu B do uzlu A. Pokud jsem byl dejme tomu pripojeny nekde v pulce mezi A a B vedenim zanedbatelne delky, pricemz mezi A a B je naopak hodne dlouha vzdalenost (treba 1000 km), budu najednou znacne opozdeny. Predtim jsem totiz byl 500 km casove za uzlem A, ted bych ale mel byt 500 km pred nim. A pokud nejsem, zhorsuji jiz tak spatnou situaci. > Samozrejme, ze kdyz mezi dvemi misty v prenosove soustave jsou dve ruzne > dlouhe cesty tak dojde k fazovemu posunu, a ten bude jak jsi naznacoval pul > lambdy na 3000km. Ale aby rozdil v trase byl 3000km, toho myslim, jen tak > nedosahnes. Taky urcite hraje roli to ze odberatele a dodavatele jsou Nejvetsi okruzni jizda po evropske soustave jiste 3.000 km mit bude. Moje otazka tedy spis zni: jaktoze to neni problem? > vicemene > rovmnerne rozprostreni. No ne tak uplne, ale skoro. Tomuhle argumentu nerozumim. To ma IMHO vliv na velikost proudu, ale nikoli na velikost zpozdeni. A dulezite jsou v tom grafu toku oba udaje. Presneji receno mne spis zajima momentalne jen to zpozdeni... BTW, kdyz uz na to narazime, rekl bych, ze mezi dvema moznymi vetvemi, pokud se vykon muze dostat z uzlu A do uzlu B, bude probihat nejaky load balancing. Cili budu-li mit stejne tluste draty, mohu nejspis predpokladat, ze oba budou zatizene ve stejnou chvili stejne velkym proudem, ne? > Zajimavy clanek, ktery popisuje i to ze dat rozpadlou evropskou prenosovou > soustavu zase zpatky dohromady neni zas tak sranda, vysel na neviditelnem > psu: > > http://tinyurl.com/2jbv75 Pekny clanek, diky za nej. > Tak na stromu je to snad uplne nejvic jednoduche, ne? Tam proste zadny > konflikt nenastane. Fazovy posun mezi uzlem A a B je > f_b = = f_a + d/c, > (f_a, f_b fazovy posun v A, resp B; d - vzdalenost |AB|; c - rychlost > sireni vlneni). > Kdyz pripojujes elektrarnu v nejakem uzlu musis dat pozor abys ji pripojil > ve > spravnem fazovem posunu. No jak jsem jiz napsal nahore. Tohle plati pouze ve chvili, dokud mam zajisteno, ze vedeni funguje zasadne jednosmerne. Navic samozrejme strom neodpovida realite. Ale holt ani na tom stromu netusim, jak si poradit se zmenou smeru toku... > Kdyz o tom tak premyslim: vzhledem k tomu ze stridavy proud je spise podelne > nez pricne vlneni, lepsi analogie by mohla byt, kdyz si misto dratu > predstavim trubky s vodou (nebo plynem) a sem tam je takovy oboustrany pist. > na ktery muzes pripojit mlaticku (spotrebic) nebo > elektrarnu. Tohle prirovnani se mi libi. Jestli mu dobre rozumim, pak tlak ve vode se siri take prakticky "nekonecne rychle", pritom samotny pohyb vody pri tlaceni pistu je omerne pomaly. Pokud tlacim pri zvysujicim se tlaku, funguji jako generator, kdyz se necham tlakem naopak nafukovat, jsem spotrebic. Intuitivne je to hezke a prehledne, ale jakmile zkusim sireni tlaku zpomalit ci zvetsit vyrazne vzdalenosti, zacnu mit pochybnosti... Intuitivne se mi pak zda, ze je dobre, aby na vsech mistech sly vsechny pracujici pisty do tlaku ve stejnou chvili, cili bez jakehokoli zpozdeni. Tim se ale samozrejme dostanu okamzite do sporu:-(... Jak to tedy je? Opravdu je distribucni soustava tak vykutalene udelana, ze v sobe neobsahuje ruzne cesty z jednoho uzlu do druheho, a zaroven vsechny cesty jsou vyuzivany zasadne jednosmerne? snake