Posted By: CePal () on 'CZtravel' Title: Re: Mikrobusem? (ad Francie) Date: Wed Jun 11 15:23:28 2003 > Taky berem. Chteli bychom pristi rok udelat Nejaky kousek Francie ve ctyrech > dvojicich s Ducatem, ale to chce se obcas zastavit v kempu pod sprchu nebo > tak neco, uvidime. Tak na Francii ti mohu dat reference, jeli jsme sice osobakem, ale absolutne nadivoko - auto, varic, zradlo a piti, plavky a trocha hadru a os. hygieny... Francie je uzasna zeme pro motoristy - skoro vsude se smi, skoro vsude se smi zastavit a skoro vsude se da i kempovat (nemluve o nejvyse polozenem kempu v Evrope, kam jsem videl kamenitou asitak 30% cestickou se skrabat Avii :-), pripadne Mont Chaberton jako nejvyssi Evropsky vrchol dostupny nekterymi motorovymi prostredky - ale az na vrchol to jde jen nejakym endurem, lepe kroskou, nicmene cela oblast je prospikovana "slysnymi" cestami (vhodnejsimi stejne spis pro enduro, nebo spis temer pouze jen pro enduro ci krosku). Jinak doporucuji: Route de Grandes Alpes. My jeli od Genevy podel hranic pres skoro vsehna sedla, nejvic me fascinovalo samozrejme jednak to prvni, protoze jsem vzivote neco takoveh nevidel (Col de'l Iseran, 2760m) a pak to posledni, nejvyssi silnicni sedlo v Evrope, Col de la Bonette, pripadne ma jeste dalsi nazvy, na mape ho najdes nejlepe tak, ze pojedes z Nice na sever udolim te nejvtsi reky az na sedlo :-) (kolem Isoly a takrka podel hranic, teda to az asi od poloviny cesty). Myslim, ze ma trasa skoro nemela chybu, ale trosku bych ji precijen vylepsil (zavisi na case, my to meli dost napechovany, hlavne proto, ze mama na delsi trasy ma tendenci zachrapat za volantem a ja zqa volantem vic jak 24 hodin nevydrzim, jak jsem zjistil pri jednom brutalnim mikrospanku cestou tam)... Takze trasu, tkerou bych ted jel ja: Praha-Mnichov-Basilej (sice musis kvuli ni 2x pres hranice, ale Basilej za to stoji, je nadherna, minimalne 3-4 hodiny tam stravte CHOZENIM, nejlepsi vyhled je od nemocnice:-) - Geneva (vzit Francouzskou stranou pres hory, pekne serpentiny na sjezdu do Genevy) - Grenoble - nocleh na parkovisti pod prehradou u Val d' Isere (velke, puste :-). - Tignes, trecking po okoli, podle casu - zpet Val d'Isere, Col de l' Iseran, .. tak a dal si nevzpomenu.. kazdopadne to vzit pres sedla az do Nice s odbockou na Mont Cenis / Mont Chaberton, pak nekde nevim kde je ten nejvyssi kemp, urcite se tam podivat, nadhernej hrad nekde mezi dvemi sedly, taky si nevzpomenu kde sakra... Na tehle casti nocovani na zacatkuk horskych udoli (v horni casi) pobliz reky, kempy jsou sice levne, ale ne-kempy jsou zadarmo a pokud nekomu nenicite urodu postavenim stanu,t ak pohoda... pozor na bahnite louky, jednou jsem ze Saxa neuspesne delal Hummera a docela jsem se v horach v 21:00 zapotil pri stopovani nekoho, kdo se na pokusi z toho vytahnout a vytahovani trvalo dlouho a temer bylo neuspesne (nakonec jsme cele auto vylozili, aby bylo co nejlehci a mama jeste sla tlacit, takze jsem ji celou ohodil (coval jsem), peknej smradek pak na sobe mela :-)... - Nice: zkusit to na placi primo v centru (nevim, kde zaparkujete, my misto vzdy nasli, ale bylo to na konci srpna, mimochodem tento termin doporucuji, na horach sice po ranu mrzne, ale pres den je tam stale krasne, plus nadherne barvy plus neni takovy vedro v nizsich polohach a u more, teda vedro tam je asitak jak v nejparnejsich dnech u Lipna, ale zato tam neni mumraj)... Nice je hnusny, pozor nelezt na plaze blizko letiste (smrad leteckeho benalu a hluk letadel). Spali jsme na nejake soukrome zahrade, kam se evidentne uz nejakou dobu nejelo, vsechno je kolem Nice soukrome a tohle byl trochu risk, na druhou stranu Frantici jsou pohodovi a urcite by se to nejak zvladlo, kdyby prijel majitel... proste jsme od more vyjeli smerem k nejblizsim kopcum s tim, ze jsme se snazili najit mistecko u nejake ricky, ale to bylo bez sance, vetsi sance by asi byla u te reky, ktera vede k Col de la Bonette, bo je siroka a v tomhle obdobi poloprazdna, takze na nejake naplavenine by asi nebyl problem... - projet Monaco (vyjet si nahoru nad nej - nevzpomenu si na jmeno tepevnosti, nebo co to je, ale kazdopadne bombastickej vyhled atd... jmenuje se to nejak od "R", na vsech automapach to je znacene :-) - pak po pobrezi (pozor, nekempovat u te 4-proude silnice na tech bozskych parkovistich v hajecku, kde je chladek atd... aspon pokud nemate poradny repelent) - projet Saint Tropez (mesto o nicem, mumraj zacpa, plaz slusna, ale parkovani tady zaplatis, protoze vsude v jejim prilehlem okoli jsou privaty, teda spis snob-aty). Cannes, Frejus, a mam pocit, ze v tomhle mestecku se nam desne libilo. Jel bych jeste do Marseilles (ale my jeli na sever primo na Grand Canyon du Verdon), dale na ten Grand Canyon - pekne si to tam cele projet, prochodit, nafotit panoramata (vsude budou motorky, pozor, at nejakou nesejmete). Cestou do a z Canyonu si uzijete zajimaveho ducha kraje Provance (doporucuji projet co nejvic mestecek, klidne hodne klikate... stoji to za to). Pak podle casu - volitelne Francouzske stredohori, nacichnout Normandii (pekna streka, nebyli jsme!), pripadne vzit Alpy z druhe strany. Dalnice jsou zbytecnost, pokud teda nechcete jet transit do Spanelska a i tak se da jet bez nich v pohode, jen to bude pomalejsi, zase toho vic uvidite, takze na poznavani Francie mozna na nejakem kousku zkusit dalnici jen z duvodu otestovani kvalitnich Fr. dalnic... :-). Na nekterych usecich, kde neni alternativa k dalnici (nektere horske useky) jsou dalnice zdarma (pamatuji jen dva takove useky, jeden mel asi 15 km, druhy kolem 30-50ti, presne uz nevim). Pocitej, ze jakmile vyjedete z hor, bude desny vedro, dokonce i reky maji teplotu na urovni prave uvareneho kafe (vubec neosvezi!) - coz si zase pochvaluji ruzni vodaci :-). Ale to je cestovani podle me, kde bych chtel hodne prolejzat hory, trochu si lecit civilizacni choroby u more a moc se nikde nezastavovat a neplacatit (nejlepsi by bylo, kdyby more bylo uprostred Francie, aby se kolem nej dalo jet 2x :-) - ale muzes to vzit pres Stredozemni a pak k Atlantiku a mas to taky 2x :-)). Jakmile budu mit motorku a prostredky, hodlam neco podobneho absolvovat na motorce (s pouzitim benzinoveho varice namisto "velke" plynove bomby). Z toho duvodu zacinam do budoucna uvazovat o porizeni nejakyho hybridu (typu BMW R 1150 GS ci Honda Varadero), se kterym se mohu bez obav pustit i mimo silnici (coz ve Fr. neni zadby problem ani zakaz - treba v Tignes (2400m) tam, co konci silnice (obrovske parkoviste), se da najet na takovou tu horskou nezpevnenou cestu, byt slusne udrzovanou (v lete ji pouzivaji nakladaky a jina technika pro brutalni upravy sjezdovek) - zadnej zakaz vjezdu, jen cedul (samozrejme jen ve FR, ale pochopitelna i pro Cecha), ze vjezd pouze pro auta s nahonem 4x4 (jezdily tam choppery :-))). Se Saxem bych tam tedy kazdopadne netroufl (svetla vyska, predni nahon vs. strme stoupani...). Kazdopadne podobnych cest je tam desna hromada a napr. pro horska kola vhodne jiste jsou... (pak si muzete sjet brutalne upravenou sjezdovku :-). Takze co se hygieny tyce - v horach reky (tj. nutnost nocovat blizko reky, no problemo, vetsine cest vede udolimi podel rek s dosti ledovou vodou), u more - sprchy na plazich jsou vsude (nekdy se ale museji trosku hledat a treba se z mista "plazovani" jde 100m ke sprse), nejhorsi je ten zbytek, doporucuji se opet pokud mozno pridrzovat rek, spise nez benzinek, tedy co se myti tyce, nerikam, ze mate srat do rek :-). Samozrejme v nekterych narodnich parcich jsou mozna dost haklivi na volne taboreni, nerkuli rozdelavani otevreneho ohne v lese atp. Horske silnice jsou obcas dost uzke a frantici po nich jezdi velmi ostre, doporucuji pred neprehlednou horskou zatackou TROUBIT (a to dostatecne durazne), aby vam tam nevlitlo neco v protismeru... (zvlast na sjezdu z Col de la Bonette je dost divoka a uzounka silnicka a jeden frantik nas tam dost divoce predjizdel v zatacce s R21 Nevadou dieselem kombi :-))). Jinak za celou cestu jsem nevidel jedinou nehodu. Jo jeste jedna vec: zazili jsme, ze se predelaval usek cesty, ktera byla jedinou spojnici mist A a B - bud jsme si mohli pockat asi 3 hodiny, nebo to objet asi 200km-ovou objizdkou pres Italii... Objizdka bybyla jiste zajimava, ale bylo to na hezkem miste (takove hodne zarizle udoli, mohli jsme studovat zbytky puvodni silnice, sejit k ricce atd...), takze proste silnicari nam rekli, v kolik nas pustej, tak jsme si udelali vylet (jako asi 90% vsech dopravnich prostredku, co tam dorazily) - navic bychom museli vycouvavat asi 200m, nez bychom se mohli otocit, byla to "trochu uzsi" silnice :-). Tak jsem si vzpomnel, jak se jmenuje ta historicka vesnicka nad Monacem - Ramatuelle... jo a tip na nocovani: kdyz pojedes respentinami z mesta nahoru (po jeho vychodnim okraji), v jedne serpentine (pravotocive, zhruba v pulce stoupani) se da odbocit doleva do takovyho "nikam" - byl tam placek (jakoby miniaturni kamenolom, byvaly), primo pod nami (tedy skoro primo) byl fotbalovy stadion, kurty a nevim co jeste, bylo to pomerne daleko, vecerni pohled na sviti Monaco byl uzasny, krasny bezkamenny placek idealni na stan, ale sirak je lepsi... jo a naoak pobliz byl placek s rostlinkami, pricemz rostlinky byly pekne ostnate a neprijemne likvidujici napr. stan atp., takze pozor na to... :-)... Ted jsem si vzpomnel, ze Ramatuelle byle nekde uplne jinde a ze pobliz odbocky na R. jsme spali v jedne zatacce, teda ja spal v lesiku na naklonene rovine mezi borovicemi, parada, mama v aute, jsa starspytel (kdyz bude nekdo chtit vykrast auto, tak je lepsi, abych v nem nebyl, aby me pri tom treba nezabili... takze se IMHO chovala iracionalne. Samozrejme je zvlast ve frekventovanejsich oblastech (primorskych) lepsi spat trochu stranou hlavnich tahu... (coz jsem mel v planu, ale byl jsem prehlasovan pozdni hodinou atd. :-) Pokud jste mene dobrodruzni, kempy jsou ve Fr. tusim o neco levnejsi, nez u nas, takze klidne vyuzivejte - na inetu urcite najdete nejake seznamy nejlevnejsich kempu po cele Fr., je jich totiz obrovske mnozstvi... PHM - pohonne hmoty tankovat zasadne v co nejvetsich mestech, pokud mozno ne v metropolich typu Nice (kde jsou naopak zase drazsi, ale nikdy ne tak drahe, jako v ridce osidlenych horach), rozdily cen jsou na Cechacka opravdu nebyvale (mam pocit kolem 20-40%). Samozrejme jsou o dost drazsi, nez u nas, dokonce mam pocit, ze byly i drazsi, nez v Nemecku, ale to jen v tech horach asi... Takze pokud mate velke kanystry a mate je jak ukryt, tak je vemte s sebou - i v horach se budou hodit. Pocitej, ze v nizsich oblastch Alp muzete narazit na lecjaka zviratka (my na silnici potkali svinku s malymi prasatky, to bylo v cca 1400m nekde pod Val d'Isere v asi 22:00). A pozor: frantici umi jen FRANCOUZSKY, takze nez tam pojedete, naucte se aspon par frazi, jinak budete dost v prdeli, zvlast pokud se dostanete do nesnazi - a kdyz uz umi anglicky, tak samozrejme mluvi s francouzskou vyslovnosti, takze jim stejne nebudete rozumet, ale aspon treba porozumi oni vam a aspon jejich kyvani nebo vrteni hlavou muze neco napovedet, kdyz uz jim neni rozumet :-))). Zvlast v horskych oblastech (takove ty mensi hornatiny, v Alpsky strediscich to asi bude jinak) se skutecne jinak, nez Franoucsky nedomluvite, dokonce ani rukama/nohama moc nefungovalo :-((( (a to jsem velmi komunikativni typ :-). Uf uf... no doufam, ze tenhle hajzlpapir nekomu pomuze... nerad bych, aby ta snaha vyznela naprazdno (no, jsme googlovani, takze treba zprostredkovane:-). > > Moc zkusenosti jsem ti nepredal :) > > > CePal > > ...koneckoncu vse zalezi na uhlu pohledu. > gaud@seznam.cz, http://gaud.wz.cz, BTW sberatel telefonnich karet. CePal